سردرگمی صادرکنندگان و تولیدکنندگان با بخشنامه های متعدد ارزی

صادقیان گفت: تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی و صادرات کشور با بخشنامه های متعدد ارزی دچار سردرگمی شده است

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی و صادرات کشور با بخشنامه های متعدد ارزی دچار سردرگمی شده است.

احمد صادقیان افزود: بخشنامه های متعدد ارزی موجب شد گروه بندی های صادراتی تغییر کند؛ قیمت ارز نوسانات بسیار داشت و چالش های بسیاری را شکل داد هم اکنون هم شاهدیم که همین بی برنامه گی ها باعث شده که تعهداتی برای واحدها به وجود بیاید.

وی اضافه کرد: در ماه های گذشته شاهد بی ثباتی های بسیاری هستیم و در این بین واحدهای تولیدی نمی دانند باید چه کاری انجام دهند. ندانم کاری ها و بخشنامه های لحظه ای که صادر می شود و در فاصله کوتاهی نقض می شود، فعالیت های اقتصادی و تولیدی را بسیار مشکل کرده است و هیچ فعال اقتصادی نمی تواند حتی برای فردای کسب و کارش برنامه ریزی کند.

صادقیان گفت: مثلا یک بخشنامه ای صادر می شود و بند 9 آن خیلی از واحدهای تولیدی را معاف و شامل ارز دولتی می داند ولی به فاصله یک هفته بخش نامه دیگری صادر می شود که همه چیز را تغییر می دهد و در این بین تعهداتی برای تولیدکنندگان ایجاد می شود اما کسی پاسخگو نیست؛ آن هم در شرایطی که یک سرمایه گذار و تولید کننده برای دخل و خرج خود محاسبات دقیقی را انجام می دهد و تنها در شرایط خاصی هست که آن سرمایه گذاری توجیه اقتصادی دارد.

وی با بیان اینکه صادرات دچار چالش های جدی است افزود: بحث انتقال کالا، جا به جایی های مالی و پولی و هزینه هایی که به صادر کننده تحمیل می شود و سردرگمی برای برنامه ریزی نسبت به آینده، معضلات جدی را به وجود آورده است که با شروع دور دوم تحریم ها؛ به خصوص تحریم های بانکی و مالی این مشکلات پیچیده تر هم خواهد شد.

صادقیان گفت: در صادرات کالا علاوه بر اینکه مشکلات خاص خودمان را داریم با دامپینگ کشورهای دیگر هم رو به رو هستیم؛ خیلی از کشورها حمایت های بسیار زیادی از واحدهای تولیدی و محصولات صادراتی خود انجام می دهند و این رقابت را در بازارهای جهانی بسیار دشوار می کند؛ مثلا کشور ترکیه برای حضور قوی شرکت هایش در بازار آفریقا حدود 30 درصد تعرفه ها را پرداخت می کند.

وی ادامه داد: در مقابل ما با وجود اینکه هزینه تولیدمان بالاست، مشکل نقل و انتقال پول را هم داریم و این حمایت ها را هم نداریم. مثلا برای حضور در نمایشگاه های جهانی هیچگونه حمایت دولتی وجود ندارد و شرکتی به عنوان یکی از اصلی ترین واحدهای تولید فرش ماشینی امسال بعد از 20 سال حضور در نمایشگاه هانوفر آلمان، در این رویداد جهانی شرکت نخواهد داشت و انصراف داده زیرا حتی تامین ارز نمایشگاه مشخص نیست.

صادقیان افزود: قرار بود در 6 ماه ابتدایی سال 20 میلیون دلار ارز در سامانه نیما عرضه شود ولی رقم بسیار کمتری تحقق پیدا کرده است.

کد خبر 25613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =