تکانه های برونزا در اقتصاد ایران

شریعتمداری: یک عامل بیرونی با منشا سیاسی، بخشی از اقتصاد ایران را متاثر کرده که مهمترین آن، منابع ارزی کشور است

به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز، وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت وضعیت حال حاضر اقتصاد را، محصول خواست دولت برای ایجاد تنش در اقتصاد ایران ندانست و گفت: یک عامل بیرونی با منشا سیاسی، بخشی از اقتصاد ایران را متاثر کرده که مهمترین آن، منابع ارزی کشور است.

محمد شریعت مداری با تاکید بر اینکه ایران کشوری مقاوم در برابر نظام سلطه بوده و امروز نیز به دنبال ایجاد شرایطی هستیم که علی رغم فشارهای موجود، وضعیت دشوار را با کمترین عوارض طی کنیم.

وی اذعان داشت: باید با پیش بینی صحیح و مدیریت کارآمد با عوامل برون زا و تکانه وارداتی برخورد کرده و تلاش کنیم تا کمتر به تولید و صادرات در کشور و تجارت داخلی لطمه وارد شود؛ این یک کار جمعی است و همفکری همه ما با هم را می‌طلبد.

شریعتمداری گفت صادقانه می گویم که مجموعا در چند ماه گذشته امتحان خود را خوب پس ندادیم و در جلسات تصمیم گیری، وزارت صنعت به عنوان زبان قاطع تولیدکنندگان و صادرکنندگان به خوبی نتوانستیم از حق شما دفاع کنیم، امیدوارم سکاندارجدید این روند را جبران کنند و پاسخگوی مطالبات خیل عظیمی از تولیدکنندگان باشند.

وی در ادامه کاهش ارزش پول ملی را راهی برای افزایش صادرات عنوان کرد و گفت:  این تجربه در کشورهای دیگر به کار گرفته شده و نتایج مطلوبی را به دست داده و البته دشمن این فرصت را در اختیار ایران قرار داده است.

شریعت مداری گفت: این جلسه شادی صادرکنندگان است که از فرصت های بی بدیل برای افزایش صادرات استفاده کنند، تبدیل تهدید به فرصت از امتیازاتی است که نصیب صادرات شده است.

وی افزود: اتاق های بازرگانی سراسر کشور بعنوان محل صدور کارت های بازرگانی هستند، واردات را توسعه داده که البته معلول اعمال سیاست های ارزی کشور است که با آن علت برخورد نشده است.

شریعتمداری گفت: خروج ارز صادراتی و عدم بازگشت آن به چرخه کشور در اعدادی غیرقابل باور ۱۵ هزار میلیارد دلار در سالهای گذشته عنوان می شود که البته این اعداد بسیار ساختگی، تاثیر منفی در ذهن عمومی مردم دارد.

وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت با نقد رویه برخورد با افراد خدمت گذار گفت: یک فرد مسوول و خدمت گذار برای انجام یک کار  که خدمت است از ترس اتهام  فعالیت مجرمانه، کار صادرات انجام نمی دهد،  واردکنندگان نیز از این جریان ضربه خورده اند؛ اگر شجاعت را به مدیران برنگردانیم، کاری از پیش نمی رود.

شریعتمداری گفت: برخی رایزنان بازرگانی هفت ماه است حقوق نگرفته اند، کسی جرات نمی کند که تامین حقوق آنها را از منابع غیر، قبول مسئولیت کند.

وی با تاکید بر پیدا کردن یک راهکار برای رفع مشکلات سامانه نیما گفت: باید در سامانه نیما راهی برای حفظ امنیت صادرکنندگان و واردکنندگان طراحی شود؛ این مساله را در جلسات مربوطه طرح کرده ام بدون شنیدن حرف صادرکنندگان مشکلات آنها ادامه خواهد داشت و باید با جدیت موارد اخلال در امر صادرات را اصلاح کرد.

کد خبر 25573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =