عبور کم هزینه از بحران تحریم ها در گرو تقویت SMEها

اروپا در بسته پیشنهادی خود همکاری شرکت های کوچک و موسط خود با ایران را در دستور کار خود قرار داده است؛ از پس از خروج امریکا از برجام ، کشورهای اروپایی، شرکت‌های کوچک و متوسط را ناجی برجام یاد می‌کنند و معتقدند در شرایط کنونی همکاری SMEها می‌تواند بهترین گزینه برای تداوم مناسبات اقتصادی بین ایران و اروپا باشند

اروپا در بسته پیشنهادی خود همکاری شرکت های کوچک و موسط  خود با ایران را در دستور کار خود قرار داده است؛ از پس از خروج امریکا از برجام ، کشورهای اروپایی، شرکت‌های کوچک و متوسط را ناجی برجام یاد می‌کنند و معتقدند در شرایط کنونی همکاری SMEها می‌تواند بهترین گزینه برای تداوم مناسبات اقتصادی بین ایران و اروپا باشند.

شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی در حال حاضر بخش مهمی از تامین‌کنندگان شرکت‌های بزرگ جهانی را تشکیل می‌دهند و اروپایی‌ها معتقدند ایران می‌تواند از طریق این شرکت‌ها به توسعه اقتصادی و صنعتی و ادامه برجام دست پیدا کند. اینکه SME های ایرانی تا چه اندازه می توانند در فرصت باقی مانده تا آغاز تحریم های امریکایی در برقراری ارتباط موثر با شرکت های اروپایی موفق باشند موضوعی است که اگزیم نیوز در گزارش پیش رو به آن پرداخته است.

به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز در حالیکه شرکت های کوچک و متوسط ایرانی با مشکلات متعددی از نامساعد بودن فضای کسب و کار، نوسانات نرخ ارز، کمبود نقدینگی و رکود ممتد اقتصادی دست به گریبانند؛ اتحادیه اروپا کماکان smeها را اولین حلقه های ارتباطی  با شرکت های اروپایی می دانند؛ در حال حاضر هزاران شرکت کوچک و متوسط اروپایی در اتحادیه اروپا مشغول به فعالیت هستند که پیکره اصلی اقتصاد اروپا را تشکیل می دهند و بسیاری کارشناسان اروپایی بر این باورند از طریق همکاری این شرکت ها با شرکت های کوچک و متوسط ایرانی بخش مهمی از تجارت فی مایبن از خطر تحریم های امریکا در امان خواهد ماند؛ وزیر امور خارجه کشورمان نیز نیز بارها بر توسعه مناسبات شرکت های کوچک و متوسط  ایران و اتحادیه اروپا تاکید کرده است.

 مصطفی رناسی عضو کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی در گفتگو با اگزیم نیوز موفقیت شرکت های کوچک و متوسط  برای توسعه همکاری با شرکت های اروپایی را در گرو  رفع مشکلات آنها دانست و گفت: با وجود اینکه طبق بررسی های کارشناسی متوسط بهره‌وری در بنگاه‌های صنعتی کوچک به مراتب بیشتر از بهره‌وری بنگاه‌های بزرگ است، این بنگاههای کماکان از مشکلات عدیده ای رنج می برند.

روناسی گفت: معتقدم بیش از 80 درصد از موانع رشد بنگاههای کوچک و متوسط داخلی بوده  و زیر مجموعه مشکلاتی است که کل اقتصاد را تحت تاثیر قرار داده است؛  از جمله مهمترین آن، عدم ثبات اقتصادی مهمترین عاملی است که فعال اقتصادی را برای برنامه ریزی های آتی به مرز فلج شدن می کشاند.

وی دیپلماسی اقتصادی منسجم را به منظور برنامه ریزی برای حداقل یک سال آینده ضروری خواند و گفت: در گام بعدی موانع نقل و انتقال مالی باید حل شود چرا که پول و کالا باید با هم حرکت کند و  اخلال در این پروسه ادامه آن را منتفی می کند.

