بورس نفت ابزار موثر برای عبور از تحریم

با عرضه نفت در بورس انرژی یک تیر و ۳ نشان زده شده؛ نخست دور زدن تحریمها، دوم قیمت گذاری نفتی توسط ایران و سوم ورود بخش خصوصی واقعی به بازار نفت

بعد از دو عرضه موفق نفت در بورس انرژی مدیرعامل این بورس اعلام کرد عرضه طلای سیاه در بورس انرژی با موفقیت به پیش خواهد رفت. به گزارش اگزیم نیوز در مجموع نزدیک به یک میلیون بشکه نفت در بورس انرژی عرضه شد که با قیمت های بسیار مناسب به فروش رفت.

کارشناسان معتقدند عرضه نفت دو اثر با خود به همراه داشته است؛ نخست آن که تحریم ها با این ابزار به راحتی پشت سر قرار خواهد گرفت و دوم این که ایران به قیمت گذار نفت در منطقه تبدیل شده و دیگر قیمت پذیر نیست. کارشناسان می گویند ایران به عنوان یکی از بزرگترین دارندگان ذخایر نفت دنیا و یکی از بزرگترین کشورهای نفتی خاورمیانه همواره در بیش از یک دهه گذشته در معرض تهدیدهای ناشی از تحریم نفت بوده و در عین حال نتوانسته بازاری متشکل برای فروش نفت خود ایجاد کند درحالیکه کمی آنطرف تر بورس دوبی و یا عمان قیمت های مشخصی را به تهران تحمیل می کنند.

بر این اساس این اتفاق می تواند ثمرات بسیار ارزشمندی را با خود به همراه داشته باشد. این در شرایطی است که در مقایسه با گذشته شرایط بسیار مناسب تری از بعد حضور بخش خصوصی واقعی مهیا می شود که به صورت شفاف به معاملات نفتی مبادرت کنند. بر این اساس مدیرعامل بورس انرژی ایران گفت: به طور مشخص و بر اساس مکاتبات و مقررات موجود راه اندازی بازار نفت خام مبتنی بر توانمندی های ملی از ۱۶ سال قبل یعنی از برنامه سوم توسعه در دستور کار مسئولان و مقامات کشور قرار داشته است.

سید علی حسینی تصریح کرد: بورس انرژی از ابتدای سال ۱۳۹۲ فعالیت خود را با عرضه سایر حامل های انرژی مانند فرآورده های ویژه پالایشگاهی نخست بوسیله پالایشگاه بزرگ آغاز و به تدریج شرکت های بخش خصوصی به جرگه عرضه کنندگان در این حوزه ملحق و همینطور خریداران زیادی به مرور کد معاملاتی دریافت و وارد فرآیند معاملات شدند.

 وی که در برنامه رهیافت رادیو سخن می گفت، افزود: در حال حاضر خیلی از شرکت ها خارجی از اقصی نقاط جهان از آمریکای شمالی، اروپای غربی و کشورهای آسیایی به خصوص ممالک همسایه در بورس انرژی ایران کدهای معاملاتی داشته و از این طریق توانسته های حامل های انرژی مورد نیاز خود را خریداری کنند.

 مدیر عامل بورس انرژی ایران گفت: برای عرضه نفت خام به بورس یک بستر قانونی مستحکمی مورد نیاز بود که خوشبختانه این بستر در بند (ح) ماده چهار قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه فراهم شد.

 وی تصریح کرد: دولت بر اساس این قانون به صراحت مکلف شده که عرضه نفت خام، میعانات گازی و فرآورده های نفتی را در بورس انرژی ایران انجام دهدو همچنین در تقویت راه اندازی ابزارهای مهندسی مالی مبتنی بر حامل های انرژی یاریگر بورس باشد.

 حسینی با بیان اینکه سال گذشته برای نخستین بار اوراق سلف موازی استاندارد مبتنی بر نفت خام در بورس انرژی عرضه شد، اظهار داشت: اوراق مزبور هنوز سررسید نشده و در حال معامله است.

