رشد ۷۷ درصدی پوشش های بیمه ای در ۶ ماهه اول سال ۹۷

صندوق ضمانت صادرات بعنوان تنها موسسه بیمه اعتبار صادراتی ایران با صدور انواع بیمه نامه ها و ضمانت نامه های اعتباری نقش مهمی در توسعه صادرات غیر نفتی ایفا می کند

به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز سید کمال سید علی در نشست مطبوعاتی خود در صبح امروز ۱۴ آبان ماه از رشد ۷۷ درصدی حجم عملکرد پوشش های بیمه ای و ضمانتی صندوق در شش ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه خبر داد و گفت: صندوق ضمانت صادرات بعنوان تنها موسسه بیمه اعتبار صادراتی ایران با صدور انواع بیمه نامه ها و ضمانت نامه های اعتباری نقش مهمی در توسعه صادرات غیر نفتی ایفا می کند.

سیدکمال سیدعلی گفت: همزمان با آغاز تحریم های آمریکا، تغییر مواضع این کشور در قبال فروش نفت، این نوید را می دهد که روند صادرات نفت ادامه خواهد داشت؛ اما کماکان به لحاظ نقل و انتقالات از نظر پوشش ریسک اهمیت صندوق ضمانت صادرات دو چندان شده است؛ خوشبختانه در دو سال اخیر ۲۰۰ میلیون دلار به سرمایه صندوق برای تقویت عملکرد آن افزوده شده است.

وی بیان داشت: پتروشیمی، فولاد و خشکبار حوزه های قدرتمند صادراتی کشور هستند که صندوق تلاش می کند پوشش ریسک مناسبی برای صادرکنندگان این حوزه ها فراهم کند

سیدعلی پیش بینی کرد که تراز تجاری کشور در سال پیش رو ۴ تا ۵ میلیارد دلار مثبت شود، وی صندوق را سپر حمایتی مناسبی در برابر ریسک های موجود خواند و اظهار امیدواری کرد با سیاست های دولت مشکلات پیش روی صادرات در جنگ اقتصادی حال حاضر تا حد زیادی رفع شود.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات با اشاره به مشکلات عدیده روابط بانکی و بیمه ای کشور، ناشی از تحریم های نا عادلانه، گفت: در شرایط نا مساعد ناشی از تحریم ها در فضای اقتصادی کشور  این صندوق دستاورد های مهمی را در سال ۹۶ و شش ماهه سال جاری کسب نموده است.

سیدعلی اذعان داشت: حجم عملکرد پوششی در بخش بیمه نامه های اعتبار صادراتی کوتاه مدت با رکورد ۳۷۰ میلیون دلار، رشد ۹۳ درصدی نسبت به سال ۹۵ را تجربه کرد و علی رغم افزایش پرتفوی با افزایش دقت اعتبار سنجی های انجام شده، میزان خسارت پرداختی در سال ۹۶ بیش از ۴۸ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

وی افزود: قرارداد اتکایی مشارکت با بزرگترین اتکایی گر جهان، به منزله مهر تایید بر فرایند های اعتبار سنجی صندوق و پذیرش خودکار درصدی از ریسک های صندوق توسط شرکت های مذکور است.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات در خصوص نرخ های حق بیمه و کازمرد صندوق گفت: صندوق ضمانت صادرات، در راستای سیاست های حمایتی صندوق از صادرات در بسته نرخ های حق بیمه و کارمزد بازنگری داشته به شکلی که در حال حاضر کارمزد در کشورهایی چون عراق و افغانستان ۱ درصد است که کاهش ۳۵ تا ۴۰ درصد را داشته و میانگین نرخ کارمزدها ۰/۶۷ درصد است.

سیدعلی اشاعه فرهنگ بیمه اعتباری را در فضای صادراتی خواستار شد و گفت: صندوق ابزارهای مناسبی را برای تسهیل عملکرد صادرکنندگان در اختیار دارد که ریسک را در کشورهای هدف به شکل چشمگیری کاهش خواهد داد.

وی برقراری ارتباط با بانک مرکزی و دسترسی به وضعیت اعتباری مشتریان و نیز تعامل موثر با سیستم بانکی را از برنامه هایی عنوان کرد که صندوق به منظور ترغیب سیستم بانکی برای تامین مالی صادراتی دنبال می کند.

ظرفیت سازی جدید برای تسهیل تجارت خارجی، حضور فعال در اتحادیه های بین المللی،ارائه خدمات الکرونیکی جدید به صادرکنندگان از طریق اتصال به سامانه اطلاعاتی گمرک در قالب پنجره واحد از دیگر فعالیت های صندوق در سال ۹۶ و شش ماهه ۹۷ بوده است.

سیدکمال سیدعلی در ادامه برنامه های سال ۹۷ صندوق ضمانت صادرات ایران در جهت تسهیل و توسعه صادرات غیر نفتی را تشریح کرد و گفت: افزایش ضریب پوشش صادرات، نقش آفرینی بین المللی، کمک به مقابله با تحریم و تنظیم دیپلماسی اقتصادی و افزایش رضایتمندی صادرکنندگان در اولویت برنامه های صندوق ضمانت صادرات ایران قرار دارد.

وی گفت:  پیش بینی می شود صندوق ۲.۲ میلیارد دلار تسهیلات بیمه ای و ضمانت نامه صادراتی به صادر کنندگان و نظام بانکی ارائه دهد و رشد ۶۰ درصدی ارزش بیمه های اعتبار صادراتی کوتاه مدت را برای ایمن سازی صادرات رقم بزند.

سید علی همچنین از تلاش صندوق برای دستیابی به رشد ۲۰ درصدی ارزش ضمانت نامه های اعتباری برای تسهیل دسترسی صادرکنندگان و تولید کنندگان به سرمایه در گردش مورد نیاز در سال ۹۷ خبر داد و گفت: سیاست صندوق ضمانت صادرات، توسعه پوشش ها ددر قبال کشورهای همسایه و هدف صادراتی است و به منظور افزایش رضایت مندی صادرکنندگان، افتتاح شعب خارجی را در عراق و افغانستان در دستور کار دارد.

کد خبر 25654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 14 =