سوییفت ایرانی؛ اقدامی موثر در مراودات بانکی

مجتهد: اتصال بانک های خارجی به سوئیفت ایرانی می تواند اقدام مثبت و ارزنده برای بانک مرکزی در مورد تسهیل مراودات بانکی با کشورهای دیگر باشد و اگر چنین کاری به مرحله اجرا رسیده باشد می تواند گام موثری درمبادلات بانکی با دیگر کشورها باشد

به گزارش اگزیم نیوز، پس از آن که درراستای تحریم ها، سوئیفت به درخواست آمریکا عضویت و فعالیت بانک‌های ایرانی به غیر از 16 بانک را به حالت تعلیق درآورد در روزهای اخیر خبر اتصال بانک های خارجی به سامانه جایگزین سوئیفت ایران از سوی یک مقام آگاه در بانک مرکزی در گفتگو با "فارس" منتشر شد.

براساس این خبر اعلام شده است که بانک مرکزی در حال ایجاد و استقرار بسترهای دیگر ارتباطات مالی در جهان است.

این مقام مسئول با اعلام اینکه بانک مرکزی در حال ایجاد و استقرار بسترهای دیگر ارتباطات مالی در جهان است و با تایید اینکه همه بانک‌های ایرانی به این سامانه متصل شده‌اند، یادآورشده که موضوع در حال پیگیری و این سامانه در چارچوب سپام است ضمن اینکه بانک مرکزی در حال ایجاد بسترهای جدید با برخی بانک‌ها است که از کانال‌های متفاوت دیگری راه‌اندازی می‌شود.

البته پیش از این سیدکمال سیدعلی مدیرعامل پیشین صندوق ضمانت صادرات که در گذشته مسوولیت معاون ارزی بانک مرکزی را برعهده داشت نیز از راه اندازی یک پیام رسان داخلی در آینده نزدیک خبر داده بود.

از سوی دیگربا وجود تحریم بسیاری از بانک های ایرانی، بانک مرکزی ایران در اطلاعیه ای اعلام کرده است که «سوئیفت تنها یک سامانه پیام رسانی بین بانک ها و موسسات در سطح بین المللی است و نقشی در نگهداری حساب ها و تسویه ارزی ندارد و با قطع ارایه خدمات سوئیفت به برخی بانک‌های داخلی، خللی در انجام مبادلات ارزی و فرایند تجارت خارجی پیش بینی نمی شود و فعالان اقتصادی می توانند با اطمینان از خدمات تمام بانک‌های دارای مجوز ارزی برای امور بازرگانی خود استفاده کنند.»

بانک مرکزی نیز در اطلاعیه خود اعلام کرده است که سامانه‌های جایگزین پیام رسانی از مدت ها پیش برای پوشش امکانات و خدمات سوئیفت پیش بینی، توسعه و عملیاتی شده اند.

درهمین زمینه احمد مجتهد رییس پیشین پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی و کارشناس ارشد پولی و بانکی در گفتگو با اگزیم نیوز با اشاره به اینکه اتصال بانک های خارجی به سوئیفت ایرانی می تواند اقدام مثبت و ارزنده برای بانک مرکزی در مورد تسهیل مراودات بانکی با کشورهای دیگر باشد، اظهار داشت: در این زمینه تاکنون اطلاع رسانی رسمی انجام نشده است بنابراین نمی شود در مورد صحت و سقم آن نظر داد ولی اگر چنین کاری به مرحله اجرا رسیده باشد می تواند گام موثری درمبادلات بانکی با دیگر کشورها باشد. ضمن اینکه ضرورت یک پیام رسان داخلی برای مراودات بین بانک های ایرانی از گذشته در دستور کار بانک مرکزی بود که کارهایی نیز در این مورد انجام شده است.

وی در پاسخ به این سوال که 16 بانکی که در حال حاضر از تحریم های آمریکا خارج شده اند و به سوئیفت دسترسی دارند تا چه اندازه می توانند آزادی عمل مبادلات بانکی در مورد واردات اقلام ضروری کشور داشته باشند؟ گفت: در چارچوبی که سازمان خزانه داری امریکا تایید کرده مبادلات بانکی برای واردات سه کالای خاص از جمله مواد غذایی، دارو و تجهیزات پزشکی آزاد است اما ضروری است که برای تمام این موارد به صورت مجزا مجوز لازم کسب شود. 

مجتهد با تاکید براینکه در این دوره 16 بانک از تحریم هامعاف شده اند بنابراین مشکلی در تامین اقلام ضروری و دارویی پیش نمی آید، تصریح داشت: در دوره تحریم های گذشته نیز امکان مبادلات مالی برای تامین اقلام غذایی و دارویی برخی بانک ها فراهم بود. در واقع مزیت سوئیفت این است که به واسطه آن می توان به 90 درصد بانک های دنیا دسترسی داشت. اما در دوره پیشین تحریم ها که برخی بانک های کشور به سوئیفت دسترسی نداشتند نیز ارتباطات بانکی از طریق سیستم های جایگزین مانند تلکس برقرار می شد.

وی با اشاره به رای دیوان لاهه در مورد شکایت ایران از آمریکا در مورد تحریم کالاهای اساسی گفت: براساس این رای دولت آمریکا ملزم شده است که غذا، دارو و حتی قطعات هواپیما را مشمول تحریم ها نکند. ایجاد کانال مالی اروپا برای رفع مشکلات مربوط به پرداخت های مالی نیز می تواند کمک موثری در این زمینه باشد که شبکه بانکی ایران اکنون در انتظار راه اندازی این کانال و اتاق تسویه ارزی با اروپایی ها است.

 

کد خبر 25771

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 5 =