مصطفی رناسی به سفر ماه قبل اتاق بازرگانی اصفهان به ایالت نورماندی فرانسه اشاره کرد و گفت: در این سفر  فرانسوی ها علاقه مندی زیادی برای توسعه روابط با ایران نشان دادند اما محتاطانه وارد عمل می کنند چرا که بازار ایران یک بازار پر از ریسک است و با بالا رفتن ریسک، هزینه تمام شده نیز افزایش پیدا می کند و این عامل باعث می شود ایران از بازار رقابتی بیرون نگه داشته شود.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان اذعان داشت: نباید فراموش کررد که با بالا رفتن قیمت ارز،  نقدینگی مورد نیاز واحدهای صنعتی نیز چند برابر شده و برای این مشکل باید چاره اندیشی کرد؛ بی اغراق می توان گفت واحدهای صنعتی در شرایط فعلی بیش از پنج برابر سرمایه در گردش نیاز دارند  و با این وجود بانک ها هیچ تغییری در رویه خود در اعطای تسهیلات طی این مدت نداده اند.

 رناسی همگرایی در امر صادرات را از از مباحث مهم در تقویت صادرات کشور دانست و گفت: عدم هماهنگی در حوزه صادرات، از قدرت گرفتن صادرات کشور جلوگیری می کند؛ شرکت های مدیریت صادرات  عملا فعال نیستند از انجاییکه تولید با صادرات دو مقوله متفاوت هستند، لازم است برای هر کدام یک نهاد واحد، منسجم و تخصصی وارد عمل شود.

مهدی پورقاضی رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران نیز در گفتگو با اگزیم نیوز بالابودن ریسک سرمایه گذاری را از مهمترین عوامل عدم تمایل برای همکاری شرکت های اروپایی با شرکت های کوچک و متوسط داخلی دانست و گفت: بیش از یک دهه تحریم منجر به ایجاد فاصله  بین اقتصاد ایران و دنیا شده است این شکاف به اندازه ای است که شرکت های اروپایی تمایلی به همکاری با ما نشان نمی دهند و تنها راه تغییر در این وضعیت اتصال دوباره به اقتصاد جهانی و به روز شدن فالیت های اقتصادی است.

پورقاضی نبود نقشه راه منسجم در طول سالها تحریم را چالش دیگر صنعت عنوان کرد و گفت: امروز نیز با همان شرایط مواجهیم؛ فضا و محیط کسب و کار ما به اندازه کافی برای طرف اروپایی اطمینان بخش نیست؛ در حالیکه ما به دنبال ارتباطات دوسویه هستیم اروپا تنها با انگیزه فروش کالا به جریان  مناسبات شرکت های کوچک و متوسط نظر دارد.

 این فعال اقتصادی اقتصادی پیش شرط نتیجه بخش بودن همکاریهای شرکت های کوچک و متوسط را برخورداری از ثبات نسبی در اقتصاد داخلی کشور دانست و گفت: بنگاههای اقتصادی نیازمند سطح معقولی از ثبات در فضای کسب و کار هستند تا بر اساس آن برنامه ریزی کنند.

به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز اتاق بازرگانی تهران به منظور آشنایی هر چه بیشتر فعالین اقتصادی با رویه جاری در مناسبات شرکت های کوچک متوسط ایرانی با شرکت های اروپایی و تقویت تشکل های بخش خصوصی  اقدام به برگزاری کارگاهای آموزشی نموده است؛ موسسه آموزش و توسعه منابع انسانی اتاق تهران با تشکیل کارگروهی، بسته آموزشی ویژه بنگاه‌های کوچک و متوسط (SME) را تهیه کرده است تا بنگاه‌های این بخش، ظرفیت‌های به‌روز رسانی خود برای همکاری با شرکت‌های اروپایی را تقویت کنند.

 

 

کد خبر 25525

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 9 =