ضعف موضع اقتصادی آلمان در برابر برگزیت

رشد آلمان در این سال از ۱.۸ درصد به تنها ۱ درصد کاهش خواهد یافت و گمانه‌زنی‌ها در مورد اینکه تضعیف اقتصاد آلمان، موضع آنگلا مرکل در مورد برگزیت را تحت تاثیر قرار خواهد داد، افزایش یافته است

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از ایندیپندنت، پیتر آلتمایر، وزیر اقتصاد آلمان، از تغییر پیش‌بینی‌های رسمی در مورد رشد اقتصادی این کشور در سال 2019 خبر داده و گفته رشد آلمان در این سال از 1.8 درصد به تنها 1 درصد کاهش خواهد یافت. این رقم نشان می‌دهد رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) آلمان به بدترین سطح خود در پنج سال گذشته خواهد رسید. آقای آلتمایر یکی از دلایل اصلی این کاهش رشد را اثرات منفی برگزیت عنوان کرده است.

بر این اساس، گمانه‌زنی‌ها در مورد اینکه تضعیف اقتصاد آلمان، موضع آنگلا مرکل در مورد برگزیت را تحت تاثیر قرار خواهد داد، افزایش یافته است.  

حالا این سوال مطرح است که اگر سیاستمداران آلمانی احساس کنند خروج بدون توافق بریتانیا از اتحادیه اروپا منافع کشورشان را به خطر می‌اندازد، آیا ممکن است در مذاکرات خود در مورد شرایط تجارت بریتانیا با اتحادیه اروپا، تجدید نظر کنند؟

برخی کارشناسان اقتصادی می‌گویند برگزیت عامل اصلی رشد کند اقتصادی آلمان در سال گذشته نبوده است. درست است که صادرات آلمان به بریتانیا در این مدت کاهش یافته، اما علاوه بر آن، صادرات آلمان به چین و دیگر اقتصادهای نوظهور مثل ترکیه و روسیه هم کم شده است. از نظر این کارشناسان، مساله آلمان با بریتانیا بیشتر سیاسی است تا اقتصادی.

به گفته تحلیل‌گران، یکی از آسیب‌های بزرگ آلمان، جنگ تجاری دونالد ترامپ بوده است که صنعت خودروی این کشور را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. شرکت‌های خودروسازی آلمانی تولید بالایی در آمریکا، انگلستان و چین دارند و حالا این شرکت‌ها به‌شدت دچار مشکل شده‌اند. صادرات خودروی آلمان به آمریکا کاهش شدید یافته است.

اما اگر خروج بریتانیا در ماه مارس بدون هیچ توافقی صورت بگیرد، چه اثراتی برای آلمان دارد؟ صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده هزینه‌های تجارت برای بریتانیا در بلندمدت حدود 4 درصد GDP خواهد بود، در حالی که این رقم برای آلمان 0.5 درصد است. صادرات کالا و خدمات آلمان به بریتانیا 3 درصد GDP این کشور را تشکیل می‌دهد که حتی اگر چند ماه خدشه‌ای در آن وارد شود، از نظر محاسباتی اثر قابل توجهی بر اقتصاد آلمان نخواهد داشت.

اما اگر بخواهیم جزئی‌تر بنگریم، کاهش صادرات شرکت‌هایی مثل BMW به بریتانیا، می‌تواند دردسر بزرگی باشد و عدم توافق در مورد برگزیت، ریسک رکود در آلمان را افزایش می‌دهد. با این حال، کارشناسان معتقدند این موضوع نمی‌تواند آنگلا مرکل را برای کنار آمدن با بریتانیا تحت فشار قرار دهد. 

 

کد خبر 26467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 16 =