نوسانات نرخ ارز از چالش های اساسی تنظیم بازار است

سید مصطفوی گفت: با نگاهی به تاریخ تنظیم بازار شاهد این هستیم که مشکلات مربوط به این بخش معمولا در دوره دوم ریاست جمهوری با نوسانات نرخ ارز آغاز می شود

سید مصطفوی گفت: با نگاهی به تاریخ تنظیم بازار شاهد این هستیم که مشکلات مربوط به این بخش معمولا در دوره دوم ریاست جمهوری با نوسانات نرخ ارز آغاز می شود.

به گزارش اگزیم نیوز مصطفی سید مصطفوی، مشاور کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی در خصوص بایدهای نظام تنظیم و توزیع کالاهای اساسی، اظهار کرد: کالاهایی که در سبد مصرفی خانوار از اهمیت بیشتری برخوردار است به عنوان اقلام اساسی محسوب می کنیم.

وی افزود: وزارت صمت به نمایندگی از طرف دولت مسئولیت تامین و توزیع این کالاهای اساسی را به عهده دارد و همچنین وزارت جهاد کشاورزی در بخش تنظیم بازار محصولات دامی و کشاورزی با وزارت صمت همکاری می کند.

این نماینده صنعت مرغداری ادامه داد: با نگاهی به تاریخ تنظیم بازار در دولت های مختلف شاهد این هستیم که مشکلات مربوط به این بخش معمولا در دوره دوم ریاست جمهوری آغاز می شود چراکه از گذشته تا به امروز در این دوره کشور با تغییر نرخ ارز مواجه شده است.

سید مصطفوی بیان کرد: تفاوت در ارز یارانه و ارز بازار آزاد موجب شکل گیری بخشی از مشکلات تهیه، تامین و توزیع می شود و علی رغم اینکه این تجربه در طول ۳۰ سال گذشته وجود داشته اما تغییری در رویه تفکر دولت ها برای تنظیم بازار به نفع مردم را شاهد نبوده ایم.

مشاور کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی گفت: در برنامه های توسعه پنج ساله و در طول پنج ساله ششم باید ۲۶ کیلو مرغ و ۱۲ کیلو تخم مرغ به صورت سرانه در کشور مصرف کنیم، لذا برای اجرای این برنامه نیاز به مواد اولیه داریم که میزان آن نیز مشخص است اما متاسفانه وجود مشکلات موجب برهم خوردگی این توازن شده است.

وی توضیح داد: به دلیل کاهش ارزش پول ملی، کشور ما بازار ارزان قیمتی برای کشورهای همسایه شده است و تمامی نیازهایشان را از کشور ما تامین می کنند اگرچه دولت در مقابل این مسئله واکنش نشان داده اما این جریان همچنان ادامه دارد و قاچاق کالا نیز افزایش یافته است.

سید مصطفوی تصریح کرد: در شرایط موجود باید ارز ۴۲۰۰ تومانی با نظارت بسیار دقیق و سالم به کالاهای اساسی و واردات نهاده های تولید تعلق بگیرد تا مشکلات موجود و افزیش قیمت در اقلام اساسی را شاهد نباشیم.

کد خبر 26524

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 3 =