بهبود فضای کسب و کار ضامن رونق تولید

مسعود امجدی پور معتقد است مهمترین مساله برای ایجاد رونق در تولید، برخورداری از یک فضای کسب و کار مناسب است

مسعود امجدی پور در گفتگو با خبرنگاراگزیم نیوز در مورد شرایط تولید کشور و پیش فرض های اساسی برای رونق تولید گفت: مهمترین مساله برای ایجاد رونق در تولید، برخورداری از یک فضای کسب و کار مناسب است.

کارشناس ارشد مجمع تشخیص مصلحت نظام به طرح بهبود فضای کسب و کار اشاره کرد و گفت: دو دولت عمیقا روی این طرح جامع کار کرده اند اما این طرح علی رغم اهمیت آن، هنوز به تصویب مجلس نرسیده است.

 وی افزود: در فضای کسب و کار نامساعد، امکان توسعه تولید وجود ندارد؛ در کشور ما بسترهای های تولید، از خودرو سازی، صنایع غذایی تا صنایع دفاعی مربوط به قبل از انقلاب می شوند و هر بنگاه تولیدی از عامل توسعه غافل شود، به سرعت توان خود را از دست خواهد داد و در سطح کلان، رشد اقتصادی را با اخلال مواجه خواهد ساخت.

امجدی پور گفت: فضای کسب و کار در کشور ما متاثر از مواردی چون خلا امنیت اقتصادی و عدم وجود قوانین حمایت از مصرف کننده است؛ سرمایه گذار چه داخلی و چه خارجی، بدون امنیت، انگیزه ای برای سرمایه گذاری ندارد و بدون سرمایه گذاری تولیدی اتفاق نخواهد افتاد از طرفی در ایران قانون مناسبی برای رعایت حق مصرف کننده وجود ندارد که عامل مهمی در گریز سرمایه ها از حوزه تولید محسوب می شود.

کارشناس ارشد مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطر نشان کرد: ضروریست امسال، مجلس یکی از رسالت های خود را برای رونق تولید بر بهبود فضای کسب و کار متمرکز کند؛ حتی اگر از 100 درصد راهکارهای موجود برای این منظور 30 درصد را در کشور اجرایی کنیم می توانیم به بهبود وضعیت تولید و در ادامه رونق آن امیدوار باشیم.

 مسعود امجدی پور بهبود وضعیت کسب و کار را در کشور ضامن ایجاد تولیدی توسعه محور و پایدار دانست و گفت: جذب سرمایه خارجی پیرو بهبود فضای کسب و کار در کشور رخ می دهد و اگر سرمایه گذاری خارجی را از حجم حال حاضر بیشتر شود، بی تردید تولید به شکل توسعه ای شکل می گیرد.

وی تشریح کرد: تولید پایدار مستلزم توسعه سالانه است تا بتواند در اقتصاد امروز دنیا بقا داشته باشد؛ آنچه تحت عنوان تورم تولید از ان یاد می شود، در همه جای دنیا وجود دارد و چیزی که متاسفانه در ایران در جریان است تورم رکودی است که تولید را مختل کرده است.

 به گفته این کارشناس اقتصادی، همیت ملی برای بهبود فضای کسب و کار ضروری است؛ بهبود فضای کسب و کار یک مجموعه راهکار بزرگ و عملی برای رونق اقتصاد، رونق تولید، توسعه تولید و جذب سرمایه خارجی است.

 امجدی پور افزود: نمی توان موضوع توانمندی بخش خصوصی در فرایند رونق تولید را نادیده گرفت چراکه اگر بخش خصوصی با خصیصه ریسک پذیری ماهوی خود وارد عرصه جذب سرمایه گذاری در اقتصاد چه خرد و چه کلان شود، قطعا موفق عمل خواهد کرد؛ به این منظور باید بخش خصوصی احساس امنیت کافی داشته باشد تا بتواند با بخش دولتی وارد رقابت شود متاسفانه دولت ها فضای کافی برای حضور بخش خصوصی قائل نمی شوند و بخش عمده ای از بودجه کشور صرف مصارف جاری شده و هزینه های عمرانی کشور در بسیاری موارد محقق نمی شود.

وی خاطرنشان کرد: بر این باورم که با توانمندی بخش خصوصی واقعی و حذف بخش خصوصی از بدنه اقتصاد، رونق تولید در ایران یک هدف کاملا در دسترس است.

امجدی پور یادآور شد: مساله جذب سرمایه گذاری منحصر به سرمایه های خارج از مرزهای کشور نیست؛ در حال حاضر حجم عظیمی از نقدینگی در جامعه وجود دارد که در قالب پول های سرگردان در اختیار مردم است و به بخش های مختلف از جمله ارز و مسکن شده و آن بخش را مختل می کند؛ روزانه به این رقم سرسام آور، هزار میلیارد تومان اضافه می شود؛ این سرمایه در اختیار دولت نیست و در واقع می توان آن را سرمایه خارجی نامید که برای جذب آن باید راهکار عاجل اندیشید.

کارشناس اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: نقدینگی در اختیار مردم می تواند تولید و اقتصاد کشور را متحول خواهد کرد به نحوی که خروجی آن را خود مردم احساس خواهند کرد؛ همه این تحولات در گرو تصویب قوانین و مقررات بهبود فضای کسب و کار است.

مسعود امجدی پور اذعان داشت: حاکمیت و دولت باید به یک تفاهم برسند که باید اقتصاد آزاد شود و  سرمایه های قابل توجه در اختیار مردم آزاد شده و به بخش تولید وارد شود؛ این رویه تغییرات مثبتی در فضای تولید کشور ایجاد خواهد کرد که نتیجه آن جذب خود به خودی سرمایه گذاران خارجی خواهد بود.

 وی تصریح کرد: چندان نیازی به تلاش برای جذب سرمایه گذار از اقصی نقاط دنیا نیستیم،  ایران ظرفیت هایی دارد که در صورت شکوفا شدن، در همین کشورهای همسایه، سرمایه گذاران بسیاری مترصد ورود به بازار اقتصادی ایران هستند تنها باید مسائل کوچک داخلی که مانع دستیابی ما به اهداف بزرگ می شوند را رفع کرد.

 

 

 

 

کد خبر 26797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 10 =