تأسیس بانک مشترک؛ حلقه تکمیلی روابط دو طرفه

علاوه بر حذف دلار از مبادلات اقتصادی تهران و آنکارا و استفاده از ارزهای محلی، تشکیل یک بانک مشترک بین دو کشور می تواند قدم بعدی باشد

رییس شورای روابط بازرگانی ترکیه ـ ایران در مقاله ای در روزنامه دنیا ، پیشنهاد تاسیس بانک مشترک را حلقه تکمیل کننده روابط ایران و ترکیه دانست و گفت: در حاشیه نشست با همتی رییس کل بانک مرکزی ایران نیز بر انجام تجارت با ارز ملی و حذف دلار از مبادلات تجاری از سوی سه کشور تاکید کرد.

امید کیلر از استقبال سرمایه گذاران، تجار، صادر کنندگان و وارد کنندگان ترکیه از پیشنهاد تاسیس بانک مشترک و نیز تجارت با ارز ملی دو کشور خبر داد و افزود: ایران و ترکیه صدها سال است که تجارت متقابل دارند و تحریم ایران بیش از هر کشوری ترکیه را تحت تاثیر قرار داده است.

وی تاکید کرد: ایران برای ترکیه، کشوری مهم به شمار می رود چرا که مرز مشترک طولانی داریم و ایران هم اکنون از سوی آمریکا دچار یک تحریم ناعادلانه و بی پایه و اساس شده است.

وی با اشاره به توافق سران ایران و ترکیه برای گسترش همکاری های تجاری و استقبال تجار و فعالان اقتصادی ترکیه از این امر گفت: طرح استفاده از پول ملی در روابط تجاری دو کشور امر جدیدی نیست و پیش از این نیز شورای همکاری تجاری دو طرف در این باره مذاکره کرده اند.

رییس شورای روابط بازرگانی ترکیه ـ ایران با مفید خواندن تاسیس بانک مشترک اضافه کرد: در این فرایند، ممکن است تاسیس و فعالیت این بانک مشترک در مرحله اول سخت باشد اما این بانک بعدها می تواند به موسسه موفقی تبدیل شود.

علیرضا جعفربیگلو رایزن اقتصادی سفارت جمهوری اسلامی ایران در آنکارا نیز با اشاره به پیش بینی تجارت بیش از 10 میلیارد دلاری در سال جاری، افق تجارت دو کشور ایران و ترکیه را 30 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: این میزان تجارت را با روش های جدید از جمله توسعه همکاری بانکی و تاسیس بانک مشترک می توان محقق کرد.

علیرضا جعفر بیگلو اعلام کرد که حجم روابط اقتصادی بین ایران و ترکیه در نیمه اول سال جاری میلادی بالغ بر 5.2 میلیارد دلار بوده است.

به گفته وی ترکیه و ایران سالانه 11 میلیارد دلار تجارت مشترک دارند و روسای جمهوری دو کشور چشم انداز روابط اقتصادی دو کشور را 30 میلیارد دلار تعیین کرده اند.

به نظر می رسد امروز جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در سایه جنگ اقتصادی آمریکا (تحریم) بیش از هر زمان دیگری به سوی همگرایی اقتصادی و سیاسی گام بر می دارند و در صدد اجرای یک ساز و کار مالی مشخص برای حذف دلار از مبادلات اقتصادی و جایگزینی پول ملی هستند و اگر روسیه و چین نیز از آن حمایت کنند، موجب فرار زودرس دلار از زنجیره داد و ستد شده و در آینده نه چندان دور به فاجعه ای برای دولت ایالات متحده تبدیل شود. 

منبع: ایرنا

کد خبر 25491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 4 =