رشد ۳۳ درصدی حجم  صادرات به کشورهای CIS

کشورهای مستقل مشترک المنافعCIS در شش ماهه اول سال گذشته ۹۲۲ هزارتن کالا به ارزش ۵۳۳ میلیون دلار کالا و در شش ماهه نخست سال جاری ۱ میلیون و ۱۲۰ هزار تن کالا به ارزش ۸۳۵ میلیون دلار کالا به ایران صادرکرده اند که رشد ۵۷ را در این محدوده زمانی نشان می دهد

کشورهای مستقل مشترک المنافع CIS در شش ماهه اول سال گذشته ۱۴۳۳ هزارتن کالا به ارزش ۸۱۷ میلیون دلار کالا و در شش ماهه نخست سال جاری 1 میلیون و ۹۱۰ هزار تن کالا به ارزش ۸۲۸ میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده اند که نشان می دهد هرچند وزن صادرات ما به این کشورها افزایش یافته اما تغییر جدی در ارزش این مبادلات تجربه نکرده ایم.

 به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز بر اساس امار منتشره از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران در بخش صادرات کالا به تفکیک گروههای اقتصادی، سازمان همکاریهای  اسلامی، با 29 هزار و 852 میلیون تن کالا به ارزش 12 میلیارد و 426 میلیون دلار عنوان دار رتبه اول است و به ترتیب شورای همکاریهای خلیج فارسPGCC، کشورهای عضو همکاری جنوب شرق آسیاASEAN   و سازمان همکاریهای اقتصادیECO را با رشد 37، 28 و 13 درصدی در رتبه های بعدی قرار دارند.

کشورهای مستقل مشترک المنافع جایگاه درخشانی را در لیست صادراتی ایران ندارند و با 1 میلیون و 910 هزار تن کالا به ارزش 828 میلیون دلار تنها 1 درصد رشد را نسبت به سال گذشته در همین محدوده زمانی نشان می دهد.

صادرات ایران به اتحادیه اروپا در نیمه نخست سال جاری 2 درصد افت را تجربه کرده است.

از میان شش گروه اقتصادی بین المللی شریک وارداتی ایران، اتحادیه اروپا کماکان با 3 میلیون و 337 هزار تن کالا به ارزش 4 میلیارد و 473 میلیون دلار در صدر  لیست صادرکنندگان کالا به ایران قرار دارد؛ این میزان واردات از اتحادیه اروپا در شش ماهه نخست سال گذشته 4 میلیون و 298 هزار تن به ارزش 5 میلیارد و 493 میلیون دلاربوده و به لحاظ ارزشی 22 و از نظر وزنی 19 درصد افت داشته است که بی تاثیر از خروج آمریکا از برجام نیست.

 در ادامه این رده بندی، گروه همکاریهای اسلامیOIC  قرار داد که رقمی معادل 3 میلیارد و 38 میلیون دلار صادرات به ایران انجام داده و نسبت به مدت مشابه در سال قبل 37 درصد کاهش را تجربه کرده است. شورای همکاریهای خلیج فارسPGCC، سازمان همکاری اقتصادی ECO کشورهای عضو همکاری جنوب شرقی آسیا ASEAN نیز به ترتیب دررده های بعدی شرکای وارداتی ایران قرار گرفته اند و صادرات آنها به ایران  به دلیل فشارهای آمریکا نسبت به سال قبل در همین مدت به ترتیب 38-، 29-،و 15- درصد کاهشی بوده است.

کشورهای مشترک‌المنافع (CIS) از لحاظ فاکتورهای مطرح شده از قبیل نزدیکی، هزینه‌ی حمل‌ونقل، تفاوت زمانی و... موقعیت مناسبی جهت مبادله‌ی تجاری با ایران برخوردارند؛با در نظر گرفتن عواملی نظیر نزدیکی به بازار کشورهای مشترک‌المنافع، ثبات سیاسی منطقه، ویژگی‌های فرهنگی و زبانی و . . . بازار مناسبی برای صادرات کالاها و خدمات بوده واز طرف دیگر با توجه به سطح دانش و تکنولوژی کشوری مانند روسیه می‌تواند مبدا مناسبی برای انتقال تکنولوژی باشد.

 با همه این اوصاف و امضای موافقت نامه ها و تفاهم نامه های متعدد در سه سال اخیر، سطح مبادلات تجاری ایران با کشورهای حوزهCIS با نقطه مطلوب آن فاصله دارد.

 

 

 

کد خبر 25594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 12 =