مقاومت دلالان در برابر افت دلار

دلال‌هایی که پول‌های زیاد خود را روانه بازار ارز کرده اند و با کاهش قیمت ها، سرمایه خود را در خطر می‌بینند در مقابل کاهش قیمت مقاومت می‌کنند

دبیر کل کانون صرافان ایران گفت: دلال‌هایی که پول‌های زیاد خود را روانه بازار ارز کرده اند و با کاهش قیمت ها، سرمایه خود را در خطر می‌بینند در مقابل کاهش قیمت مقاومت می‌کنند.

رضا ترکاشوند خاطرنشان کرد: بازار هم نباید به سرعت و شوک آور رویه کاهشی به خود بگیرد بلکه این روند نزولی باید به تدریج و با عرضه بیشتر و اصلاح سیستم هایی که نیازهای اصلی بازار ما را تامین می کند مانند سامانه های نیما و ارز حمایتی نیازهای واقعی را پاسخ دهند تا بازار به تعادل برسد.

وی درباره علل کاهش ناگهانی نرخ ارز طی دو روز گذشته گفت: کاهش قیمت ارز حاصل یکسری مجموعه عوامل داخلی و خارجی بود که مهمترین آن مجوزهایی است که بانک مرکزی دریافت کرد برای این که به عنوان یک بازیگر در بازار فعالیت کند.

ترکاشوند اصلاح مقررات ورود ارز از خارج کشور، ایجاد تسهیلات در گمرکها و نیز تقویت مراوده با صرافان کشورهای همسایه به عنوان سرپلهای انتقال ارز به داخل کشور را از دیگر عوامل کاهش نرخ ارز برشمرد.

وی با تاکید بر این که در شرایط فعلی نمی توان نرخ خاصی را برای ارز در نظر گرفت گفت: بازار ارز ایران با سه بازار موازی در هرات افغانستان، عراق و امارات متصل است و به تعادل می رسد که اگر این تعادل برهم بخورد و کاهش بیش از حد یابد با فرار ارز مواجه می شویم و اگر سیر صعودی یابد کشور به شوک کمبود ارز فرو می رود.

دبیر کل کانون صرافان ادامه داد:‌ وقتی قیمت ارز را مصنوعی پایین نگه می داریم به سرعت خروج سرمایه اتفاق می افتد، آن گاه چون تولید به صرفه نیست سیل گسترده واردات کالا به داخل روان می شود بنابراین قیمت ارز باید به گونه ای باشد که صرفه صادرات بیش از واردات باشد. 

به گفته این صاحبنظر بازار ارز اگر تسهیلات ایجاد شده ادامه دار باشد و تقویت شود و اگر بازیگران بازار به شکل اعم از صادرکنندگان و واردکنندگان فعال عمل کنند باید ظرف یکی دو هفته آینده بازار ارز به تعادل و ثبات برسد.

مردم در پی ثبات نرخ ارز هستند

دبیر کل کانون صرافان با تاکید بر این که ارز باید به یک قیمت واقعی برسد گفت: مردم در پی ثبات نرخ ارز هستند.

ترکاشوند در ادامه مصاحبه اختصاصی با تاکید بر این که ارز تنها عامل تاثیرگذار بر بازار ما نیست گفت: ارز یک برآیند از وضعیت اقتصادی کشور و یک متغیر وابسته است که اگر دیگر مولفه ها مانند امنیت اجتماعی، اعتماد ملی و سیاست خارجی با تصمیمات حوزه ارزی همراستا نباشد، بحران کماکان ادامه خواهد داشت.

وی در عین حال در توصیه ای به مردم گفت: ارز بازاری حرفه ای، مواج و حساس دارد بنابراین مردم تصور نکنند با مقدار پولی که در اختیار دارند اقدام به خرید ارز کنند و از آن سودآوری داشته باشند.
ترکاشوند خاطرنشان کرد: کسانی که در پی امنیت برای سرمایه اشان هستند، وجوه خود را در بانکها و یا در بورس و حتی مسکن سرمایه گذاری کنند چرا بررسی های ما نشان می دهد سود یکساله تا سه ساله حوزه ارزی تقریبا با حوزه بانکی برابر است.

وی فعالان خرد این بازار را به اصطلاح در بازار ارز خانه دار اطلاق کرد و گفت: این افراد ارز را خرید می کنند و نگاهداری می کنند و انتظار دارند به مرور زمان قیمتها افزایش یابند در حالی که فعالان حرفه ای این بازار خرید و فروش را با توجه به سیگنالهای واقعی آن انجام می دهند و سود می برند.

دبیر کل کانون صرافان با تاکید بر این که هیچ ایرانی از افزایش نرخ ارز سود نمی برد و صرفا آنهایی که سرمایه کلان دارند با برنامه وارد این بازار می شوند و نرخها را دستکاری می کنند، خطاب به دارندگان سرمایه های خرد گفت: حضور این گونه افراد تنها موجب التهاب آفرینی بازار و از بین رفتن سرمایه هایشان می شود کما اینکه با همین کاهش دو روزه ارز یکسری از دارندگان اینگونه سرمایه های خرد حیات و زندگیشان را در خطر می بینند.

کد خبر 25451

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 13 =