ظرفیت ارزهای رمزنگاری شده برای ایران در شرایط تحریم

cointelegraph در گزارشی ابعاد استفاده از ارزهای دیجیتال را برای عبور از تحریم ها مورد بحث و بررسی قرار داد

یکی از موضوعات مورد بحث در هشتمین کنفرانس پولی و مالی که اواخر ژانویه توسط پيوهشکده پولی و بانکی برگزار شد انقلاب بلاک چین در ایران بود که در آن بسیاری از صاحبنظران ایرانی و خارجی روی فرصت های این فن آوری در صنایع مالی و بانکی ایران بحث و تبادل نظر کردند. چهار بانک ایرانی اعلام کردند که یک رمزنگاری طلایی را با نام PayMon توسعه داده اند.

با آن که بانک مرکزی هنوز استفاده از ارزهای رمزنگاری شده را در ایران ممنوع اعلام کرده اما در تلاش است تا نقشه راهی برای اینده این شیوه در مبادلات تجاری ترسیم کند. وزیر ارتباطات نیز در این رابطه معتقد است بلاک چین به طور ساختاری با بانک مرکزی تعارض دارد ولی انتظار می رود این بانک راهی برای قانونی ساختن ان فراهم کند.

در این رابطه یک پایگاه تحلیلی آمریکایی در حوزه ارزهای دیجیتال در گزارشی تفصیلی به بررسی این ساز و کار برای ایران پرداخته و می نویسد موضوع ارزهای رمزنگاری شده در ایران از سال 2017 تاکنون به طور جدی مورد توجه قرار گرفته است.

از ان زمان با توجه به رشد قیمت بیت کوین در دنیا توجه خریداران ایرانی به این ارز افزایش یافت با این حال به دلیل مشکلاتی که در این مسیر تشخیص داده شد ایران اجازه نداد افراد در این حوزه فعالیت کنند اما ان را نفی هم نکرد بلکه بانک مرکزی، وزارت ارتباطات و شورای عالی فضای مجازی به رایزنی برای یافتن راهی پرداختند تا بتوانند اسیب های این روش را به حداقل برسانند و از آن برای استفاده در سایر بخش ها استفاده کنند.

cointelegraph در این رابطه با اشاره به نگرانی هایی از جمله خطرات مربوط به افت و خیزهای ناگهانی و سریع قیمت ارزهای مذکور و ماهیت غیرقابل کنترل آنها می نویسد دولت ایران استفاده از این روش را تا تا زمانی که قانونی دقیق و نظارتی برای آن تصویب نشود ممنوع اعلام کرده تا بتوان زیان های ناشی از این روش را در کشور کاهش داد.

با این حال منابع معتبر جهان معتقدند با بازگشت تحریم های آمریکا یکی از بهترین روش ها برای دور زدن تحریم استفاده از سیستم بلاک چین و ارزهای رمزنگاری شده است و این موضوع در دستور کار دولت ایران و بانک مرکزی نیز قرار دارد.

این گزارش در ادامه با اشاره به این که تصمیمات اقتصادی و سیاسی باید با شرع مقدس اسلام تطابق داشته باشد به نظرات عباس موسویان عضو شورای فقهی بانک مرکزی در این رابطه اشاره کرده و می نویسد از منظر فقه ارز رمزنگاری شده دارای اشکالاتی است. به عنوان مثال پول باید این قابلیت را داشته باشد که سایر دارایی ها را بر مبنای ان ارزش گذاری کنیم اما ارزی که قیمت آن در طول یک سال 19 بار تغییر می کند نمی تواند معیار اندازه گیری سایر دارایی ها باشد.

از طرفی این پول با توجه به این که کدگزاری شده و ابعاد ان نیز معلوم نیست یک پول موهوم و مرموز است.

با این حال اما دولت معتقد است باید از امتیازات این روش استفاده کنیم که یکی از آنها مستاصل شدن امریکا در شرایط تحریم ها است. وزیر جوان ارتباطات یکی از مهمترین هواداران این روش است. او از ابتدای فوریه 2018 به منظور دستیابی به یک روش پیشرفته توسعه اینترنت در ایران این موضوع را مورد تاکید قرار داده است.

ویژگی هایی نیز برای این ارز اعلام شده که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1) صادر کننده بانک مرکزی ایران است و حجم صدور آن بستگی به تصمیم بانک دارد.

2) تحت زیر ساخت زیربنای خصوصی توسعه یافته و قابل استخراج نیست.

3) این زیرساخت به عنوان یک اکوسیستم برای بانک های ایرانی و شرکت های فعال در این حوزه است.

کارشناسان معتقدند این ابزار قطعا در اینده می تواند عنصری برای رویارویی ایران و آمریکا باشد و دست اروپا را برای همکاری با ایران باز بگذارد تا به راحتی بتوانند روابط گسترده ای را در پیش بگیرند.

با کمک این ابزار ایالات متحده نمی تواند تحریم ها را در مورد شرکت های خارجی که در حال تجارت با ایران هستند اعمال کند زیرا پول ملی دیجیتال به عنوان یک ابزار مفید برای تسهیل نقل و انتقال بین المللی عمل خواهد کرد.

از نوامبر سال گذشته تاکنون دسترسی ایران به سوییفت به عنوان معبری برای مراودات مالی تهران و سایر کشورهای دنیا قطع شده و تحلیلگران جهانی معتقدند با استفاده از سیستم بلاک چین نیازی به دسترسی به این ابزار نیست.

در حال حاضر ارزش ریال ایران در مقایسه با سال گذشته با کاهش قابل توجهی روبرو شده و مقامات ایرانی به خوبی می دانند که می توانند با استفاده از ظرفیت های این نوع ارزها تقویت پول ملی را نیز در دستور کار خود قرار دهند زیرا مردم تلاش خواهند کرد نقدینگی خود را به ارزهای مذکور تبدیل کرده و از افت ارزش پول خود جلوگیری کنند. در شرایط کنونی طبق اعلام غیردقیقی که صورت گرفته تراکنش های صورت گرفته در ایران حداکثر 3.8 میلیون دلار تخمین زده شده است که رقم چندانی نیست.

 

 

کد خبر 26550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 16 =