ضرورت احیا و تقویت ناوگان حمل و نقل باری

رشد قیمت ارز بهای انواع قطعات و محصولات مرتبط با ناوگان حمل و نقل جاده ای را افزایش داده و این مساله به صرفه بودن انتقال بار از این طریق را زیر سوال می برد

فعالان حوزه بازرگانی داخلی و خارجی با اشاره به این نکته که رشد هزینه های حمل و نقل در کشور باعث شده تا توان ترانزیت کالا از مسیر زمینی برای آنان به صرفه نباشد به موضوع افزایش نرخ ارز به عنوان یکی از مشکلات جدی در این حوزه اشاره کرده و می گویند رشد قیمت ارز بهای انواع قطعات و محصولات مرتبط با ناوگان حمل و نقل جاده ای را افزایش داده و این مساله به صرفه بودن انتقال بار از این طریق را زیر سوال می برد.

به گزارش اگزیم نیوز این در حالی است که فعالان این حوزه معتقدند نوسازی ناوگان حمل و نقل باری از اهمیت زیادی برخوردار است و باید برای این منظور تسهیلات لازم در نظر گرفته شود.

در این ارتباط عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی معتقد است برای اجرای طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل باری، باید حقوق و عوارض گمرکی واردات آن کاهش یابد تا بتوان کامیون های جدید به سیستم تزریق کرد در عین حال اتخاذ سیاست های حمایتی برای جایگزینی کامیون های جدید در ازای خروج کامیون های فرسوده از اهمیت بالایی برخوردار است که این تسهیلات می تواند توسط سیستم بانکی در اختیار افراد قرار گیرد.

وی با اشاره به این که اکنون 360 هزار دستگاه کامیون عمومی جاده ای در کشور وجود دارد که متوسط عمر آنها 16 سال و چهار ماه است. به گفته وی، اکنون 471 هزار راننده در بخش باری جاده ای کشور فعالیت می کنند و سالانه 388 میلیارد تن کالا در سطح کشور جابجا می شود.

مقیمی در ادامه به نقش کامیون در صادرات، واردات و ترانزیت کالا پرداخت و گفت: سالانه حدود 2 میلیارد تن کالا از طریق کامیون وارد کشور و حدود 6 میلیارد و 228 میلیون تن کالا نیز از طریق کامیون از کشور به دیگر کشورها صادر می شود.

با این حال اما مدیر کل دفتر ارزیابی های اقتصادی و مدیریت بهره وری حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی معتقد است متاسفانه نه توان تولید داخلی قابلیت نوسازی ۱۰۰ هزار کامیون را دارد و نه به دلیل افزایش تورم و گران شدن قیمت ارز امکان واردات داریم.

محسن صادقی ضمن اشاره به این که مشکلات ناوگان حمل و نقل شهری و برون شهری شبیه به یکدیگر است، گفت: در حوزه برون شهری و در حوزه حمل و نقل باری، حدود ۳۴۰ هزار کامیون فعال داریم که با کارت هوشمند فعالیت می کنند. از این تعداد، ۱۰۰ هزار کامیون بالای ۲۵ سال سن دارند که به موجب قانون باید نوسازی برای این کامیون ها صورت بگیرد.

وی تصریح کرد: متاسفانه نه توان تولید داخلی قابلیت نوسازی ۱۰۰ هزار کامیون را دارد و نه امکان واردات داریم زیرا به دلیل افزایش تورم و گران شدن قیمت ارز، امکان واردات وجود ندارد و بنیه بانکی نیز وجود ندارد تا کسانی که می خواهند نوسازی کنند، واردات کامیون را انجام دهند.

مدیر کل دفتر ارزیابی های اقتصادی و مدیریت بهره وری حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی درباره چالش پیش روی نوسازی حمل و نقل باری اظهار داشت: نه هزینه اسقاط را می توانیم به قیمت روز پرداخت کنیم و نه امکان پرداخت وام هایی با بهره مناسب را که به صاحبان کامیون پرداخت کنیم.

وی درباره بخش حمل و نقل مسافری نیز اظهار داشت: در این بخش مشکلات کمتری داریم و وضعیت نسبت به حمل و نقل باری بهتر است. همین شرایط در مورد خودروهای سواری شهری نیز وجود دارد.

صادقی تصریح کرد: با توجه به افزایش قیمت ها و تورم و همچنین بالا رفتن قیمت دلار، قیمت خودرو افزایش پیدا کرده است و بانک ها توان پرداخت وام های کم بهره را ندارند و از طرف دیگر تولید داخل نیز نمی تواند در این زمینه کمک کند و تسهیلات مناسب به راننده ها برای نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای پرداخت کند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در حمل و نقل کامیون جاده ای حدود ۱۰۰ هزار کامیون اضافه داریم اما به دلیل مسائل کمبود شغل، این افراد به سمت رانندگی آمده اند.

کد خبر 26736

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 2 =