چه کسانی به تجارت جهانی خوش‌بین‌ترند؟

روزنامه سنگاپوری Straits Times نوشت که طبق نظرسنجی بلومبرگ، متخصصان کسب‌وکار در کشورهای در حال توسعه در مقایسه با کشورهای توسعه‌یافته به شکل عجیبی نسبت به چشم‌انداز تجارت جهانی خوش‌بین‌ترند.

با وجود تشدید سیاست‌‌های کشورها در راستای حمایت از تولید داخلی و تنش‌های آمریکا و چین، بیش از سه نفر از هر پنج متخصص کسب‌وکار (63 درصد) از بازارهای نوظهور، معتقدند در یک دوره پنج ساله، حجم تجارت جهانی بیشتر خواهد شد. این دیدگاه به خصوص در میان متخصصانی از چین (66 درصد)، هند (71 درصد)، اندونزی (74 درصد)، فیلیپین (76 درصد) و تایلند (80 درصد) وجود دارد.

چنین چیزی با دیدگاه کارشناسان بازارهای توسعه یافته که فقط یک سوم آنها (36 درصد) انتظار بالا رفتن تجارت جهانی در پنج سال را دارند، در تناقض است.

تام اورلیک، اقتصاددان ارشد بلومبرگ در این زمینه گفته: «یکی از یافته‌های عجیب این نظرسنجی، اختلاف نظر در مورد چشم‌انداز تجارت جهانی است که در بازارهای نوظهور خوش‌بینی و در اقتصادهای توسعه یافته بدبینی وجود دارد. این نشان می‌دهد برای بازارهای نوظهور، هزینه‌های مشکلات به وجود آمده ناشی از جنگ تجاری کمتر از حد انتظار بوده است.»

به طور کلی، اکثریت افرادی که در نظرسنجی شرکت کرده‌اند (74 درصد)، معتقدند سیستم جهانی تجارت قابل احیا است، اما در بلند مدت.

در این نظرسنجی، حاکمیت جهانی به عنوان مهم‌ترین چالش دنیا شناخته شده که نیازمند اقدامی جدی است. این نظر به‌خصوص در میان شرکت‌کنندگانی از هند، فیلیپین، مالزی و خاورمیانه پررنگ بود.

تنها 10 درصد پاسخ‌دهندگان معتقدند که کسب‌وکارها و بخش خصوصی باید چالش‌های جهانی فعلی را حل کنند.

کد خبر 25577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 6 =