واگذاری زمین در بازارچه مرزی پرویزخان برای سرمایه گذاری مشترک با فعالان عراقی

بازارچه مرزی پرویزخان به نوعی منطقه ویژه اقتصادی است که با دارا بودن شهرک های صنعتی و زمین های قابل واگذاری می تواند به عنوان یک پایلوت فرصت مناسبی را برای سرمایه گذاری اقتصادی فراهم کند. به این منظور ۶ نقطه سرمایه گذاری مشترک را پیشنهاد داده اند که یکی از حوزه هایی که ظرفیت بسیار خوبی دارد و جزو مناطق ۸ گانه طرف قرارداد تجاری است حوزه قصرشیرین و مرزپرویزخان که پتانسیل سرمایه گذاری بالایی دارد.

فرهاد تجری عضو کمیسیون اصل نود در گفتگو با اگزیم نیوز از واگذاری زمین دربازارچه مرزی پرویزخان برای سرمایه گذاری فعالان اقتصادی در بحث تجارت و تولید خبر داد و اظهار داشت: این بازارچه مرزی که به نوعی منطقه ویژه اقتصادی است با دارا بودن شهرک های صنعتی و زمین های قابل واگذاری می تواند به عنوان یک پایلوت فرصت مناسبی را برای سرمایه گذاری اقتصادی فراهم کند. به این منظور 6 نقطه سرمایه گذاری مشترک را پیشنهاد داده اند که یکی از حوزه هایی که ظرفیت بسیار خوبی دارد و جزو مناطق 8 گانه طرف قرارداد تجاری است حوزه قصرشیرین و مرزپرویزخان که پتانسیل سرمایه گذاری بالایی دارد.

وی با اشاره به سفر رییس جمهور به عراق و توافقات دو دولت برای توسعه مبادلات مرزی و تجاری، عنوان کرد: طرفین بر اهمیت  ایجاد گذرگاههای مرزی جدید میان دو کشور، تأسیس شهرک های صنعتی مشترک، اجرایی کردن انتقال یکسره کالا میان دو طرف بدون نیاز به تخلیه بار در مرزهای بین المللی دو کشور تاکید کردند. در این راستا طرف ایرانی اعلام آمادگی کرد که از طریق ارائه خدمات و مشارکت شرکت های ایرانی در حوزه های یاد شده از بازسازی عراق پشتیبانی کند. طرف عراقی نیز از مشارکت شرکت ها وسرمایه گذاران ایرانی استقبال کرد و خواستار ارایه تسهیلات متقابل برای فعالیت شرکت ها و تجار عراقی در ایران به منظور تامین منافع مشترک شد.

نماینده مردم قصرشیرین سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس با بیان اینکه استان کرمانشاه با 371 کیلومتر مرز مشترک با 2 بخش کُرد و عرب نشین عراق و داشتن 6 مرز رسمی و بازارچه فعال، سالانه حدود نیمی از کل صادرات کالاهای غیرنفتی کشورمان به عراق را به خود اختصاص می دهد، یادآورشد: بعد از سفر رئیس جمهوری به عراق موضوع بازگشایی مرز خسروی و معابر مرزی به عنوان یکی از دستاوردهای این سفر است چرا که بازگشایی سه معبر مرزی در استان کرمانشاه در شهرستان های پاوه و ثلاث باباجانی شامل شوشمی، سازان و پشته، در دستور کار دولت است و این هم خود دستاورد بزرگ دیگری برای مردم این استان می باشد.

تجری با اشاره به موضوع افزایش سطح تجارت ایران به عراق به 20 میلیارد تومان، عنوان کرد:  این امر یک خبر خوش برای مردم کرمانشاه بود چرا که 54 درصد حجم تجارت ایران با عراق از طریق مرز پرویزخان در استان کرمانشاه صورت می گیرد و این افزایش حجم مبادلات می تواند به رونق این مرز هم کمک شایانی کند و منجر به ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی منطقه شود.

عضو کمیسیون اصل 90 مجلس مرزهای اقتصادی را یکی از فرصت های توسعه ای در استان کرمانشاه  می داند و در این زمینه معتقد است: بازگشایی مرز خسروی با تردد حدود سالانه 500 هزار زائر عتبات عالیات در ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی استان نقش تاثیرگذاری دارد. بخشی از مرزهای استان کرمانشاه در منطقه اورامانات واقع شده که بازگشایی معابر مرزی در این منطقه نیز یکی از مطالبات مردم است و دولت نیز اکنون بازگشایی سه معبر را در دستور کار خود قرار داده که این موضوع نیز می تواند منجر به رونق بخشیدن به این منطقه شود.  استان کرمانشاه اکنون با نرخ 21 درصدی بیکاری در صدر استان های کشور قرار دارد و مرز می تواند بخشی از بار اشتغالزایی را به دوش بکشد و به رفع بیکاری و ایجاد فرصت های شغلی کمک کند.

وی با بیان اینکه صادرات از مرزهای استان کرمانشاه اکنون سالانه در حدود 2 میلیارد دلار است، تصریح داشت: در این زمینه چشم انداز 10 میلیارد دلاری صادرات به عراق از طریق مرزهای کرمانشاه هم دور از دسترس نیست. زیرا بازگشایی مرز خسروی برای تردد زوار، وصل شدن راه آهن غرب به بغداد و نیز اجرایی شدن منطقه آزاد اقتصادی قصرشیرین می تواند باعث تحول موثری در استان کرمانشاه شود.

تجری با تاکید براینکه استان کرمانشاه هم با 2 مرز رسمی اکنون سهم عمده ای در صادرات کالا به عراق دارد، گفت: بسترهای رسمی شدن مرز سومار هم فراهم شده و در صورت رسمی شدن این مرز کرمانشاه تنها استانی است که سه مرز رسمی با بخش های کُردنشین و عرب نشین عراق دارد.

 

 

 

 

کد خبر 26808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 9 =