فشارهای تجاری اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۹

مدرسه کسب‌وکار وارتون اعلام کرد اتحادیه اروپا سال ۲۰۱۹ را با فشارهای متعددی آغاز کرده است؛ از جمله جنجال برگزیت، مناقشات تجاری با شرکای اقتصادی، بحران مهاجرت، رشد پوپولیسم در منطقه و روابط متزلزل با دولت آمریکا

به گزارش مدرسه کسب‌وکار وارتون، اتحادیه اروپا سال 2019 را با فشارهای متعددی آغاز کرده است؛ از جمله جنجال برگزیت، مناقشات تجاری با شرکای اقتصادی، بحران مهاجرت، رشد پوپولیسم در منطقه و روابط متزلزل با دولت آمریکا.

آخرین مورد به اضافه انتخابات پارلمان اروپا بین 23 تا 26 مه که رهبری سیاسی-اقتصادی جدیدی را در این منطقه شکل می‌دهد (از جمله ریاست جدید بانک مرکزی اروپا و کمیسیون اروپا)، بزرگ‌ترین نگرانی‌های اتحادیه اروپا در سال 2019 هستند.  

نشانه‌ها حاکی از آن است که روابط اتحادیه اروپا و آمریکا – به‌ویژه روابط تجاری – در ادامه سال 2019 بدتر خواهد شد. تهدید دوره‌ای ترامپ مبنی بر افزایش تعرفه خودروهای وارداتی از اتحادیه اروپا مقامات اتحادیه را بر آن داشته که خود را آماده جنگی تجاری مشابه جنگ آمریکا-چین کنند.

از سوی دیگر، اتحادیه اروپا تلاش کرده روابط تجاری خود را با کشورهای دیگر توسعه دهد و به همین دلیل، در سال 2018 توافق‌نامه بزرگ تجارت آزاد با ژاپن را امضا کرد. کارشناسان می‌گویند، این قرارداد میان اتحادیه اروپا و ژاپن که یک سوم اقتصاد جهانی را دربرمی‌گیرد، به اتحادیه و کشورهای دیگر نشان داد می‌توان جایگزین‌های جذابی برای تجارت به غیر از آمریکا پیدا کرد.

آتش‌بس 90 روزه آمریکا و چین که تا چند روز دیگر به پایان می‌رسد، این پیش‌بینی را ایجاد کرده بود که در ماه‌های اول سال 2019 خبری از پیشرفت قابل توجه در عرصه تجارت جهانی نیست. اما این احتمال وجود دارد که دونالد ترامپ، حملات تجاری خود به اتحادیه اروپا را از سر بگیرد.

جوآئو گومس، استاد مالی موسسه وارتون می‌گوید: «آمریکا و روسیه در تضعیف اتحادیه اروپا منافع مشترکی دارند. ترامپ موافق برگزیت است، چون این اتفاق اتحادیه را تضعیف و بخش‌بخش می‌کند و باعث می‌شود رییس جمهور آمریکا جداگانه با رهبران فرانسه یا شاید آلمان وارد مذاکره شود، نه کل 300 میلیون یا بیشتر مصرف‌کننده و شهروند اروپا.»

به گفته این کارشناسان، با توجه به عملکرد اقتصادی نسبتا ضعیف اروپا در سال 2018، رهبران اروپایی توانایی زیادی برای مقابله با این چالش‌ها را نخواهند داشت.   

مارکت پلیس یک مرکز پژوهشی اقتصادی در اروپا اخیرا در گزارشی به تحلیل اوضاع 5 کشور مهم اروپایی پرداخته و می گوید برگزیت در انگلیس، چالش های فرانسه، متاثر شدن المان از واقعیت های این منطقه و احتمال خروج ایتالیا از اتحادیه همگی از موضوعاتی هستند که در سال جاری این منطقه از جهان را تحت الشعاع خود قرار می دهد.

بنا بر این گزارش پنج سازمان کسب و کار در انگلیس معتقدند که سال 2019 شرایط بسیار بدی برای این کشور رقم خواهد خورد بطوریکه انتظار اخلال شدید در زنجیره تامین و برخی دیگر از عرصه های اقتصاد ملی وجود دارد.

در این رابطه از آنجا که اتحادیه اروپا دارای 80 میلیارد یورو مازاد تجاری با انگلیس است، این بلوک نیز از کاهش روابط رنج خواهد برد.

فرانسه نیز که سرسخت ترین عضو اتحادیه اروپا در مخالفت با برگزیت بوده، وضعیت رو به وخامتی را تجربه خواهد کرد.

آلمان، بزرگترین اقتصاد اروپا در سال 2019 در بهترین حالت خود نخواهد بود و بسیاری از سرمایه گذاران توقع بهبود سریع شرایط را ندارند. اختلافات تجاری جهانی و افزایش تقاضا در جاهای دیگر همچون چین موجب شده است که احتمالا روند رو به تضعیف رشد اقتصادی آلمان در سال 2019 ادامه یابد.

اما وضعیت اقتصادی ایتالیا در سال 2019 چندان روشن نیست. موضوع تعیین یک معیار جهانی برای سقف های درآمدی در ایتالیا و کاهش سن بازنشستگی، مقام های کمیسیون اتحادیه اروپا را نگران ساخته است، چرا که کمیسیون اروپا نگران بوده که هزینه های درازمدت چنین سیاست هایی، ایتالیا را با مشکلات دو چندانی روبه رو سازد.

ایتالیا اکنون بزرگترین بدهکار ناحیه یورو پس از یونان است. بسیاری از بانک های این کشور وضعیت شکننده ای دارند، به هر صورت وضعیت اقتصادی و بدهی های مالی می تواند ایتالیا در سال 2019 را با بحران های جدی روبه رو سازد.

 

کد خبر 26596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 1 =