دور جدید مناسبات تجاری با بغداد

ایران در حوزه های متعدد از صنایع غذایی گرفته تا خودرو و انرژی می تواند نقطه امن تجاری برای عراق محسوب شود

روحانی در شرایطی هفته جاری به عراق سفر کرد که آخرین سفر ترامپ به این کشور در تعطیلات سال نوی میلادی به صورتی مخفیانه و مفتضحانه صورت گرفت. رییس جمهور کشورمان اما در این سفر که مورد استقبال مقامات عراقی قرار گرفت در حوزه های مختلف اقتصادی، سیاسی، گردشگری و ... با مقامات عراقی وارد بحث و مذاکره شد و قراردادهای مهمی هم در حوزه های مختلف به امضای طرفین رسید.

این سفر بازتاب های مهمی هم در رسانه های جهان داشت. نیویورک تایمز نقش ایران را در عراق رو به گسترش اعلام کرد و گفت عراق به دلیل حمایت هایی که از ایران کرده تحت فشار است اما با تمام فشارها توانسته معافیت هایی در زمینه خرید برق و انرژی دریافت کند. مقامات عراقی هم اعلام کرده اند که برای روابط با ایران از هیچ کشور ثالثی اجازه نمی گیرند.

رادیو فرانسه روابط اقتصادی را محور این مذاکرات اعلام کرد و گفت ایران به دنبال استفاده از پول های اروپایی برای روابط با عراق است.

در این رابطه به گزارش اگزیم نیوز شب گذشته علی آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در برنامه ویژه خبری با اشاره به رقم 12 میلیارد دلاری صادرات ایران به عراق از سهم 8.6 میلیارد دلاری صادرات کالا و سهم 3.4 میلیارد دلاری برق و انرژی خبر داد و گفت: در مرحله اول صادرات ایران به عراق را صنایع غذایی و بعد از آن صنایع ساختمانی و دارو تشکیل می دهد این یعنی ایران ظرفیت هایی بیشتر از نفت دارد که می توان روی آن مانور داد.

آقامحمدی افزود: شناسایی نقاط قوت عراقی ها و کاهش هزینه های لجستیکی می تواند صادرات و واردات ایران و عراق را سهل تر کند ، ایرانی ها  و عراقی ها می توانند درکشور های یکدیگر اقدام به برگزاری کلاس آموزش زبان ایرانی و عراقی کنند ، ما از این به بعد به دانستن این زبان ها نیازمندیم و باید  به زبان بازار روز همدیگر صحبت کنیم.

او ادامه داد:  در حوزه تولید خودرو این امکان وجود دارد که بخشی از خودرو در عراق تولید شود و سپس به دیگر کشورها صادر گردد آن وقت بعنوان یک کالای عراق صادر می شود. در حوزه علوم دانش بنیان هم دانشگاه های عراق می توانند فعالیت های دانش بنیان انجام دهند ما باید با  عراق تجارت آزاد داشته باشیم.

آقامحمدی گفت: بر اساس طرح آمایش، ایران به 9 منطقه اقتصادی تقسیم شده است و استان های مرزی در غرب کشور موظف به همکاری های اقتصادی و تجاری با عراق هستند. وی افزود: برای توسعه همه جانبه مناسبات با عراق باید راه آهن، راه و گروه های پیشران را که خدمات را توسعه می دهند جدی بگیریم.

یحیی آل اسحاق رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق دیگر مهمان برنامه ویژه خبری گفت: حذف ویزای تجاری بین ایران و عراق و لایروبی اروند رود از جمله نکات مثبت مطرح شده در  سفر اخیر رئیس جمهور روحانی به عراق است، ایجاد سه منطقه مشترک در مرزهای ایران و عراق جهت سرمایه گذاری مشترک تجار ایرانی و عراقی و بهره مند شدن تجار از تعرفه گمرکی و انرژی تعرفه ای از دیگر نکات مثبت مطرح شده جلسات رئیس جمهور بوده است . این نکات می تواند تحرکات خوبی در حوزه سرمایه گذاری های اقتصادی میان دو کشور ایجاد کند.

او صدور ضمانت نامه دیناری برای سرمایه گذاران ایرانی در بانک های عراق را نکته حائز اهمیت مطرح  شده در  سفر  اخیر رئیس  جمهور عنوان کرد. یحیی آل اسحاق در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: بخش خصوصی می تواند در عرصه خدمات بانکی، بیمه ای، نرم افزاری، سلامت، آموزشی و فروشگاهی در عراق فعال شود. وی گفت: هم اکنون سالانه شش تا هفت میلیون گردشگر بین ایران و عراق تردد می کنند که قابل افزایش به هشت تا نه میلیون نفر است.

آل اسحاق از وزارت بهداشت و درمان خواست تا به مقوله گردشگری سلامت عراقی ها توجه جدی کند.

مهدی نجات نیا کارشناس مسائل اقتصادی عراق نیز در این برنامه با اشاره به هم مرز بودن  ایران و عراق به عنوان یک مزیت اقتصادی در منطقه گفت: اما این همسایگی دارای ضعف هایی هم هست و از آن قبیل می توان به نا آشنایی مردم ایران نسبت به شرایط اقتصادی و اجتماعی عراق اشاره کرد. نبود زبان مشترک میان ایران و عراق از دیگر ضعف های این رابطه محسوب می شود.

او ادامه داد: در ایران مرجع معاملاتی مشخص برای تجار ایرانی وجود ندارد و عراقی ها نمی توانند از رتبه بندی تولید کنندگان، مطلع شوند. نجات نیا در خصوص زمینه های همکاری های تجاری میان ایران و عراق گفت: بازارهای عراق کشش جذب نیروی کار ساده و متخصص در حوزه های گوناگون را دارد .

در خصوص مشاغل تخصصی می  توان به پالایشگاه و نفتی، آی تی ، برق و نیروگاهی اشاره کرد که البته در مورد مشاغل تخصصی نیازمند زبان انگلیسی هستیم در خصوص مشاغل ساده هم نیروی کار ایرانی نیازمند ویزای چند بار ورود است.

وی در ادامه گفت: ارزش سالانه طرح های بازسازی در عراق در زمینه های مختلف 200 میلیارد دلار و بازار کالای این کشور حدود 80 میلیارد دلار است. وی افزود: شرکت های ایرانی باید از تمامی مناقصه های روزانه در عراق مطلع و در آنها حاضر باشند. نجات نیا برقراری پرواز مستقیم به بصره را یکی از راه های توسعه روابط اقتصادی و تجاری با طرف عراقی دانست.

کد خبر 26717

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =