لغزش اقتصاد چین برای هفتمین ماه متوالی

به دلیل ادامه جنگ تجاری چین با آمریکا و کاهش تقاضای داخلی، اقتصاد چین برای هفتمین ماه متوالی در دسامبر، با رکود مواجه بود

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از بلومبرگ، به دلیل ادامه جنگ تجاری چین با آمریکا و کاهش تقاضای داخلی، اقتصاد چین برای هفتمین ماه متوالی در دسامبر، با رکود مواجه بود.

داده‌های جمع‌آوری شده نشان می‌دهند محرک‌های اقتصادی دولت و آتش‌بس موقت با آمریکا، هنوز نتوانسته تاثیر قابل توجهی بر مسیر رشد این کشور بگذارد. این داده‌ها حاکی از آن هستند که فعالیت اقتصادی در چین کند شده و ابهامات در تجارت جهانی و کاهش اطمینان سرمایه‌گذاران، هنوز موانع بزرگی تلقی می‌شوند. 

در این رابطه بانک جهانی نیز در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد نرخ رشد اقتصادی چین در سه ماهه سوم سال جاری میلادی به ۶.۵ درصد رسیده در حالیکه این نرخ برای نیمه اول سال ۲۰۱۸ معادل ۶.۸ درصد بوده است. بانک جهانی در این گزارش اعلام کرده است دلیل اصلی این کاهش به افت در رشد سرمایه گذاری و صادرات در این کشور برمی گردد. بر اساس این گزارش همچنین بازارهای مالی چین در این مدت با ۲۰ درصد افت قیمت سهام روبرو بودندو این در حالی است که ارزش پول چین نیز در برابر دلار امریکا ۶ درصد افت کرده است. 

در این رابطه دولت چین در تلاش است تا در واکنش به محیط اقتصادی پرچالش کنونی اقداماتی را برای بازگشت ارامش به کشور در پیش بگیرد که از ان جمله می توان به افزایش نقدینگی بنگاه های تولیدی توسط بانک چین، افزایش سرمایه گذاری در زیرساخت ها، ارایه مشوق های مالی برای بنگاه ها و خانوارها و افزایش حمایت ها از کسب و کارهای کوچک اشاره کرد. 

بانک جهانی در این رابطه می گوید به دلیل همه فشارهایی که از طرف امریکا علیه چین وارد شده انتظار می رود رشد اقتصادی این کشور در سال ۲۰۱۹ به ۶.۲ درصد برسد با این حال انتظار می رود تا پایان سال آینده محرک های دولتی چین اثرات خود را برای بازگشت اقتصاد عملی کنند. به همین منظور چین فرصت دارد تا هزینه های دولتی را در بخش های سلامت، آموزش و حمایت های اجتماعی افزایش دهد. مصارف بالاتر اجتماعی باعث می شود سطح پس انداز خانوار افزایش یابد و بیشتر هزینه کنند که این امر برای تحرک اقتصادی این کشور مفید است.

در این بین به گفته اقتصاددانان، نوسانات اخیر در بازار کالاهای اساسی ممکن است به سودآوری بخش تولید آسیب وارد کند و دولت باید در سال 2019 اقداماتی در جهت تثبیت اقتصادی انجام دهد.

دولت چین، هفته گذشته وعده‌ داده در سال 2019 حمایت اقتصادی بیشتری خواهد داشت و این نشان می‌دهد نگرانی‌های اقتصادی و کاهش رشد در پکن، افزایش یافته است.

با وجود آتش‌بس 90 روزه جنگ تجاری که در ابتدای ماه دسامبر آغاز شد، هنوز تضمینی وجود ندارد که قبل از شروع ماه مارس، پیشرفت چندانی در شرایط اقتصادی حاصل شود.  

شرکت‌های تولیدی چین به دلیل پایین آمدن رشد بازدهی در یک دهه اخیر، مدت‌ها است که تحت فشار بوده‌اند و اگر مذاکرات تجاری با آمریکا به نتیجه نرسد، بالا رفتن تعرفه کالاهای صادراتی چین به آمریکا، چشم‌انداز کاری آنها را ضعیف‌تر می‌کند.

به جز پایین آمدن تقاضای داخلی، تقاضا برای کالاهای صادراتی چین هم کاهش یافته است. 

 

کد خبر 26155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 14 =