 وی ضمن اشاره به اینکه در نهایت ششم آبان ماه سال جاری نخستین محموله عرضه نفت خام سبک صادراتی از طریق بورس انرژی ایران با موفقیت عملیاتی شد، ابراز داشت: ناگفته نماند شاید در گذشته همکاران در وزارت نفت به اهمیت این موضوع به خوبی واقف نبوده یا عزم راسخی در بخشی از بدنه وزارت نفت وجود نداشته است.

 مدیرعامل بورس انرژی ایران افزود: خوشبختانه به قولی مصوبه ستاد هماهنگی امور اقتصادی و سران سه قوه همه را به خط کرد که این هدف باید عملیاتی شود.

 وی در ادامه یادآورشد: به طور کلی در دو مرحله عرضه نفت خام سبک در رینگ صادراتی بورس انرژی یعنی ششم و بیستم آبان ماه سال جاری در مجموع ۹۸۰ هزار بشکه طلای سیاه مورد معامله قرار گرفت و خوشبختانه این روند با موفقیت به سمت جلو در حال حرکت است.

بورس نفت به عقیده کارشناسان تنها یکی از روش‌های فروش نفت ایران محسوب می‌شود کما اینکه برخی گزارش‌ها از ابزارهای خلاقانه تهران برای فروش نفت نام می‌برند.

Thearabweekly یک وب‌سایت اقتصادی در آمریکا در این رابطه با اشاره به اینکه ایران به هر حال نفت خود را در بازارهای جهانی عرضه خواهد کرد،  به حمایت‌های چین اشاره می‌کند و می‌نویسد فروش بیش از ۲۰ میلیون بشکه نفت خام ایران به چین و ارسال آن به بندر دالیان که اخیرا به وقوع پیوست این حمایت‌ها را اثبات می‌کند. به عقیده تحلیلگران این پایگاه خبری و تحلیلی حداکثر نیاز چین به نفت ایران، یک و نیم تا حداکثر ۳ میلیون بشکه در ماه است بنابراین این رقم می‌تواند به معنای آن باشد که نفت ایران از کانال چین به بازار عرضه خواهد شد که این روند در دوره قبلی تحریم‌ها نیز دیده شده است.

thearabweekly در ادامه می‌نویسد که هرچند ترامپ همه تلاش خود را کرده اما این مساله اثر چندانی بر اقتصاد ایران نداشته زیرا شرایط به گونه‌ای است که قیمت نفت نیز نسبت به گذشته افزایش یافته است. برخی اخبار حکایت از آن دارند که با تلاشی که ترامپ کرده، توانسته ۷۰۰ هزار بشکه در روز میزان فروش ایران را کاهش دهد.

قیمت نفت نیز در مقایسه با گذشته ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش یافته است که این موضوع برای ایران دو شرایط را رقم می‌زند؛ نخست آنکه افزایش بهای نفت آمریکا را در برابر شرایط سختی در بازار انرژی قرار خواهد داد و دوم آنکه افت درآمدهای نفتی را برای ایران در نتیجه کاهش تعداد بشکه‌های فروش‌رفته جبران می‌کند.

در این‌باره یک کارشناس چینی در واشنگتن تایمز با اشاره به اینکه چین از آمریکا تبعیت نمی‌کند، به موضوع جنگ تجاری آمریکا و چین اشاره کرده و می‌گوید: نفوذ سیاسی و اقتصادی پکن اجازه نمی‌دهد که خرید نفت خود را کاهش جدی دهد؛ هرچند بعید است آن را افزایش دهد. در مورد هند نیز با آنکه پالایشگاه‌های بزرگ این کشور اعلام کرده‌اند به منظور کاهش اثرات تحریم قصد دارند خرید خود را کاهش دهند اما همچنان این کشور از خریداران جدی نفت ایران است.

 

کد خبر 25757

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =