کشورهای حوزه خلیج فارس، ضربه‌گیر شوک جنگ تجاری

به گزارش خلیج تایمز، اقتصاددانان و موسسه‌های مالی جهانی، پیش‌بینی می‌کنند تنش‌های تجاری بین آمریکا و چین در نهایت تاثیری منفی بر رشد اقتصادی دنیا بگذارد.

اما تحلیل‌گران می‌گویند کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس (GCC)، به دلیل پایگاه اقتصادی قوی می‌توانند شوک جنگ تجاری را خنثی کنند. این تحلیل‌گران معتقدند منطقه GCC به دلیل کاهش قیمت جهانی نفت خام، رکود تجارت و صنایع لجستیکی، تعرفه‌های اعمال شده بر آلومینیوم و جریان خروجی سرمایه، به طور غیرمستقیم تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.

صندوق بین‌المللی پول، هفته گذشته پیش‌بینی‌های خود را از رشد اقتصاد جهانی در سال‌های 2018 و 2019 کاهش داد و از اثر بد جنگ تجاری آمریکا-چین خبر داد و اعلام کرد بازارهای نوظهور با نقدینگی کمتر و جریان خروجی سرمایه دست‌ و پنجه نرم خواهند کرد.  

کشورهای حوزه خلیج فارس عمدتا واردکننده هستند و بدون در نظر گرفتن صادرات نفت، کسری تجاری گسترده‌ای دارند. به هر حال، تشدید تنش‌های تجاری و افزایش ابهام در رشد اقتصاد جهانی، این منطقه را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد. کارشناسان می‌گویند ریسک افزایش تنش‌های تجاری بین چین و آمریکا می‌تواند بر قیمت نفت سایه بیندازد، چرا که تقاضا از طرف چین به دلیل کندی رشد اقتصادی این کشور، کم می‌شود. از طرف دیگر، عربستان سعودی و روسیه با هر گونه افزایش عرضه فوری برای کاهش فشارهای قیمتی مخالفت کرده‌اند. به علاوه، با توجه به تحریم‌های آمریکا علیه ایران، بازار ظرفیت لازم برای جایگزین کردن عرضه نفت ایران را ندارد. این فاکتورها می‌تواند قیمت نفت را بالاتر ببرد.

کد خبر 25616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 7 =