افزایش سود سپرده ممنوع

رییس کل بانک مرکزی کشور روز گذشته رسما اعلام کرد این بانک تمایلی به رشد نرخ سود بانکی ندارد زیرا این موضوع باعث ناترازی بانک ها می شود

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز رییس کل بانک مرکزی کشور روز گذشته رسما اعلام کرد این بانک تمایلی به رشد نرخ سود بانکی ندارد زیرا این موضوع باعث ناترازی بانک ها می شود. به این ترتیب همتی اب پاکی را روی دست کسانی ریخت که معتقدند باید در این برهه برای مهار نقدینگی در کشور نرخ سود افزایش یابد.

اقتصاددانان معتقدند این که بانک ها نرخ سودهای بالا بپردازند و در عوض نرخ های پایین تسهیلات دریافت کنند تنها باعث بروز گرفتاری های کنونی شده که یکی از مهمترین آنها رشد نقدینگی در کشور بوده است.

حیدر مستخدمین حسینی، کارشناس باسابقه بازارهای مالی معتقد است یکی از چالش های عمده در سیستم بانکی کشور آن است که این بازار بیرون از مجموعه اقتصادی دیده شده است.

به گفته وی در سیستم اقتصاد باید همه بازارها به شرایط ساماندهی برسند تا کاهش نرخ سود که اقدام درستی بوده به ثمر بنشیند. بنابراین این که نرخ سود را بدون توجه به سایر مولفه ها کم یا زیاد کنیم یک اشتباه مهلک برای کل اقتصاد محسوب می شود و بانک مرکزی با توجه به همین نکته که نرخ سود یکی از متغیرهای اصلی در اقتصاد است که به تعادل در بازارها منجر می شود در این باره باید با احتیاط تصمیم بگیرد.

در این ارتباط همتی با تاکید بر ضرورت تغییر ترکیب نقدینگی معتقد است که این افزایش نقدینگی به جای پرداخت سود تسهیلات باید به افزایش پایه پولی منجر شود تا بتوانیم آن را به بخش‌های مولد کشور تزریق کنیم که این شیوه می‌تواند منابع ریالی لازم جهت کارکرد بهتر اقتصاد و رونق تولید از ناحیه رشد پایه پولی را فراهم آورد.

در حال حاضر نقدینگی کشور از رقم 83 هزار میلیارد تومان در سال 83 به یک تریلیون و 700 میلیارد تومان رسیده که رقمی بسیار بالا برای اقتصاد ایران است و نشان می دهد بخش پولی از بخش واقعی اقتصاد بیشتر رشد کرده است و این در حالی است که نقدینگی به سمت تولید نیز هدایت نشده و به جای آن که پول در خدمت تولید باشد در خدمت بخش های سفته بازی و یا سیستم بانکی بوده است که نتیجه ای جز التهاب در این بخش ها به همراه نداشته است.

مستخدمین حسینی با اشاره به این که در شرایط کنونی باید هدایت منابع مالی به اقتصاد در دستور کار بانک مرکزی و دولت قرار بگیرد رشد نرخ سود را مانع از این اقدام دانسته و گفت این اقدام باز هم به رشد نقدینگی و محرومیت تولید از منابع جامعه منتهی می شود این در حالی است که تقویت کانال هایی مثل بورس از اهمیت بالاتری برخوردار است.

این کارشناس مسایل بانکی با اشاره به مشکلات حوزه بانکی گفت منابع در بانک می توانست به مصرف تولید برسد اما واقعیت آن است که در برهه های مختلف این وظیفه به درستی انجام نشده و سودهای بالای بانکی و جرایم دیرکرد و ... حتی اثر عکس از خود بر جا گذاشته است اما بورس ازادتر و نرخ ها در آن بیشتر از قواعد اقتصادی تبعیت می کنند که نشان می دهد این بازار از قدرت عمل بیشتری برخوردار است.

به گفته وی اکنون بازدهی بورس بسیار مناسب است و مکان خوبی برای مهار نقدینگی است بنابراین درخواست رشد نرخ سود آدرس اشتباه در بازار است.  

همتی گفته قطعاً کمک دولت در ارائه منظم اوراق در بازار و شکل‌گیری عملیات بازار باز نتایج خوبی را در سال جاری به دنبال خواهد داشت.

به این ترتیب به نظر می‌رسد که یکی از برنامه‌های بانک مرکزی افزایش پایه پولی و ورود این پول به تولید کشور است که می‌تواند سبب رونق اقتصادی شود. این اظهارات نشان می‌دهد که بانک مرکزی با افزایش نرخ سود بانکی مخالف است و حتی در صورت امکان در راستای کاهش نرخ سود نیز قدم خواهد برداشت.

کد خبر 26790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =