مشوق های تجاری برای تجار ایرانی/بررسی روش های تداوم روابط بانکی تهران و بغداد

وزرای امور اقتصادی و دارایی کشور و وزیر برق و همچنین رییس کل بانک مرکزی در دیدارهای خود با مقامات عراقی به بررسی موضوعات مختلف اقتصادی در حوزه های مرتبط پرداختند

با ورود نخست وزیر عراق به تهران و دیدار وی با مقامات ایرانی گفتگوهای اقتصادی دو کشور که از اسفند ماه سال گذشته در بغداد آغاز شده بود ادامه یافت و بر ضرورت اتخاذ سیاست های منسجم تر در حوزه های اقتصادی مجددا تاکید شد.

در این سفر که وزرای اقتصادی عراق نیز حضور دارند، وزیر امور اقتصادی کشورمان با وزرای برنامه ریزی و دارایی عراق دیدار کرد.

فرهاد دژپسند بعد از دیدار با این دو وزیر عراقی گفت: شرایط تجاری - اقتصادی ایران با عراق ویژه و مشوق های زیادی برای تاجران ایرانی در بازار عراق در نظر گرفته شده است.

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از صدا و سیما، فرهاد دژپسند افزود: هم اکنون حجم مبادلات تجاری دو کشور 8 میلیارد یورو است و با برنامه ریزی های صورت گرفته امیدواریم هر چه سریعتر شاهد افزایش این حجم باشیم.

وی گفت: در دیدار با دو وزیر عراقی درباره فعالیت های گمرکی، تسهیل فعالیت های تجاری، لزوم فعالیت های بیمه ای و سرمایه گذاری های مشترک میان دو کشور بحث و تبادل نظر کردیم. وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: عراق دومین شریک تجاری ایران است اما حجم مبادلات تجاری - اقتصادی میان دو کشور با توجه به سابقه، تاریخ و فرهنگ مشترک در این سطح مناسب نیست و باید افزایش یابد.

وزیر برنامه ریزی عراق هم در این دیدار گفت: حضور 9 وزیر و تعداد زیادی از تجار عراقی به همراه نخست وزیر عراق در سفر به تهران نشان دهنده علاقه بغداد به افزایش سطح مبادلات تجاری و اقتصادی است. وزیر دارایی عراق هم گفت: با مسئولان ایرانی موانع و مشکلات موجود برای گسترش مبادلات تجاری را مورد بحث و بررسی قرار می دهیم.

در این بین رییس کل بانک مرکزی نیز شب گذشته در صفحه اینستاگرام خود با اشاره به دیدار نخست وزیر عراق از تهران و همچنین دیدار هیات های عالیرتبه دو کشور ایران و عراق، بررسی نحوه پیگیری و اجرای توافقات دو کشور در دیدار جناب آقای دکتر روحانی از عراق را مورد اشاره قرار داد و گفت: روند توافقات به خوبی پیش می رود.

در پیام همتی امده است: موضوع توافقات مالی و بانکی 2 کشور نیز که در دیدار بهمن ۹۷ اینجانب از بغداد به امضای رؤسای کل بانک های مرکزی 2 کشور رسید و نحوه تکمیل و اجرای سریعتر آن مورد توجه ویژه رئیس جمهور اسلامی ایران و نخست وزیر عراق قرار گرفت و دو طرف در مورد عزیمت اینجانب به عراق در آینده نزدیک تأکید کردند.

به گفته وی در حال حاضر بخش قابل توجهی از مطالبات ایران به حساب بانک مرکزی واریز شده است و بایستی در مورد نحوه تکمیل و تداوم روابط مالی و پولی دو کشور با توجه به حجم در حال افزایش صادرات ایران تصمیم گیری شود.

وزیر نیرو نیز که با لویی الخطیب وزیر برق عراق دیدار کرده از امضای قرارداد یکساله استمرار صادرات برق ایران به عراق و اجرایی شدن این قرارداد خبرداد. رضا اردکانیان پس از این دیدار با اشاره به امضاء تفاهمنامه مشترک همکاری سه ساله ایران و عراق افزود: ایران امکان صادرات 1500 مگاوات برق به عراق را دارد.

وزیر نیرو گفت: تفاهمنامه سه ساله تنوعی از فعالیت‌‌ها را از جمله بازسازی نیروگاه عراق، احداث شرکت‌‌های مشترک برای تعمیرات و کاهش تلفات برق عراق را در برمی‌‌گیرد.

وی ادامه داد: در سفر قبلی وزیر عراق به ایران یک تفاهمنامه همکاری سه ساله با صنعت برق این کشور امضا شد که فعالیت‌‌‌هایی در طول این سه سال قرار است شرکت‌‌های ایرانی به صورت مشترک با سازمان‌‌های عراقی انجام دهند، تشریح شد.

اردکانیان افزود: در جلسه‌‌ای که داشتیم برنامه کار سه ساله را با هم مرور کردیم و هفته آینده نیز هیئت کارشناسی عراق برای پیگیری عملیاتی کردن توافقنامه به ایران می‌‌‌آید.

وزیر نیرو گفت : ما در این جلسه در مراحل مختلف کار گفتیم امیدواریم که موافقتنامه طبق برنامه انجام شود. وی در مورد نحوه پرداخت مطالبات ایران تصریح کرد: انتقالات مالی قرارداد جداگانه بین شرکت توانیر و بخش متناظر در عراق است که یک قرار داد رسمی است که با تایید دولت عراق به امضا رسیده و روال خود را طی می‌‌کند.

وزیر نیرو با بیان اینکه ما برق را صادر می‌‌کنیم و مطابق فرمول بهای آن پرداخت می‌‌شود، خاطرنشان کرد: بانک مرکزی جمهوری اسلامی هم در این ارتباط همکاری‌‌های لازم را با بانک مرکزی عراق انجام داده‌‌ است.

اردکانیان با بیان اینکه تفاهمنامه سه ساله تنوعی از فعالیت‌‌ها را از جمله بازسازی نیروگاه عراق، احداث شرکت‌‌های مشترک برای تعمیرات و کاهش تلفات برق عراق را در برمی‌‌گیرد، ابراز داشت: در حال حاضر میزان تلفات برق در عراق بسیار بالا است و ما در یک برنامه سه ساله این میزان را به حداقل خواهیم رساند.

کد خبر 26751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 3 =