چشم انداز ۲۰ میلیارد دلاری روابط اقتصادی ایران و عراق

رئیس جمهور: در حال حاضر امناسبات تجاری فی مابین به حدود ۱۲ میلیارد دلار می‌رسد که پیش بینی می کنم با تلاش دوجانبه در آینده نزدیک این رقم به ۲۰ میلیارد دلار برسد.

به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز، حسن روحانی در نشست خبری صبح امروز با همتای عراقی خود ، ضمن تبریک بخاطر انتخابات خوب و انتخاب رئیس جمهور در عراق گفت: بی شک روابط عراق از لحاظ تاریخی، فرهنگی و مصالح ملی و منطقه‌ای یک روابط بسیار مهم و ویژه‌ایهم در مبارزه با استبداد در عراق و هم برای استقرار امنیت در عراق بوده است.

وی با ذکر این مهم که روابط اقتصادی ایران و عراق بزودی تا ۲۰ میلیارد دلار می‌رسد گفت:  در حال حاضر امناسبات تجاری فی مابین به حدود ۱۲ میلیارد دلار می‌رسد که  پیش بینی می کنم  با تلاش دوجانبه در آینده نزدیک این رقم به ۲۰ میلیارد دلار برسد.

رئیس‌جمهور بیان داشت تصریح کرد ظرفیت‌های بیشتری برای توسعه روابط بین دو کشور وجود دارد؛ ما امروز در زمینه روابط و تبادل برق، گاز، فرآورده‌های نفتی و فعالیت‌های دو کشور در زمینه کشف و استخراج نفت با همدیگر گفت‌وگو کردیم.

وی در ادامه موضوع  اتصال راه‌آهن دو کشور هم در سمت غرب و هم در سمت جنوب را تشریح کرد و گفت:  رایزنی ها در این زمینه انجام شده و در این مورد مقدمات اتصال راه‌آهن شلمچه به بصره که از اهمیت فراوانی برخوردار است مهیاست و و با اقدامات وزارت دارایی عراق به زودی شرکت ایرانی می‌تواند کار را شروع کند.

روحانی تصریح کرد با اتصال ۳۵ کیلومتر راه‌آهن  شلمچه به بصره، مردم دو کشور می‌توانند به سهولت رفت و آمد کنند و انتقال بار و مسافر دو کشور را از این طریق راحت‌تر و ارزان‌تر انجام خواهد گرفت.

 روحانی مسئله لایروبی در اروندرود و شط‌العرب را برای دو کشور حائز اهمیت خواند و گفت: این لایروبی منجر به  آبادانی بیشتر در خرمشهر، آبادان، بصره و فاو خواهد شد؛ مسئله محیط‌زیست برای دو طرف حائز اهمیت است، امروز بخشی از مردم ما در مرزهای غربی و به ویژه در جنوب  با مشکل ریزگرد مواجه هستند که باید این معضل با همکاری دو کشور حل و فصل شود.

وی از وعده برهم صالح مبنی بر پیگیری موضوع محیط زیست اظهار خوشحالی کرد و گفت: این مشکل می تواند با کمک دو کشور برطرف شود همانطور که  توانستیم ملت عراق را از شر  داعش با کمک هم خلاص کنیم. وی خبر از توافق برای ایجاد  منطقه آزاد تجاری بین دو کشور داد و گفت: با ایجاد منطقه آزاد تجاری می توانیم  صنایع مشترک را آغاز کنیم.

روحانی امنیت عراق را امنیت ایران خواند و گفت: توسعه عراق به منزله توسعه ایران است و می بایست مناسبات دو ملت بیش از گذشته باشد تا شاهد توسعه  روابط اقتصادی و سیاسی نزدیکتر بین دو کشور باشیم.

کد خبر 25724

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =