افزایش شیب ارز صادراتی به سامانه نیما

ورود دلار به کانال ۹ هزار تومانی تفاوت نرخ در بازار رسمی و غیررسمی ارز را به صفر نزدیک کرده است و به این ترتیب امید می رود جریان ورودی ارز حاصل از صادرات تقویت شود و بهانه های عدم ارایه ارز صادرکنندگان به سامانه نیما بطور کامل از بین برود

ورود دلار به کانال 9 هزار تومانی تفاوت نرخ در بازار رسمی و غیررسمی ارز را به صفر نزدیک کرده است و به این ترتیب امید می رود جریان ورودی ارز حاصل از صادرات تقویت شود و بهانه های عدم ارایه ارز صادرکنندگان به سامانه نیما بطور کامل از بین برود.

در اولین ساعات روز 5شنبه 22 آذرماه در ادامه مسیر کاهشی روزهای قبل نرخ 9 هزار و 900 تومان روی تابلوی صرافی‌ها درج شد و این نرخ بسرعت با کاهش بیشتری به 9 هزار و 700 تومان رسید.

با ریزش نرخ ارز طی هفته های اخیر تب وتاب خرید کالا و ارز در بازارها و نگرانی مردم از نوسانات ارزی فروکش کرده است. همچنین ورود دلار به کانال 9 هزار تومانی تفاوت نرخ در بازار رسمی و غیررسمی ارز را به صفر نزدیک کرده است و به این ترتیب امید می رود جریان ورودی ارز حاصل از صادرات تقویت شود و بهانه های عدم ارایه ارز صادرکنندگان به سامانه نیما بطور کامل از بین برود.

تاثیرگذاری اهرم های مبارزه با پولشویی بر بازار ارز

به گزارش اگزیم نیوز، صراف‌ها و فعالین بازار ارز سیاست های بانک مرکزی را از مهم‌ترین دلایل ریزش قیمت‌ها در بازار ارز می‌دانند و معتقدند محدودیت چک‌های تضمینی و تراکنش‌های بانکی به عنوان یکی از جدیدترین اهرم های کنترلی اعمال شده موجب شده تا دلال‌های بزرگ برای خریدهای حجم بالا با مشکل مواجه شوند. علاوه بر این، حاکم شدن جو روانی آرام و پیش بینی تداوم کاهش نرخ ارز باعث سرازیر شدن حجم قابل توجهی از دلارهای خانگی به سمت صرافی های بانکی شده است.

درهمین زمینه همچنین محمد کشتی آرای فعال بازار طلا و جواهر دلیل کاهش قیمت‌ها در بازار سکه و ارز را اقدامات بانک مرکزی در مقابله با پولشویی دانست. از ابتدای روی کار آمدن رئیس جدید بانک مرکزی، سیاست‌های جدی و جدیدی برای کنترل نرخ ارز در دستور کار قرار گرفته است؛ سیاست‌هایی که نه‌تنها توانسته روند اوج‌گیری قیمت دلار را متوقف کند بلکه آن را در مسیر نزولی قرار داده است.

طی روزهای اخیر، ورود دلار به کانال 9 هزار تومانی تفاوت نرخ در بازار رسمی و غیررسمی ارز را به صفر نزدیک کرده است و لذا امید می رود جریان ورودی ارز حاصل از صادرات تقویت شود و بهانه های عدم ارایه ارز صادرکنندگان به سامانه نیما بطور کامل از بین برود.

ثبات، تسهیل گری و شفافیت از کانال سامانه نیما

معاون ارزی بانک مرکزی در نشست هم اندیشی با نمایندگان بخش تولید، در خصوص گلایه برخی صادرکنندگان نسبت به ناشناخته بودن «سامانه نیما» در فضای مبادلات تجاری بین المللی اظهار داشت: اصولا نیما (نظام یکپارچه معاملات ارزی) یک سامانه داخلی برای ثبت صادرات و واردات کشور است.

اگر صادرکننده‌ای خارج از کشور ارز در اختیار دارد، بانک مرکزی آمادگی دارد آن را به نرخ توافقی بخرد. همچنین می‌توانیم واردکننده‌ای را به فروشنده معرفی می‌کنیم که با همان ارز، کالایی را به کشور وارد کند. پناهی افزود: متناسب با شرایط موجود و منطبق با قوانین و مقررات تلاش می‌شود فضای تولید را تسهیل کنیم تا در نتیجه این تسهیل‌گری بهبود وضعیت تولیدکنندگان در فضای کسب و کار، حمایت از اشتغال‌زایی آنان و در نهایت رفاه عمومی مردم را شاهد باشیم.

