برندگان و بازندگان تجارت جهانی در ۲۰۱۸

رییس جمهور آمریکا جنجال جنگ تجاری را در سال ۲۰۱۸ به راه انداخت تا به کشورهایی که ادعا می‌کنند تجارت ناعادلانه با آمریکا دارند، سختگیری کند

به گزارش اگزیم نیوز روزنامه واشنگتن پست در تحلیلی نوشت، رییس جمهور آمریکا جنجال جنگ تجاری را در سال 2018 به راه انداخت تا به کشورهایی که ادعا می‌کنند تجارت ناعادلانه با آمریکا دارند، سختگیری کند.

بنا بر این گزارش بالا بردن تعرفه‌های تجاری، اقدامی بود که به کاهش فروش گسترده در بازارهای جهانی منجر شد و اقتصاددانان را مجبور کرد پیش‌بینی‌های تجاری خود را تغییر دهند.

دونالد ترامپ می‌خواهد کشورهایی را که عوارض گمرکی را به صورت غیرمنطقی بالا برده‌اند، تکنولوژی آمریکا را می‌دزدند، صنایع را یارانه‌ای می‌کنند و محصولات خود را در آمریکا ارزان به فروش می‌رسانند، تنبیه کند. این اقدامات ترامپ رشد اقتصادی دنیا را به خطر می‌اندازد و موقعیت سازمان تجارت جهانی را متزلزل کرده است.

1- چرا ترامپ این جنگ را به راه انداخت؟

ترامپ به طور متناوب به کسری تجاری گسترده آمریکا – یعنی اختلاف بین واردات و صادارت – به عنوان نماد کاهش تولید و ضربه به اقتصاد آمریکا اشاره می‌کند. او قصد دارد با تشویق شرکت‌های آمریکایی به واردات کمتر و صادرات بیشتر، این شکاف را کم کند.

2- ترامپ تاکنون چه اقداماتی انجام داده است؟

اول از همه، او تعرفه‌ تجاری پنل‌های خورشیدی و ماشین‌های لباسشویی وارداتی به آمریکا را بالا برد و سپس این قانون را به فولاد و آلومینیوم گسترش داد. حتی کشورهای متحد آمریکا مثل کانادا، مکزیک و اتحادیه اروپا مشمول این قانون شدند و البته اقدامات تلافی‌جویانه‌ای برای کالاهای وارداتی از آمریکا انجام دادند.

در مرحله بعد، ترامپ افزایش تعرفه را بر 250 میلیارد دلار از کالاهای چینی اعمال کرد که لوازم خانگی و مواد غذایی را هم شامل می‌شد. او قصد دارد این رقم را افزایش دهد.

3- آیا استراتژی ترامپ کارساز است؟

بستگی به این دارد که در این جنگ تجاری چه کسی زودتر از پا دربیاید و اینکه شرکای تجاری آمریکا بخواهند صادرات خود را به این کشور محدود کنند یا نه. تهدید آمریکا مبنی بر خروج از «پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی» (نفتا)، کانادا و مکزیک را وادار به پذیرش بازنگری در این پیمان کرد. عقب راندن چین در این جنگ کمی دشوارتر است، چون دولت آمریکا می‌خواهد چین تغییرات اساسی در مدیریت اقتصاد خود پیاده کند. اینها در حالی است که کسری تجارت آمریکا در سال 2018 به دلیل افزایش ارزش دلار و گران‌تر شدن صادرات آمریکا، بیشتر شد.

4- وضعیت چین چطور است؟

جنگ تجاری زمانی آغاز شد که اقتصاد چین در رکود به سر می‌برد. طبق پیش‌بینی بلومبرگ، اگر ترامپ کلیه تهدیدات خود را برای بالا بردن تعرفه‌های تجاری عملی کند، رشد اقتصاد چین 1.5 واحد درصد دیگر تنزل خواهد کرد. این تنش‌ها دیگر بازارهای مالی آسیا مثل هند و اندونزی را هم تحت تاثیر قرار داده است.

5- برندگان و بازندگان این جنگ چه کسانی هستند؟

اعمال تعرفه بر واردات فولاد و آلومینیوم، به تولیدکنندگان داخلی این فلزات در آمریکا کمک زیادی کرده و آنها قیمت‌های خود را بالا برده‌اند. برخی کسب‌وکارها در جنوب شرق آسیا انتظار دارند رنج چین، باعث گنج صادراتی آنها شود.

در مقابل، صادرکنندگان چینی به‌شدت در این قائله ضرر کرده‌اند. صادرکنندگان محصولاتی که مشمول بالا رفتن تعرفه‌های تجاری ترامپ شده‌اند، مجبورند قیمت‌های خود را پایین بیاورند تا خریداران دیگری برای خود پیدا کنند.

شرکت‌هایی مثل جنرال موتورز، هارلی دیویدسون و دیگر تولیدکنندگان آمریکایی می‌گویند بالا رفتن تعرفه‌ها هزینه‌های مواد اولیه را برای آنها افزایش داده و به سودشان آسیب وارد کرده است. شرکت اپل که بیشترین فروش خود را در چین داشت، چشم‌انداز درآمدی خود را کاهش داده و دولت آمریکا مجبور شده 12 میلیارد دلار کمک مالی به کشاورزان تزریق کند.  

 

کد خبر 26206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 10 =