چند سوال پیرامون رمزارزها و کاربرد آن در تجارت

اگر هدف از بکارگیری رمزارزها عبور از تحریم ها باشد که برای این منظور باید به چند نکته توجه کرد. اول اینکه ارزش و میزان گستردگی بازار رمزارزها زیاد نیست و معاملات روزانه آنها نیز قابل توجه نبوده و درکل مورد اقبال جهانی نیست. بنابراین برای اینکه در مراودات تجاری مورد استفاده قرار گیرد به زمان زیادی نیاز دارد که شاید گذر یک نسل را بطلبد

به گزارش اگزیم نیوز، در تازه ترین اطلاعات منتشر شده در مورد رمزارزها اعلام شده است که در ایران روزانه بیش از 10 میلیون دلار رمز ارز مبادله می شود. رشد حجم تراکنش های رمز ارز به دلیل ورود تجار بزرگ کشور برای دورزدن تحریم و پرداخت هزینه محموله های تجاری با رمز ارزها از جمله بیت کوین بیشترشده است. ضمن اینکه این برآورد تراکنش، بدون برآورد اطلاعات بسیاری از صرافی های رمز ارز فیلتر شده در ایران است . براین اصل بیشتر این تراکنش ها فرامرزی است و بیشترین رمزارزهای معامله شده در بین ایرانی ها بیت کوین، اتریوم، بیت کوین کش، لایت کوین و ریپل است.

درهمین زمینه میثم رادپور کارشناس ارشد بازار ارز و اقتصاددان در گفتگو با اگزیم نیوز درمورد تولید رمزارزها و رویکرد بازار در این مورد اظهار داشت: برای رسیدن به جواب صحیح باید درابتدا مشخص کنیم که چه انتظاری از رمز ارزها برای مبادلات تجاری داریم؟ زیرا اکنون رمزارزها مورد معامله قرار می گیرد اما این باید شفاف سازی شود که راه اندازی رمز ارزها برای چه کاری و با چه هدفی است؟ اگر با این هدف باشد که با بکارگیری رمزارزها می توان از تحریم ها عبور کرد که برای این منظور باید به چند نکته توجه کرد. اول اینکه ارزش و میزان گستردگی بازار رمزارزها زیاد نیست و معاملات روزانه آنها نیز قابل توجه نبوده و درکل مورد اقبال جهانی نیست. بنابراین برای اینکه در مراودات تجاری مورد استفاده قرار گیرد به زمان زیادی نیاز دارد که شاید گذر یک نسل را بطلبد.

وی با اشاره به اینکه در ایران بازاریان و تجار هیچ شناختی درمورد رمزارزها و شیوه کارکرد آنها وجود ندارد، تاکید داشت: فراگیر شدن این روش سرمایه گذاری به زمان و شناخت کافی از نحوه کارکرد آن نیاز دارد. براین اصل تولید کنندگان این رمزارزها باید مشخص کنند که هدف شان از تولید رمزارز داخلی چیست؟ بعد از آن می توان داده های موجود در بازار را مورد ارزیابی قرار داد و در مورد ضرورت اجرای آن بررسی های لازم را کرد.

وی در پاسخ به این سوال که در خبری آمده در ایران روزانه بیش از 10 میلیون دلار رمز ارز داد و ستد می شود، این چقدر می تواند به واقعیت بازارهای ما نزدیک باشد؟ گفت: رمز ارزها یک کد هستند و اگر کسی مشکل قانونی نداشته باشد می تواند از آن استفاده کند. اما باید دید منبع جمع آوری این خبر چگونه به این نتیجه و عدد رسیده است؟ به احتمال زیاد این عددها با پایش چند صرافی به تمام صرافی های تهران تعمیم داده شده که قابل استناد نیست زیرا در این زمینه هیچ مرجع رسمی برای اعلام آمار صیحح و قابل اتکا وجود ندارد. این مورد حتی درمورد بازارهای جهانی نیز صدق می کند با تمام پیشینه آنها در استفاده از رمزارزها، ما نمی توانیم برآورد درستی از حجم معاملات روزانه در این زمینه داشته باشیم.

این کارشناس ارشد بازارارز با تاکید براینکه اینها تخمین است که مثلا چند بانک بزرگ گزارش روزانه خود را در این زمینه اعلام می کنند ولی مرجع رسمی نیست، عنوان داشت: علت آن هم این است که اینها بازارهای اوتی سی (OTC) هستند و سطح و حجم معاملات در آنها قابل رصد نیست. به طورمثال نمی توان پی برد در روز چه میزان ارز در بازار خرید و فروش می شود. براین اساس نمی شود به این عددها جدی نگاه کرد. مورد دیگر اینکه ما هیچ اطلاعاتی در این زمینه نداریم که چقدر ایرانی در معاملات جهانی رمز ارزها فعال هستند چه داخل کشور و چه در خارج از مرزها که بازارهای با تجربه بالاتر هستند؟ بنابراین تصمیم در مورد تولید رمزارزها و استفاده آنها در مبادلات تجاری نمی تواند قابل اتکا باشد زیرا ساختار بازار ایران در حال حاضر این اجازه را نمی دهد.

وی با اشاره به اینکه کسانی که وارد خرید و فروش در رمزارزها می شوند قریب به اتفاق قصد سرمایه گذاری دارند یا سفته بازی و با این نیت وارد این فضا می شوند نه به قصد تجارت و گسترش کسب و کار، افزود: مسئله دیگری که باید بسیار مورد توجه قرار گیرد این است که در بازارهای تجاری کشورهای دیگر چقدر رمز ارز قابلیت دادو ستد دارد؟ در بسیاری از بازارهای معتبر جهانی این رمزارزها مورد معامله برای امورتجاری قرار نمی گیرند. اما بر روی کاغذ شاید بتوان به عنوان وسیله پرداخت از آن مزایای زیادی را برای آن برشمرد ولی باید دید در بازارهای تجاری چقدر مورد وثوق است؟

این اقتصاددان در ادامه افزود: رمزارزهایی مثل بیت کوین نوسانات بسیار شدیدی دارند  و وقتی قرار است که به عنوان یک وسیله پرداخت استفاده شود به این شبیه است که شما سرمایه گذاری خود را در معرض یک ریسک بزرگ قرار داده ای. یعنی اگر در بهای یک داد و ستد و یا صادرات و واردات کالا دریافت کنید، قیمت زمان معامله با زمان دریافت آن ممکن است فاصله زیادی داشته باشد که این می تواند به ضرر دریافت کننده آن باشد. براین اصل باید به این نکته توجه داشت که حتی بسیاری از کسانی که در بازارهای جدی سرمایه گذاری ایران کار می کنند وارد سرمایه گذاری بر روی رمزارزهایی مانند بیت کوین نمی شوند.

رادپور با بیان اینکه این نظام های جدید مالی تا تمرین شوند و در جامعه، کسب و کارها و نظام اقتصادی مورد استفاده قرار بگیرند باید زمان طولانی را باید طی کند واین قاعده تنها در مورد ایران نیست بلکه در کل دنیا همین شرایط حاکم است، تصریح داشت: اگر انتظار داشته باشیم صادر کننده ما به سرعت به سمت بیت کوین یا رمز ارزهای تولید شده در داخل بیایند خارج از منطق است زیرا در تجارت جهانی نیز این اتفاق هنوز نیافتاده است بنابراین اگر صحبت براین است که دریافت و پرداخت راحت شود به طور مثال حتی اگر قصد خرید بیت کوین هم داشته باشید باید چیزی از جنس انتقال انجام شود و زمانی بیت کوین می تواند در داد وستد مورد معامله قرار گیرد که رمزغالب شود یعنی حتی اگر در حال حاضر تاجری بخواهد پرداخت خود را در بازارهای بین المللی با بیت کوین انجام دهد باید در ابتدا یک نوعی از حواله را انجام دهد که این مرحله صدور حواله همین کاری است که اکنون در بانکداری انجام می شود بنابراین چرا باید شرایط را با ریسک بسیار همراه کرد.

کد خبر 26513

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 8 =