ضرورت تشکیل  بانک مشترک ایران و ترکیه

سیدجلال ابراهیمی: تشکیل بانک مشترک ایران و ترکیه می تواند گره گشای مشکلات تجاری و تسهیل روابط اقتصادی دو کشور باشد.

سید جلال ابراهیمی در گفتگو با خبرنگار اگزیم نیوز ضمن تاکید بر اهمیت تشکیل ساختارهای مالی مناسب در مبادلات تجاری ایران و ترکیه گفت: تشکیل بانک مشترک ایران و ترکیه می تواند گره گشای مشکلات تجاری و تسهیل روابط اقتصادی دو کشور باشد.

 ابراهیمی در ادامه افزود: استفاده از راهکارهای تسهیل مراودات مالی در دنیا که حساب پس داده اند نیز منطقی است؛ بعنوان مثال چین با تشکیل یک بانک چینی کوچک دستاوردهای خوبی را در حوزه مبادلات بین خود و ایران داشت؛ این بانک بسیار کوچک و در رده های پائین کار بین المللی بوده و چون مراودات دلاری اندکی با آمریکا داشت، در معرض خطر از سوی آمریکا نبود و با این پشتوانه وارد صحنه تجاری ایران وچین گردید و پس از شروع فعالیت به تدریج  مبدل به یکی از 50 بانک برتر چین شد.

 وی بیان داشت: با همین رویه می توان  زمینه را برای همکاری یکی از بانک خصوصی ترکیه که مراودات کمتری با دلار آمریکا دارد را  با یکی از بانک های ایرانی فراهم کرد مثل  کشاورزی با زراعت بانکاسی ، رفاه با ایش بانکاسی ، ملت با خالق بانک و با  امضای تفاهم نامه پیغامی را به جای سوییفت تعریف کرد که هر دو سوی رابطه آن را قبول داشته باشند.

دبیرکل اتاق ایران وترکیه  اذعان داشت: پیشنهاد  تشکیل بانک مشترک ایران و ترکیه چندی پیش از سوی آقای کیلر رئیس شورای بازرگانی ایران و ترکیه پیشنهاد  شد؛ ترک ها به خوبی  می دانند که در ایجاد بانک دوسویه باید قوانین FATF یعنی قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم و همچنین AML یعنی قوانین پولشوئی رعایت شود.

 به گفته ابراهیمی برای ایجاد بانک مشترک بین ایران و ترکیه حداقل 6 ماه وقت لازم است تا سهامداران و کثرت سهام در دوسو میزان سرمایه تائیدیه های بانک های مرکزی دوکشور تثبیت شود؛ در این میان اگر به یک بانک ترک که سهامی خارجی نداشته و  در عین حال حجم تجارت خارجی بالایی داشته باشد، عاملیت داده شود، تشکیل بانک مشترک سرعت بیشتری خواهد گرفت.  

 دبیر کل اتاق مشترک ایران و ترکیه تشکیل صندوق مشترک سرمایه گذاری و ضمانت صادرات (حوضجه) را نیز یک اتفاق تاثیر گذار بر مراودات تجاری دوجانبه ایران و ترکیه  خواند و گفت: در صورت تشکیل صندوق ضمانت مشترکی که هرگونه خرید و فروش را تضمین کند می توان امیدوار بود که بخش مهمی از تجارت دوجانبه از خطر تحریم ها و محدودیت های ناشی از تهدیدهای امریکایی مصون می ماند.

کد خبر 25490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =