پاسخ نه مردم ترکیه به دولت برای تبدیل دلار به لیره

با وجود درخواست دولت از مردم برای تبدیل دلارها و یوروهای خانگی به لیره، حجم حساب‌های ذخیره ارزی این کشور طی سه ماه گذشته ۵ میلیارد دلار افزایش یافته است

روزنامه‌های ترکیه نوشته‌اند با وجود درخواست دولت از مردم برای تبدیل دلارها و یوروهای خانگی به لیره، حجم حساب‌های ذخیره ارزی این کشور طی سه ماه گذشته 5 میلیارد دلار افزایش یافته است.  

میزان سپرده‌های ارزی مردم ترکیه در ماه اوت، زمانی که به دلیل تنش‌های دیپلماتیک بین ترکیه و آمریکا، ارزش لیره در برابر دلار به پایین‌ترین حد خود رسید، 80 میلیارد دلار بوده است.

رجب طیب اردوغان در روز 10 اوت که لیره با کاهش ارزش 20 درصدی مواجه شد، از مردم خواست اگر دلار یا طلا در خانه‌های خود دارند، در بانک‌ها به لیره تبدیل کنند. رییس جمهور ترکیه با اشاره به تحریم‌هایی که آمریکا علیه این کشور اعمال کرده گفت: «این پاسخ مردم ما به کسانی است که علیه ما جنگ اقتصادی راه انداخته‌اند.»

دولت ترکیه مالیات سود بانکی را از 10 درصد به صفر کاهش داده، در حالی که مالیات سود حاصل از حساب‌های ارزی را افزایش داده است. به هر حال، میزان سپرده‌های ارزی در ابتدای ماه جاری به 86 میلیارد دلار رسیده است.

روزنامه حریت ترکیه نوشته با اینکه نرخ بهره حساب‌های بانکی به لیره به 25 درصد افزایش یافته، اما مردم این کشور همچنان ترجیح می‌دهند با پول‌های خارجی پس‌انداز کنند.

تورم ترکیه در ماه اکتبر به 25.2 درصد افزایش یافت که ماه قبل از آن نرخ تورم 24.5 درصد بود.

کد خبر 25687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =