برنامه های تسریع در ورود تکنولوژی به بخش معدن

رحمانی: لازم است تسهیلات برای ورود فناوری و تکنولوژی و هچمنین نوسازی ماشین‌آلات معدنی در نظر گرفته شود از طرف دیگر اگر نیاز به واردات این ماشین‌آلات احساس شود این روند نیز تسهیل شود تا بتوان به راحتی و با آخرین امکانات در بخش معدن فعالیت کرد

نشست شورای‌ عالی معدن با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت با تبیین سیاست های کلان توسعه بخش معدن برگزار شد. رضا رحمانی در این نشست شکوفایی معادن را یکی از راه‌های بی اثرکردن تحریم‌ها عنوان و بر عملیاتی کردن نقشه راه معدن تاکید‌کرد.

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، وزیر صنعت، معدن و تجارت در این شورا که با حضور معاون معدنی وزارت صمت و نمایندگانی از قوه قضاییه، سازمان محیط زیست، سازمان زمین شناسی، خانه معدن ،اتاق بازرگانی و مجلس شورای اسلامی تشکیل شد، گفت: کشور ما از لحاظ منابع معدنی در شرایط بسیار مناسبی قرار دارد و همه به این باور رسیده‌اند که اگر پیش از این به معدن توجه لازم می‌شد تحریم‌های امروز بسیار ضعیف‌تر و بی‌اثر‌تر از شرایط کنونی بود.

وی توسعه بخش معدن را مناسب نداست و اضافه کرد: با توجه به امکاناتی که در این زمینه وجود دارد و همچنین با عنایت به منابع بسیاری که در بخش معدن کشور ما دیده می‌شود لازم است با توجه به نقشه راه معدن بهترین برنامه اجرایی را تدوین کرد و برنامه اکتشاف نیز در این راستا هرچه زودترنوشته‌شود.

وزیر صمت در ادامه بر پیگیری تدوین برنامه‌های معدنی در راستای عملیاتی کردن نقشه راه معدن تاکید کرد و افزود: نقشه راه معدن نقطه عطفی در مدیریت معدنی کشور است که من شخصا برنامه‌ریزی و اجرای آن را دنبال خواهم کرد و به‌طور کلی یکی از نقاط عطف در مدیریت من بخش معدن خواهد بود.

رحمانی در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های شورای عالی معدن افزود: این شورا ظرفیت توسعه و بهبود وضعیت معادن را دارد و در همین راستا لازم است هرچه زودتر با برنامه‌های مربوط به اکتشاف که مبنای کار معدن است شروع شود.

وی همچنین توسعه معادن را بسیار کمتر از ظرفیت‌های معدنی کشور دانست و گفت: توسعه معادن ما متناسب با منابع موجود در کشور نیست و لازم است در این زمینه همکاری‌هایی با سازمان‌های دیگر مثل وزارت راه به منظور تسهیل این فرآیند صورت گیرد.

رحمانی تفویض اختیار به استان ها را در بهبود و توسعه معادن کشور موثر برشمرد و افزود: نظارت بر عملکرد استان‌ها نیز لازمه فعالیت در این زمینه است و باید انجام شود.

وزیر صمت همچنین با اشاره به لزوم تسریع در ورود تکنولوژی و فناوری های جدید به بخش معدن تصریح کرد: در این زمینه لازم است تسهیلات برای ورود فناوری و تکنولوژی و هچمنین نوسازی ماشین‌آلات معدنی در نظر گرفته شود از طرف دیگر اگر نیاز به واردات این ماشین‌آلات احساس شود این روند نیز تسهیل شود تا بتوان به راحتی و با آخرین امکانات در بخش معدن فعالیت کرد.

وی در ادامه شکوفایی معادن را یکی از راه‌های بی اثرکردن تحریم‌ها دانست و افزود: معادن می‌توانند به راحتی تحریم‌های سال‌های پیش رو را بی‌اثر کنند .

رضا رحمانی در ادامه با اشاره به لزوم بازنگری در رسیدگی به مناطق محروم توضیح داد: رسیدگی به مناطق کمتر توسعه یافته،‌ نیازمند تغییر نگرش فعلی است و در این زمینه ‌باید ابتدا آسیب شناسی کنیم و ایرادات را پیدا کنیم تا بتوانیم در این مناطق به توسعه یافتگی دست پیدا کنیم.

کد خبر 25780

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 12 =