تصمیم جدید بانک مرکزی چین در واکنش به تشدید جنگ تجاری

دولت چین به بانک‌های این کشور دستور داده وام بیشتری به کارآفرینان بدهند تا در بحبوحه مناقشه تجاری پکن با واشنگتن، رشد اقتصادی همچنان حفظ شود

به گزارش اسوشیتد پرس، دولت چین به بانک‌های این کشور دستور داده وام بیشتری به کارآفرینان بدهند تا در بحبوحه مناقشه تجاری پکن با واشنگتن، رشد اقتصادی همچنان حفظ شود.

بانک مرکزی چین اعلام کرده با کاهش نسبت ذخایر بانکی قانونی تا 1 درصد، 750 میلیارد یوآن (معادل 109 میلیارد دلار) برای تخصیص وام بیشتر به بنگاه‌ها آزاد کرده است. این بانک تصریح کرده که این مبلغ برای اشتغالزایی و ثروت‌افزایی به بنگاه‌های کوچک اختصاص می‌یابد.

بانک مرکزی گفته این اقدام ربطی به اتخاذ یک موضع محتاطانه در سیاست پولی ندارد، اما تحلیل‌گران می‌گویند با توجه به جنگ تجاری با آمریکا، پکن نگران وضعیت اقتصاد داخلی خود شده است.

بانک توسعه آسیایی پیش‌بینی کرده اقتصاد چین در سال جاری 6.6 درصد رشد کند، اما در سال 2019 روند این رشد کند شده و به 6.3 درصد خواهد رسید.  

ماه گذشته، رییس جمهور آمریکا تعرفه‌های تجاری را برای 200 میلیارد دلار از کالاهای وارداتی چینی افزایش داد و با اقدام تلافی‌جویانه پکن برای 60 میلیارد دلار از کالاهای وارداتی آمریکا مواجه شد.

آمریکا، اروپا و دیگر شرکای خارجی چین معتقدند اقداماتی مثل پروژه «ساخت چین 2025» که قرار است این کشور را پیشتاز روباتیک و تکنولوژی در دنیا کند، با تعهدات چین برای باز کردن بازارهای خود به سوی شرکت‌های خارجی در تعارض است. مقامات آمریکایی نگرانند که این پروژه رهبری صنعتی کشورشان را دچار خدشه کند.

کد خبر 25471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =