کدام کشورها از جنگ تجاری آمریکا-چین منتفع می‌شوند؟

به گزارش اکونومیک تایمز، سازمان ملل در گزارش اخیر خود اعلام کرده کدام کشورها از تنش‌های تجاری موجود بین دو اقتصاد بزرگ دنیا نفع می‌برند.

کارشناسان سازمان ملل می‌گویند مناقشه تلافی‌جویانه بین چین و آمریکا اثر چندانی بر حمایت از تولیدکنندگان داخلی این کشورها نخواهد داشت و در عوض، اقتصاد جهانی را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد.

 از 250 میلیارد دلار صادرات محصولات چینی که مشمول افزایش تعرفه از سوی آمریکا شده‌اند، تنها حدود 6 درصد وارد شرکت‌های آمریکایی می‌شود و از حدود 85 میلیارد دلار صادرات محصولات آمریکایی که در معرض افزایش تعرفه از سوی چین قرار دارند، تنها حدود پنج درصد مورد استفاده شرکت‌های چینی قرار می‌گیرد.

اگر چین و آمریکا تا اول مارس 2019 توافقی در تعاملات تجاری خود حاصل نکنند، افزایش تعرفه از 10 درصد به 25 درصد می‌رسد.

در این میان، کشورهایی که پیش‌بینی می‌شود بیشترین نفع را از این جنگ تجاری ببرند کشورهای اتحادیه اروپا هستند، چرا که صادرات آنها تا 70 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت. ژاپن و کانادا هم شاهد افزایش بیش از 20 میلیارد دلاری صادرات خود خواهند بود.

کشورهای دیگری که صادراتشان به واسطه جنگ تجاری افزایش می‌یابد عبارتند از استرالیا با 4.6 درصد افزایش، برزیل (با 3.8 درصد)، هند (با 3.5 درصد)، فیلیپین ( با 3.2 درصد) و ویتنام.

گزارش سازمان ملل اضافه کرده که یک نگرانی اصلی این است که ریسک تنش‌های تجاری به جنگ‌های ارزی هم منجر شود و پرداخت بدهی‌های مبتنی بر دلار را با مشکل مواجه کند.

افزایش تعرفه‌های تجاری، محصولات تولید داخل آمریکا را ارزان‌تر از کالاهای وارداتی می‌کند و مصرف‌کنندگان را به خرید کالاهای آمریکایی تشویق خواهد کرد.

کد خبر 26514

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 6 =