این مقام بانک مرکزی ادامه داد: بانک مرکزی قائل به حفظ ثبات در مقررات است و تمام بخشنامه های آن بر مبنای قانون صادر می شود. همچنین به روزرسانی مقررات برای دستیابی به شفافیت همواره در دستور کار قرار دارد. نمونه شاخص این مقررات، ابلاغ بخشنامه برگشت ارز حاصل از صادرات است که با هدف به جریان افتادن ارز حاصل از صادرات در چرخه اقتصادی کشور صادر و به روزرسانی شده است. در ماه های اخیر سعی شده است صدور دستورالعمل‌ها و بخشنامه ها را به حداقل برسانیم تا وضعیت با ثباتی را برای صادرکنندگان و تولید کنندگان در فضای مقرراتی ایجاد کنیم.

به گزارش اگزیم نیوز، سامانه «نیما» یا «نظام یکپارچه‌ی معاملات ارزی» با هدف تسهیل تامین ارز، ایجاد فضای امن برای خریداران و فروشندگان ارز و امکان ایجاد فضای رقابت صرافان برای تامین ارز توسط بانک مرکزی راه‌اندازی شده است.

پتروشیمی‌ها، فولادی ها، معدن بزرگ و فلزات رنگی هر کدام به نوعی در حال سوبسید گرفتن از دولت هستند ، این بدان معناست که پتروشیمی ها خوراک و گاز به نرخ ارزان می گیرند و فولادی ها نیز مواد اولیه و انرژی ارزان قیمت در اختیار دارند و دیگر بخش ها مانند فلزات رنگی و معادن بزرگ نیز همین وضعیت را دارند. به این ترتیب می بینیم که با این سوبسیدها این حق مردم است که ارز حاصل از صادرات غیر نفتی آنها وارد سامانه نیما شده و قیمت از سوی دولت تعیین شود. 

شایان ذکر است، تفاوت نسبتا قابل ملاحظه نرخ ارز در سامانه نیما و بازار غیررسمی ارز در ماه های اخیر موجب گلایه صادرکنندگان نسبت به نرخ سامانه نیما شده بود و لذا گروه عمده صادرکنندگان رغبتی به عرضه ارز صادراتی خود در این سامانه نداشتند، با ظی مسیر کاهشی دلار در آذرماه و عبور دلار از مرز روانی 10 هزار تومان به زیر این نرخ موجب نزدیکی نرخ های رسمی و غیررسمی در بازار شده است و لذا امید می رود بر این اساس صادرکنندگان دیگر بهانه ای برای عدم تزریق ارز صادراتی به چرخه اقتصاد داخلی نداشته باشند.

آنچه در این میان دارای اهمیت ویژه است همبستگی و اتفاق نظر برای اصلاح ایرادات سیستم اجرایی اقتصادی و برطرف نمودن عوامل کاهش کارایی بازار ارز می باشد. دولت، بانک مرکزی، صرافی ها و سایر عوامل خرید و فروش در بازار ارز می بایست با مثبت شمردن سیر نزولی و روند واقعی شدن نرخ ارز، تلاش و تخصص خود را برای تثبیت بیش از پیش شرایط بازار و بازگشت آرامش به فضای اقتصاد ایران بکار گیرند.

به گزارش اگزیم نیوز، بر اساس آمار صندوق بین‌المللی پول سال گذشته ۲۷ میلیارد دلار سرمایه از ایران خارج شد.  به این ترتیب اهمیت سامانه نیما که یکی از اهداف آن یکپارچه سازی نظام ارزی است، مشخص می‌شود.

این سامانه می‌تواند اطلاعات پراکنده را نظم دهی کند. ورودی و خروجی‌های ارز را که به درستی شناسایی نمی‌شود یا اگر شناسایی شد زمان بندی مناسبی برای آنها نداریم شناسایی می‌کند. آنطور که مشخص است سامانه نیما موجب شفاف سازی در واردات و صادرات شده است و می‌تواند جایگزین تصمیم گیری‌های یک شبه باشد. حتی دولت هم می‌تواند به آن استناد کرده و برنامه ریزی کند.

کد خبر 26027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =