دستاوردهای گمرکی ایران در سال ۲۰۱۸

فرود عسکری اعلام کرد ایران در حوزه های مهمی از جمله بهبود جایگاه در رتبه بندی ها، ترخیص کالا، فرایندهای گمرکی، تحویل به موقع و ... توانسته موفقیت های خوبی را کسب کند

به گزارش اگزیم نیوز فرود عسگری رییس کل سابق گمرک ایران در مراسم معارفه رییس جدید گمرک با ارایه آمارهایی در حوزه جایگاه گمرک در رتبه بندی های بین المللی و همچنین عملکرد این نهاد در حوزه تجارت خارجی از بهبود 45 پله ای شاخص تجارت فرامرزی خبر داد.

وی با اشاره به این که رتبه ایران از منظر این شاخص اکنون 121 است اعلام کرد در واردات و صادرات نیز موفقیت های مناسبی را تجربه کرده ایم بطوریکه واردات با رشد 73 درصدی عملکرد و در حوزه صادرات با رشد 79 درصدی در جایگاه کشور در این رتبه بندی ایجاد شده است.

به گفته وی کشور توانسته با بهبود 39 پله ای جایگاه خود در حوزه ترخیص کالا باز هم کارنامه خوبی از خود بر جای بگذارد و این در حالی است که در بخش لجستیک در سال جاری میلادی به جایگاه 64 رسیده ایم و تمام این مووضعات از حرکت کشور به سمت ارتقای فرایندهای گمرکی است.

وی در ادامه به موضوع تحویل به موقع کالا اشاره کرد و گفت در این حوزه نیز توانستیم با بهبود نسبی به رتبه 60 جهان برسیم.  به گفته عسگری طبق آمارهای بین المللی مقام اول مبارزه با مواد پیش ساز را در سال جاری در زمینه مواد مخدر در آسیا و اقیانوسیه کسب کردیم.

در عین حال استفاده از دستگاه های ایکس ری در گمرکات مهم کشور بطوریکه ۹۵ درصد واردات تحت پوشش این تجهیزات است از دیگر این اقدامات است. به گفته وی گمرک ایران از فروردین ماه به دنبال نوسانات ارزی و تحریم ها چالش هایی را داشت که با توجه به تجارب گذشته اقدامات خوبی صورت گرفت.

در حال حاضر با دریافت مصوباتی امور مربوط به ترخیص کالا به خوبی انجام می شود. عسگری تاکید کرد: در بحث مالیات نیز اقدامات خوبی شده و در عین حال قرار است برای فعالان واقعی اقتصادی تسهیلاتی ارایه شود و ۱۴۷ شرکت در حال حاضر از این امکان بهره مند می شوند. رییس کل سابق گمرک با اشاره به تسهیلات ترخیص نسیه کالا ادامه داد: برای ترخیص فوری کالاها نیز مهلت از یک هفته به یکماه افزایش یافت.

کد خبر 25833

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 8 =