مقابل آمریکا می ایستیم

موگرینی در نشست شورای اروپا اعلام کرد ما اروپایی ها نمی توانیم بپذیریم که یک کشور خارجی حتی نزدیکترین دوست و متحد ما تصمیمات خود را درباره روابط اقتصادی ما با سایر کشورها به ما تحمیل کند

به گزارش اگزیم نیوز مسئول امنیت ملی و سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان این که آمریکا نمی تواند رابطه قانونی اتحادیه اروپا با ایران را ممنوع سازد گفت: ما اروپایی ها نمی توانیم بپذیریم که یک کشور خارجی حتی نزدیکترین دوست و متحد ما تصمیمات خود را درباره روابط اقتصادی ما با سایر کشورها به ما تحمیل کند.

فدریکا موگرینی در سخنرانی که روز جمعه در شورای اروپا ارایه کرد افزود: اتحادیه اروپا با بقیه کشورهای دنیا و اعضای جامعه بین المللی همکاری دارد و توافق هسته ای برجام نیز رسما روابط با ایران را قانونی می داند؛ حتی اگز امریکا به صورت یکجانبه از آن خارج شود. به گفته وی معاهده هسته ای ایران تا کنون به طور کامل اجرا شده و این موضوع توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی در 13 گزارش متوالی تایید شده است.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در ماه مه از معامله هسته ای ایران خارج شد و تصمیم گرفت تحریم های یکجانبه علیه تهران را مجددا اعمال کند. بر اساس معامله ای که بین ایران و شش قدرت عمده - ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین به دست آمد - تهران موافقت کرد که برنامه هسته ای خود را در ازای رفع تحریم ها محدود سازد.

ترامپ گمان می کرد با خروج از برجام سایر کشورها نیز از آن خارج خواهند شد اما چنین نشد و برعکس اروپا تمام تلاش خود را برای حفظ آن تاکنون انجام داده است. یک گزارش از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی در ماه نوامبر اعلام کرد ایران همچنان به تعهدات خود در زمینه معاهده هسته ای 2015 پایبند است با این حال آمریکا مدام به دنبال بهانه تراشی برای تحریم های جدیدتر است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی می گوید ایران حتی پس از آغاز دور جدید تحریم های ایالات متحده، تمام تعهدات خود را تحت برجام انجام داده است. گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی نشان می دهد که ایران همچنان به محدودیت های برنامه هسته ای خود که در برجام متقبل شده، پیروی می کند و هیچ نشانه ای وجود ندارد که همکاری ایران و یا نگرش آن از 5 نوامبر تغییر کرده باشد.

موگرینی همچنین با تاکید بر این که اروپا همچنان انگیزه های خود را برای روابط اقتصادی و تجاری با تهران حفظ کرده به تلاش های اتحادیه اروپا برای حفظ امنیت برجام اشاره کرد. در عین حال مقامات ارشد اروپا نیز می گویند اروپا به دنبال آن است که مشکلات خاورمیانه کاهش یابند و برجام راهی برای این منظور است.

موگرینی ادامه داد اتحادیه اروپا تضمین می کند که شرکت های اروپایی مجاز به تداوم روابط با ایران هستند و ما در حال فعالیت روی این موضوع هستیم؛ لذا ابزارهای لازم برای دور زدن تحریم های امریکا نیز در حال طراحی است.  

این سخنان در حالی است که سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه معتقد است اتحادیه اروپا در آزمون استقلال عملی اجرای توافق هسته ای موسوم به برجام موفق نبوده است.

به گزارش ایرنا، «ماریا زاخارووا» روز جمعه در کنفرانس مطبوعاتی هفتگی در ساختمان وزارت خارجه روسیه، در واکنش به این پرسش که میزان تاثیرگذاری دیپلماسی روسیه بر اروپا برای تصمیم گیری در مورد ساز و کار اقدام مالی برای تسهیل همکاری با ایران را چگونه ارزیابی می کند، این مطلب را بیان کرد.

وی با بیان اینکه روسیه در این آزمون موفق بوده است، اظهار کرد: این آزمونی طولانی برای جلوگیری از سیر خصمانه اوضاع در مسیر جستجوی راه حلی قابل قبول بود.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه خاطرنشان کرد: باید اتحادیه اروپا را تحسین کرد که مهارت دیپلماسی در سطح عالی را برای رسیدن به این توافق از خود نشان داد، اما آزمون پس از امضای برجام و اجرای آن و مخصوصا پس از خروج آمریکا از این توافق بین المللی آغاز شد.

وی ادامه داد: در مورد امکان تاثیرگذاری روسیه بر اتحادیه اروپا، باید متذکر شوم مسکو بارها این مساله (ایجاد ساز و کار مالی تسهیل همکاری با ایران) را در مذاکرات با بروکسل و کشورهای عضو اتحادیه مطرح و مورد تاکید قرار داده است.

زاخارووا افزود: برجام صرفا یک معامله تجاری یا دوجانبه نیست بلکه توافقی چندجانبه است که ازسوی شورای امنیت تایید شده و سندی لازم الاجرا است.

وی با اشاره به اینکه ما (روسیه، چین، آمریکا و اتحادیه اروپا) سخن از تجارت و توسعه روابط اقتصادی با ایران کردیم و با توافق هسته ای که چند سال پیش بوجود آمد، سرمایه گذاران را تشویق به حضور در تهران و توسعه روابط به این کشور کردیم، پرسید : اتحادیه اروپا اکنون چه کاری باید بکند؟.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی روسیه افزود: ما می دانیم روانه کردن سرمایه و سرمایه گذاران بزرگ بخش خصوصی چه روندی دارد اما آنها را ما تشویق به حضور در ایران کردیم بنابراین باید به این پرسش نیز پاسخ دهیم که این شرکت ها چه مقدار زمان نیاز دارند تا استراتژی خود را تغییر دهند.

زاخارووا افزود: امروز برخی می گویند این شرایط به دلیل بد بودن برجام از بین رفته است حال آن که واقعیت این است که چون یکی از طرف های متعهد به اجرای برجام دیگر از این توافق خوشش نمی آید ما با چنین مشکلی مواجه شده ایم.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با بیان اینکه کشورش آزمایش چند سطحی برجام را با موفقیت پشت سر گذاشته است، گفت: مسکو به تلاش های خود در خصوص این توافق در عرصه های مختلف ادامه می دهد. 

وی افزود: شرکای اروپایی ما در برابر آزمون بسیار جدی قرار گرفته اند و همه می دانند که یکی از طرف ها(آمریکا) آزمون استقلال اروپا را پیش روی شرکای ما قرار داده است و شرکا در بروکسل در این آزمون موفق نبودند.

 

کد خبر 26269

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =