پوشش ریسک کارکرد مهم بازار متشکل ارزی

غلامرضا سلامی از کارکردهای مهم و تاثیر گذار بازار متشکل ارزی، پوشش ریسک های موجود در بازار و امکان هج برای فعالین اقتصادی بر شمرد و گفت: معتقدم این کارکرد بازار متشکل ارزی بر ویژگی تسهیل معاملات فوری ارحجیت دارد

عبدالناصر همتی وعده تشکیل بازار متشکل ارزی را در پایان فروردین ماه رسانه ای کرد و این روزها این طرح در کنار دو طرح دیگر اصلاح قانون بانک مرکزی و اصلاح فانون مالیات بر ارزش افزوده در مسیر صحن علنی مجلس قرار گرفت؛ با انتخاب محمود شکسته بند بعنوان مدیرعامل بازار متشکل ارزی، وعده رئیس بانک مرکزی برای تشکیل این بازار در واپسین روزهای فروردین ماه محقق شد.

غلامرضا سلامی از کارکرد های مهم و تاثیر گذار بازار متشکل ارزی، پوشش ریسک های موجود در بازار و امکان هج برای فعالین اقتصادی بر شمرد و گفت: معتقدم این کارکرد بازار متشکل ارزی بر ویژگی تسهیل معاملات فوری ارحجیت دارد.

سلامی با ذکر اینکه در بسیاری از کشورها بازار ارزبرای معاملات آتی و نه معاملات فوری تشکیل شده، گفت: آنچه در دنیا، در بازارهای متشکل ارزی مرسوم است، بحث پوشش ریسک های موجود در بازار است؛ به نظر می رسد بانک مرکزی بیش از آنکه به این کارکرد توجه کند، این بازار را برای معاملات فوری طراحی کرده است.

وی افزود: خرید و فروش ارز توسط صادرکنندگان و واردکنندگان در بازار  منتهی به کشف قیمت می شود که البته یک خروجی مفید از بازار متشکل محسوب می شود؛ هرچند توان  اینکاردر صرافی ها وجود داشت.

سلامی عملکرد بانک مرکزی را طی ماه های اخیر خوب ارزیابی کرد و گفت: این خروجی نتیجه تفویض اختیارات بیشتر به بانک مرکزی است و با تصویب طرح اصلاح ساختار بانک مرکزی، دامنه این اختیارات بیشتر خواهد شد و نتایج بهتری در حوزه کنترل بازار ارز از سوی بانک مرکزی خواهیم دید.

به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، بازار متشکل ارز بعنوان یک بازار خارج از بورس با هیئت مدیره‌ای متشکل از پنج شخص حقوقی شامل یکی از شرکت‌های فعال در زمینه خدمات انفورماتیک بانک مرکزی، فرابورس،‌کانون صرافان ایران، کانون بانک‌های خصوصی و کانون بانک‌های دولتی آغاز به‌کار خواهد کرد.

 بر اساس آنچه که از سوی کارشناسان بانک مرکزی اعلام شده بازار متشکل ارزی همچون ارکان بازار سرمایه از تابلوی معاملاتی مستقلی برخوردار خواهد بود که تحت نظارت بانک مرکزی راهبری خواهد شد؛ با این همه نرم‌افزار معاملاتی این بازار مبتنی بر بستر نرم‌افزار بومی شرکت فرابورس ایران است که به طور مستقل در این بازار فعالیت خواهد کرد.

مطابق با آنچه که تعیین شده قرار است پنج یا ۶ ارز در این بازار با حضور بازیگرانی شامل حدود ۶۰۰ صرافی رسمی بانکی و غیربانکی و همچنین با حضور بانک‌ها، عرضه‌کنندگان عمده و بانک مرکزی دادوستد شود.

شنیده ها حاکی از این است که در گام نخست بازار متشکل معاملات ارزی، فرآیند معاملات به صورت نقدی و در ادامه نیز بر اساس نیازسنجی و پیش‌بینی آن در آینده ابزارهایی همچون گواهی سپرده ارزی و یا اوراق آتی ارز نیز در آن به کار گرفته خواهد شد.

 

کد خبر 27815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =