افزایش نرخ سود بانکی بازدارنده سرمایه گذاری یا جاذب نقدینگی؟

به گفته غلامعلی فرجادی افزایش نرخ سود بانکی از جهت جذب منابع مالی و کاهش سطح نقدینگی می تواند مفید باشد، اما از طرف دیگر چون اقتصاد ما با شرایط رکود مواجه است، افزایش نرخ سود بانکی و به تبع آن افزایش نرخ سود تسهیلات می تواند انگیزه گرفتن وام از بانک ها را کاهش دهد و یک عامل بازدارنده در سرمایه گذاری باشد

مریم خورشیدی- واقعیت مسلم اقتصاد کشور در حال حاضر بالا بودن حجم نقدینگی نسبت به تولید ناخالص ملی است که اگر برای هدایت آن به سمت بخش‌های تولیدی جاره ای اندیشیده نشود، ورود کنترل نشده  این حجم از نقدینگی به بخش های غیر مولد، آثار مخرب رکود را دامن خواهد زد از طرفی  دارندگان نقدینگی با توجه به پایین بودن سود سپرده‌های بانکی انگیزه‌ای برای حفظ نقدینگی در بانک‌ها ندارند به نظر می رسد افزایش نرخ سود بانکی بعنوان یکی از راهکارهایی است که  سیاستگذاران پولی کشور با شیب ملایم در حال عملیاتی کردن آن هستند. غلامعلی فرجادی اقتصاددان و عضو هیات علمی موسسه عالی پژوهش در مدیریت و برنامه ریزی در گفتگو با اگزیم نیوز درباره سیاست افزایش نرخ بانکی و میزان همخوانی  آن با شرایط اقتصادی حال حاضر کشور گفت:  

اصولا اجرای هر سیاستی می توان مزایا و معایبی داشته باشد. با توجه به افزایش نرخ تورم و قیمت ارز، اگر از این دیدگاه به موضوع نگاه کنیم، این سیاست از جهت جذب منابع مالی و کاهش سطح نقدینگی می تواند مفید باشد. اما از طرف دیگر چون اقتصاد ما با شرایط رکود مواجه است، افزایش نرخ سود بانکی و به تبع آن افزایش نرخ سود تسهیلات می تواند انگیزه گرفتن وام از بانک ها را کاهش دهد و یک عامل بازدارنده در سرمایه گذاری باشد.

وی با تاکید بر اینکه  باید هر دو جنبه مثبت و منفی را در اتخاذ تصمیم به افزایش نرخ سود بانکی در نظر گرفت، گفت: هر تصمیمی باید نتیجه یک روند تحقیقاتی دقیق باشد؛ سوال اصلی در این باره این است که افزایش نرخ سود بانکی تا چه اندازه می تواند جایگزین مناسبی برای بازار ارز باشد یا به عبارتی چه تضمینی وجود دارد که پس از این تصمیم، پول به سمت سیستم بانکی جذب شود. در حال حاضر این موضوع محل یک تردید بزرگ است و من به شخصه از نتایج چنین تصمیمی چندان مطمئن نیستم.

 وی ریزش بازارهایی نظیر پتروشیمی، سهام و سکه را معلول نوسانات نرخ ارز دانست و افزود: با توجه به اتفاقاتی که در حوزه قیمت ارز افتاد، این ریزش طبیعی بود. در تمام دنیا قیمت دلار و سکه (طلا) عکس هم حرکت می کنند. اما در ایران با توجه به اینکه قیمت ها با دلار محاسبه می شود، با بالا رفتن قیمت دلار قیمت سکه هم افزایش می یابد و بالعکس.

فرجادی در اداکه گفت: کاهش قیمت دلار دلایل مختلفی نظیر تامین ارز مسافرتی و دانشجویی توسط دولت و نیز تزریق منابع ارزی به بازار توسط بانک مرکزی داشت که به تبع آن قیمت سکه هم افت کرد.

 به گفته این اقتصاددان همچنین رشد بازار بورس نیز به علت پیش بینی قیمت بالاتر دلار بود که در ادامه با کاهش قیمت دلار، بازار بورس هم ریزش داشت که البته به نظر نمی رسد این افت دوام داشته باشد.

غلامعلی فرجادی نوسانات حال حاضر را در بازارهای مختلف مقطعی خواند و گفت:  به عقیده من این نوسانات مقطعی بوده و توسط عده ای در توسط فضای مجازی جهت دهی می شوند البته باید این مورد را هم در نظر گرفت که  گاهی شخصیت های حقوقی صاحب سهام گاهی در اثر کمبود منابع اقدام به فروش کلی سهام می کنند که منجر به افت قیمت می شود.

فرجادی در پاسخ به سوال خبرنگار اگزیم نیوز مبنی بر دلایل ضعف بازار سرمایه ایران در تامین مالی بنگاههای اقتصادی گفت: بازار سرمایه در ایران به همان بازار بورس محدود می شود و از آنجا که این بازار تا حد زیادی نیاز به تخصص و آگاهی دارد درصد بسیار اندکی از خانوارها می توانند وارد آن شوند و پراکندگی شعبات بازار بورس در سطح کشور نیز بسیار محدود است. در مقابل افراد خیلی ساده می توانند وارد بازار پول، بانک و سپرده شوند، از طرفی دخالت های بیرونی در بازار سرمایه ما بسیار زیاد است. این دخالت ها عمدتا توسط دولت و شرکت های بزرگ صورت می گیرد که موجب سلب اعتماد اشخاص حقیقی می شود که با سرمایه های خرد قصد ورود به بازار سرمایه را دارند.

کد خبر 25576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 9 =