نفتای جدید آمریکا مبتنی بر پوپولیزم

قرارداد جدیدی که ترامپ امضا کرده «توافق‌ آمریکا-مکزیک-کانادا» نام دارد و بیشتر بندهای توافق قبلی را حفظ کرده است. اما این توافق به صورت نمادین مهر پوپولیستی ترامپ را با تکیه بر اقدامات محدودکننده تجاری، به همراه دارد

به گزارش اگزیم نیوز سایت پولیتیکو (Politico) به دنبال برگزاری اجلاس G20 در آرژانتین و به رغم آتش‌بس فعلی تجاری آمریکا و چین، در تحلیلی نوشت دونالد ترامپ در حال از بین بردن میراث تجاری جورج بوش پدر است.

بوش پدر میراث تجاری گسترده و بادوامی را به جای گذاشته بود که از قرارداد «تجارت آزاد آمریکای شمالی» (نفتا) تا توافق‌های اولیه با چین را دربرمی‌گرفت و حالا این میراث مورد تهاجم رییس جمهور فعلی آمریکا قرار گرفته است.

بوش که 25 سال پیش در مورد قرارداد نفتا مذاکره کرده بود، درست در همان روزی که ترامپ قرارداد جایگزین برای آن را امضا کرد، درگذشت.

ترامپ در طول کمپین انتخاباتی خود، نفتا را به عنوان یکی از بدترین توافق‌های تجاری در طول تاریخ محکوم کرده بود و از زمانی که وارد کاخ ریاست جمهوری شد، بر این موضع خود پافشاری کرد.

قرارداد جدیدی که ترامپ امضا کرده «توافق‌ آمریکا-مکزیک-کانادا» نام دارد و بیشتر بندهای توافق قبلی را حفظ کرده است. اما این توافق به صورت نمادین مهر پوپولیستی ترامپ را با تکیه بر اقدامات محدودکننده تجاری، به همراه دارد؛ به‌ویژه در بخش خودرو که بر تولید بیشتر در خود آمریکا تاکید کرده است.

بر خلاف شعار ترامپ مبنی بر «بازگرداندن دوباره عظمت به آمریکا» که عمدتا بر کاهش کسری تجاری دوجانبه با کشورها تاکید دارد، بوش پدر در دوران ریاست جمهوری خود به دنبال آزادسازی تجاری بود. این پیگیری تا حدی بود که دو سال بعد از دولت او در سال 1995 به تشکیل «سازمان تجارت جهانی» منجر شد.

او در دوران ریاست جمهوری خود، بر مذاکرات در مورد اولین توافق‌های تجاری با چین و کاهش تعرفه‌های تجاری نظارت داشت. این توافق‌ها به طور مستقیم باعث ورود چین به WTO شد؛ موضوع دیگری که ترامپ بارها آن را یک فاجعه برای آمریکا دانسته است.  

کارشناسان اقتصادی آمریکا می‌گویند با اینکه بوش و ترامپ هر دو از یک حزب بوده‌اند، اما درک بوش از اقتصاد جهانی بسیار بسیار بیشتر از ترامپ بود.

 

کد خبر 25897

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 2 =