تعهد ارزی با ارز ۵ نرخی بی معنی است

تعهد ارزی باید ضوابط خود را داشته و ۵ نرخ ارز نیز وجود نداشته باشد، در حال حاضر ارز آزاد، ارز مسافرتی، ارز نیما، ارز سنا و ارز دولتی وجود دارد و مشخص نیست که باید تعهد صادراتی با چه ارزی انجام شود

محسن جلال‌پور در بیست و دومین سالروز ملی صادرات گفت: آرزوی همه ایرانیان است که روزی درب چاههای نفت بسته شود، اگر شرایط مهیا شود و تا اندازه زیادی گرفتاری پیش روی صادرکنندگان برداشته شود، این هدف دست یافتنی است.

به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز جلال پور افزود:  این در حالی است سرکوب نرخ ارز منجر به جذابیت مضاعف واردات شد، امروز که افزایش نرخ ارز رخ داده می توان شرایط را تغییر داد، مشروط به اینکه سیاست ها سمت افزایش صادرات هدایت کنیم.

جلال پور با انتقاد از تصمیم های خلق الساعه و دستورالعمل های متعدد دولت بیان داشت: با ایجاد ثبات می توان شرایطی را فراهم کرد که ارز باعث تکاپوی اقتصادی شده و حتی بخشی از آن نیز ذخیره شود.

وی به نقد برخی صادرکنندگان از تعهد ارزی  اشاره کرد و گفت: صادرکنندگان شرایط مناسبی را برای بازگشت ارز حاصل از صادرات طلب می کنند؛  تعهد ارزی باید ضوابط خود را داشته و ۵ نرخ ارز نیز وجود نداشته باشد، در حال حاضر ارز آزاد، ارز مسافرتی، ارز نیما، ارز سنا و ارز دولتی وجود دارد و مشخص نیست که باید تعهد صادراتی با چه ارزی انجام شود.

جلال پور گفت: اولین خصلت صادرکنندگان میهن پرستی است، صادرکننده واقعی ارز را برمی گرداند، این در حالی است که کسانی ارز را برنمی گردانند که اکنون راه برای صادرات آنها باز شده است، در حالیکه صادرکنندگان شناسنامه دار ارز را بر می گردانند.

وی ممنوعیت صادرات  را کاملا غیرقانونی دانست و گفت: کشورهایی که پسته می خریدند، امروز پسته ما را نمی خرند، این در حالی است که کسانی که پسته می خرند چون دیده اند که صادرات گوجه متوقف شده است، دیگر پسته ایرانی را نمی خرند، پس ممنوعیت صادرات جایی ندارد، ولی محدودیت باید با شرایط تحریمی صورت گیرد این دو موضوع با یکدیگر ارتباط دارند و باید به آن توجه داشت.

جلال پور اظهار داشت: فضای رانتی و نور چشمی پروری نباید در اقتصاد وجود داشته باشد تا تولیدکننده ببدون سرکوب در بازار حاضر شود.

وی با تاکید بر هدفمندی واقعی یارانه ها، گفت:  روزی ۹۰ میلیون لیتر بنزین مصرف می شود و همزمان قاچاق هم گسترش دارد، این در حالی است که فرار سرمایه را با قاچاقچی اعلام کردن صادرکنندگان و جلوی صادرات را گرفتن نمی توان مهار کرد؛ ارز ۴۲۰۰ تومانی بیش از هر نرخ دیگری فرار سرمایه را رقم می زند و باید برای بهبود فضای کسب و کار اعتماد و ثبات به کشور بازگردد.

 

کد خبر 25570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =