تحریم، سیاست های اقتصادی ایران را اصلاح می کند

این که واشنگتن گمان می کند قادر به تغییر نظام در ایران است یک اشتباه محاسباتی بزرگ است زیرا تحریم ها فقط باعث خواهد شد حکومت در ایران سیاست های مطلوب تری را در حوزه های مختلف ایجاد کند

Geneive Abdo پژوهشگر عرب زبان ساکن ریاض در تحلیلی که نشنال اینترست آن را منتشر کرده می نویسد این که واشنگتن گمان می کند قادر به تغییر نظام در ایران است یک اشتباه محاسباتی بزرگ است زیرا تحریم ها فقط باعث خواهد شد حکومت در ایران سیاست های مطلوب تری را در حوزه های مختلف ایجاد کند که این سیاست ها اثرات تحریم را نیز در میان مدت از بین خواهد برد.

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از نشنال اینترست این محقق در ادامه می گوید تلاش ترامپ در بهترین حالت به نتایجی غیرقابل اعتماد منتهی خواهد شد. در این رابطه باربارا اسلاوین رییس آینده ایران در شورای آتلانتیک می نویسد ایران در سال های اخیر قدرت و نفوذ خود را در خاورمیانه به میزان قابل توجهی گسترش داده و اثرگذاری خود را در حوزه های متعددی همچون عراق بعد از سال 2003، داعش، سوریه و اعتراضات گسترده به حمله عربستان به یمن نشان داده است.  

حتی میزان اثرگذاری ایران در انتخابات اخیر عراق موضوعی بود که به نوعی شکست آمریکا را در این کشور اثبات می کرد و نشان می داد نفوذ ایران در خاورمیانه بسیار گسترده بوده و همین موضوع برای ترامپ باید یک هشدار باشد. در این رابطه عبدو اشاره می کند که مقابله با ایران می تواند برای کشور مقابل هزینه های زیادی بر جای گذاشته و خطرآفرین باشد به همین دلیل است که آمریکا از ابزار اقتصادی استفاده کرده است اما ایا واقعا این ابزار در برابر ایران کارایی مورد انتظار را دارد؟

این تحلیلگر عرب زبان در ادامه با اشاره به پیش بینی های صندوق بین المللی پول و بانک جهانی می نویسد: بر اساس این پیش بینی ها نرخ رشد ایران تا انتهای 2018 باید در محدوده 4 درصد و حتی بالاتر باشد هرچند از اکتبر تاکنون فرایند خروج شرکت های بزرگ بین المللی از تهران نیز وجود دارد.

به علاوه کاهش نسبی فروش نفت ایران در کنار افت 50 درصدی ارزش ریال ایران را نیز باید به این موضوع بیفزاییم. با این حال تحلیلگران معتقدند حتی در سال اینده باز هم اقتصاد ایران هرچند با ارقام پایین (مثلا یک درصد) رشد خواهد کرد اما دچار کاهش تولید نخواهد شد.

پاتریک کلاوسون، مدیر ارشد Morningstar و مدیر تحقیقاتی موسسه واشنگتن برای سیاست خاورمیانه در این رابطه می گوید: من با رهبر ایران (حضرت آیت الله خامنه ای) موافق هستم که مشکلات اساسی اقتصاد ایران داخلی هستند و نه به دلیل تحریم ها.

کلاوسون در ادامه با اشاره به عملکرد دولت می گوید روحانی در عمل به وعده خود برای ایجاد رشد اقتصادی در چهار ساله اول موفق عمل کرد اما اکنون تحریم های جدید می تواند مشکلاتی را ایجاد کند و این در حالی است که موضوعاتی همچون فساد اقتصادی در کشور و یا بدهی های دولتی نیز که اکنون افزایش داشته باید برطرف شوند.  

کد خبر 25542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 12 =