پرهیز از اعمال رفتارهای سلیقه‌ای در برخورد با فساد

مجموعه حراست تلاش خواهد داشت تا با شناسایی زمینه های خطر و گلوگاه ها و همچنین اقدام مناسب و متناسب و سریع، ریسک و خطرات اقدامات و تصمیمات وزارتخانه را به حداقل برساند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از شاتا ، سید رضا سید علیخانی در مراسم معارفه خود که با حضور وزیر صنعت ، معدن و تجارت برگزار شد افزود: بر این باورم که در راستای انجام وظایف حوزه حراست ، اولین قدم رعایت اخلاق و ارزشهای فردی و سازمانی است.

وی مهم ترین وظیفه حراست در هر سازمانی را حفظ سلامت، هم سلامت فردی و هم سلامت ساختاری برشمرد واضافه کرد: این مساله مهم نیازمند زیرساختها و برنامه ریزی های لازم است. بر این اساس همه باید تلاش کنیم تا سازمان بر ارزش های خود پایدار و ثابت قدم بوده و با قوت به فعالیت و حیات خود ادامه دهد.

به گفته مشاور وزیر و رئیس مرکز حراست وزارت صنعت ،‌معدن و تجارت پاسداری و حفاظت از سرمایه های فیزیکی، اطلاعاتی، معنوی و دانشی وزارتخانه از دیگر وظایف اصلی حوزه حراست است و حراست هم باید از جمله مجموعه هایی باشد که بتواند کمک شایانی به مدیران برای اخذ تصمیمات مهم کند و نه فقط در تصمیم‌گیری که تصمیم سازی نیز مشارکت نماید.

سید علیخانی تصریح کرد: بدیهی است وزارت صنعت، معدن و تجارت، مجموعه‌ای عظیم است و علاوه بر این که خود شامل حوزه ها و سازمان های تابعه و زیرمجموعه‌ی بسیاری است، ارتباط تنگاتنگی با دستگاه ها و نهادهای زیادِ دیگری نیز دارد و ضروری است حوزه حراست، ضمن ایفای نقش نظارتی در جهت افزایش تعاملات سازنده گام بردارد و با تاکید بر اقدامات پیشگیرانه، وقوع اتفاقات ناخوشایند را به حداقل برساند.

وی یادآور شد: مجموعه حراست تلاش خواهد داشت تا با شناسایی زمینه های خطر و گلوگاه ها و همچنین اقدام مناسب و متناسب و سریع، ریسک و خطرات اقدامات و تصمیمات وزارتخانه را به حداقل برساند که البته نیازمند طراحی زیرساخت های لازم و بهره گیری از برنامه‌های روزآمد و نظرات کارشناسی و رعایت دانش محوری در عملکردها است.

علیخانی افزود: نقش و اهمیت ارگانهای حراستی کشور در تمامی سازمان ها، به ویژه دولت و وزارتخانه و در وزارتخانه مهمی مانند، وزارت صنعت، معدن و تجارت، غیرقابل انکار است؛ به ویژه در شرایط فعلی که کشور عزیزمان درگیر جنگ نرم اقتصادیِ مدرن و پیچیده است و کوچکترین نشت اطلاعات داخلی می تواند، دشمن را در ایجاد آشفتگی‌های سیاسی و اقتصادی در کشور یاری رساند.

مشاور وزیر و رئیس مرکز حراست وزارت صنعت ،‌معدن و تجارت تصریح کرد:کشورهای بیگانه حتی در شرایط عادی اقتصادی نیز نهایت سعی و تلاش خود را به کار می بندند تا مشکلات، نارسایی‌ها و مجاری با پتانسیل آشفتگی و نابسامانی در کشور را شناسایی کنند و مطمئناً در شرایط فعلی و خصمانه، تلاش‌شان دوچندان خواهد بود و با وجود تولید ۴۲ درصد تولید ناخالص داخلی در مجموعه این وزارت خانه، حراست نیز جایگاه خاصی پیدا می کند و وظیفه ما در چنین شرایطی حفاظت از کیان مجموعه است .

وی با تاکید بر جمع آوری و پردازش صحیح اطلاعات در این حوزه گفت جمع آوری اطلاعات صحیح و تسلط بر آن ها از وظایف مهم حراست ها است؛ از سویی علاوه بر دسترسی سریع به اطلاعات پردازش آنها هم از اهمیت بسیاری برخوردار است.

مشاور وزیر و رئیس مرکز حراست وزارت صنعت ،‌معدن و تجارت افزود: در این خصوص بهره گیری از افراد مسلط و تحلیل گر و متخصص، ضرورت و اهمیت بسیار بالایی دارد. از آنجایی که اقدامات پیچیده نیاز به بهره گیری از مغزها و تفکرات پیچیده دارد، بهره گیری از افراد دارای هوش سرشار، تحلیل گر و مسلط به شرایط برای حراست از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و از زیرساخت های مهم در این زمینه آموزش به روز کارکنان، مدیران و به ویژه پرسنل حراست است.

علیخانی یادآور شد : برای کاهش خطاها باید علاوه بر اینکه گلوگاه ها ،محل های خطر را شناخت و تحلیل کرد، در کنار اینها باید به ساده سازی، تحلیل و شفاف سازی مقررات نیز پرداخت. بسیاری از سازمانها آینده نگری و آینده نگاری را در عملکردهای خود لحاظ می کنند و مجموعه حراست هم در این زمینه می تواند در برنامه ریزی برای آینده و ترسیم افق پیش رو کمک بسیاری به وزارتخانه کند.

وی با اشاره به لزوم آسیب شناسی و مستند سازی وقایع اضافه کرد : باید مستندات را آسیب شناسی کرد تا مدیران پس از ما نیز در شرایط مشابه تصمیمات صحیح را اتخاذ کنند. در این زمینه شناسایی چالش ها، فرصت ها و بازخورد آن به سازمان و به ویژه ارزش یابی از عملکردها هم از اهمیت خاصی برخوردار است.

رئیس مرکز حراست وزارت صنعت ،‌معدن و تجارت با یادآوری لزوم پرهیز از دخالت دادن مسائل سیاسی در تصمیم‌گیری ه ادامه داد : همه افراد می توانند دیدگاه های شخصی داشته باشند اما نباید این دیدگاه ها و مسائل سیاسی، جناحی، قومی و غیره را به ویژه در نهاد بی طرف و بی غرضی چون وزارتخانه در تصمیم گیری ها دخیل کرد.

کد خبر 25777

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =