صنعت فرش خواهان تعامل نزدیکتر با بانک توسعه صادرات

فرشته دستپاک در آئین رونمایی از ۵ نقشه فرش لری گفت: فرش جزو سه کالای استراتژیک و صادراتی کشوربوده و متعلق به ایران و ایرانیان است؛ کالایی مانند فرش نداریم که به تنهایی حامل فرهنگ، هنر، تمدن، ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی در کشور باشد

فرشته دستپاک در آئین رونمایی از ۵ نقشه فرش لری گفت: فرش جزو سه  کالای استراتژیک و صادراتی کشوربوده و متعلق به ایران و ایرانیان است؛ کالایی مانند فرش نداریم که به تنهایی حامل فرهنگ، هنر، تمدن، ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی در کشور باشد.

دستپاک در گفتگو با خبرنگار اگزیم نیوز گفت: در سالهای نه چندان دور فرش  جزو برترین کالای صادراتی کشورمان بوده و جا دارد نگاه ویژه ای به این محصول با ارزش افزوده بی نظیر داشته باشیم.

 وی گفت: قریب به 2 و نیم میلیون نفر در دورافتاده ترین نقاط روستایی تا شهرها در این حوزه فعالیت میکنند و چه حوزه ای به اندازه فرش می تواند در حفظ اشتغال و جایگاههای تولید که جزو اولویتهای اول بودجه سال 98 ماست، این مهم را عملی کند.

فرشته دستپاک نقش بانک توسعه صادرات ایران را در بالفعل کردن ظرفیت های صادراتی فرش مهم ارزیابی کرد و گفت: از آنجاییکه این بانک همواره به دنبال حمایت از تولید صادرات محور بوده است، امیدواریم با ایجاد تعامل بیشتر بین فعالان این عرصه و این نهاد حمایتی، رشد این صنعت را شاهد باشیم.

رئیس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به تجربه بازدید خود از نمایشگاه دموتکس آلمان گفت: به دلیل عدم توان تولیدکنندگان فرش داخلی، تعداد شرکت کنندگان حاضر در این نمایشگاه محدود بود؛ با توجه به ظرفیت های قابل توجه در این صنعت انتظار داریم بانک توسعه صادرات توجه بیشتری به صنعت بعنوان کالایی که بیش از ۹۰ درصد مواد اولیه آن داخلی است، داشته باشد.

دستپاک افزود: با وجود همه موانع و مشکلاتی که فعالان این صنعت با آن دست به گریبانند،  کماکان 80 درصد تولیدات فرش دستباف کشور صادر می شود

وی خاطرنشان کرد، مرکز ملی فرش کشور آمادگی دارد برای ساماندهی صادرات فرش دستباف با بانک توسعه صادرات ایران تعامل بیشتری برقرار کند؛صنعت فرش نیازمند همراهی بیشتر بانک های توسعه ای به خصوص بانک توسعه صادرات است.

دستپاک بیان داشت: بانک توسعه صادرات می تواند نقش مهمی در تشویق و ایجاد انگیزه در بین صادرکنندگان ایفا کند؛ در شرایط حال حاضر کشور حمایت از صنعت فرش نه تنها یک ضرورت اقتصادی بلکه فرصت مطلوبی برای ارزآوری برای کشور محسوب می شود.

فرشته دستپاک بیان داشت: نمایشگاههای مهمی مانند IMM کلن و دموتکس و نمایشگاه ایتالیا فرصتی هستند که صادرکنندگان ما در آنها ظرفیت های خود را به نمایش گذاشته و با تبلیغ کالای خود سهم شایسته فرش دستباف را از بازارهای اروپایی بگیرند؛ وظیفه ما بعنوان حامی فعالان عرصه صادرات فرش این است که بستر لازم را برای این اتفاق فراهم کنیم.

 وی تاکید کرد: ضروریست فاصله صنعت فرش و بانک توسعه صادرات به حداقل برسد و بازوی قدرتمندی چون اگزیم بانک بتواند صادرکنندگان فرش را در مسیر صادرات حمایت کند.

به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز، پنج نقشه فرش لری فلک الافلاک،حوض سماوری، نجف وند، علمدار،شیخ قربانی هفدهم بهمن ماه در سازمان مالکیت فکری و معنوی ثبت جهانی شد.

کد خبر 26530

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =