حذف کنترل‌های فیزیکی مزاحم در گمرکات

میراشرفی اعلام کرد کشور چین با ۸.۳ میلیارد دلار اولین و اصلی‌ترین شریک تجاری ایران است و عراق با ۸.۲ میلیارد دلار شریک دوم تجاری است

رئیس کل گمرک ایران گفت: کشور چین با ۸.۳ میلیارد دلار اولین و اصلی‌ترین شریک تجاری ایران است و عراق با ۸.۲ میلیارد دلار شریک دوم تجاری است.

مهدی میراشرفی در حاشیه بازدید از گمرک بندرامام در جمع خبرنگاران اظهار کرد: هدف از سفر به خوزستان بازدید از گمرکات استان است. همانطور که استان خوزستان به لحاظ کلی یک استان راهبردی در زمینه‌های مختلف کشاورزی، معدنی، صنعتی، اقتصادی، تجارت و بازرگانی است، گمرکات خوزستان نیز یکی از راهبردی‌ترین گمرکات کشور هستند.

وی افزود: در بحث گمرکات مجموعه‌ای از تمامی مرزها را در خوزستان داریم به شکلی که شاهد گمرکات بنادر دریایی، مرز هوایی و خشکی با کشورهای همسایه در این استان هستیم. عملاً آن چیزی که در کشور به دنبال آن هستیم، نگاه به همسایگان در بخش تجارت خارجی است.

رئیس کل گمرک ایران با بیان اینکه در ۱۱ ماهه اول سال جاری ۴۰ میلیارد دلار صادرات نفتی و غیرنفتی به عراق داشته‌ایم، تصریح کرد: کشور چین با ۸.۳ میلیارد دلار اولین و اصلی‌ترین شریک تجاری ما است و عراق با ۸.۲ میلیارد دلار شریک دوم تجاری ایران است.

میراشرفی ادامه داد: خوزستان به جهت مرز دریایی و زمینی با عراق همسایه است و یکی از اهداف سفر به خوزستان بازدید از گمرکات است تا زیرساخت‌ها را به سطحی ارتقا دهیم که خوزستان سهم بیشتری از تجارت در مرزهای زمینی و دریایی با عراق داشته باشد.

وی با اشاره به اقدامات انجام گرفته در شرایط تحریم، عنوان کرد: این اقدامات عمدتاً متمرکز بر این است که اختیارات گمرکات اجرایی را ارتقا دهیم، به گونه‌ای که گمرک ایران عمدتاً به کارهای ستادی مشغول شود و گمرکات اجرایی از اختیارات بیشتری برخوردار باشند تا بتوانند در تسهیل تجارت، خدمات‌رسانی به ارباب رجوع از اختیارات کافی برخوردار شود.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: این موضوع در تمام حوزه‌های فنی، اداری، مالی و IT در حال انجام است و خوشبختانه در هفته گذشته یکی از مباحث فنی که بحث تعیین ارزش کالاهای وارداتی بود طی بخشنامه‌ای قوی به همه گمرکات ابلاغ شد تا کاری که در بحث تعیین ارزش، در گمرک ایران انجام می‌شد، به گمرکات اجرایی تفویض شود و از ابتدای سال آینده تعیین ارزش کالاهای وارداتی قسمت اعظم این فرآیند در گمرکات اجرایی انجام خواهد شد و این فرآیند تأثیر بسزایی در تسهیل تجارت خواهد داشت.

میراشرفی بیان کرد: یکی از برنامه‌های گمرک ایران برای تسهیل تجارت گام برداشتن به سوی حذف کنترل‌های فیزیکی و مزاحم و استفاده از تجهیزاتی مانند دستگاه ایکس ری و سامانه‌های جامع گمرکی و لینک آنها به سایر دستگاه‌ها است تا مراجعه‌کنندگان راحت‌تر از خدمات بهره‌مند شوند.

کد خبر 26679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 5 =