تضعیف جایگاه دلار در تجارت نفتی هند با روسیه، ایران و ونزوئلا

بانک مرکزی و وزارت دارایی هند مامور شده‌اند امکان‌پذیری استفاده از روپیه و توافق‌های تجاری تهاتری با کشورهای تولیدکننده نفت خام مثل روسیه، ایران و ونزوئلا را بررسی کنند

خبرگزاری Sputnik روسیه، با اشاره به سفر روز گذشته ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه به دهلی نو، اعلام کرد بانک مرکزی و وزارت دارایی هند مامور شده‌اند امکان‌پذیری استفاده از روپیه و توافق‌های تجاری تهاتری با کشورهای تولیدکننده نفت خام مثل روسیه، ایران و ونزوئلا را بررسی کنند. مقامات هندی طرح تجارت داروی هند در ازای نفت ونزوئلا را به عنوان یک نمونه مورد اشاره قرار داده‌اند.

علاوه بر این، هیات وزرای هندی روز پنجشنبه از بانک مرکزی این کشور خواستند امکان تجارت با چین بر مبنای روپیه-یوآن، استفاده از یورو به جای دلار و ارتقای اقدامات مرتبط با طلا (از جمله حساب‌های پس‌انداز و اوراق قرضه دولتی با استفاده از طلا) را بررسی کند.

این هیات همچنین طرح پیشنهادی تهاتر و تنظیم زمان‌بندی پرداخت تجارت الماس خام با روسیه را مطرح کرد. جلسه مذکور در حالی برگزار شد که هفته گذشته ارزش روپیه در برابر دلار به شدت کاهش یافت و به نرخ بی‌سابقه هر دلار 73.81 روپیه رسید. کاهش ارزش پول همراه با افزایش قیمت نفت خام باعث شده کسری تجاری و کسری حساب جاری هند بزرگ‌تر شود.

هند سومین واردکننده نفت خام در دنیا است و بیش از 60 درصد واردات نفت خود را از خاورمیانه انجام می‌دهد. واردات نفت این کشور در پنج ماه نخست سال 2018 تا 53.5 درصد افزایش یافته و به 58.81 میلیارد دلار رسید.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، در نشست سالانه روسیه-هند که دیروز در دهلی نو برگزار شد، اعلام کرد مسکو برای انجام یک سری پروژه‌های مربوط به انرژی، آماده همکاری با هند است. قرار بود نشست روز جمعه به انعقاد قراردادهای تجاری جدید در حوزه انرژی و افزایش قابل توجه سهم شرکت‌های هندی در بخش نفت و گاز روسیه منجر شود. پیش از این، پوتین در مورد تلاش‌های روسیه برای کاهش وابستگی به دلار در تجارت، اظهار نظر کرده بود و سیاست تحریمی آمریکا را یک «اشتباه استراتژیک بسیار بزرگ» خوانده بود که به پول آمریکا به عنوان ارز بین‌المللی لطمه خواهد زد.

کد خبر 25456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =