بازگشت بازارها به رکود

با آغاز مجدد جنگ بین چین و آمریکا بازارهای کالایی با کاهش قیمت روبرو شدند پیش بینی می شود اقتصاد دنیا باز هم وارد رکود شود

ترامپ در تلاش است تا چین را با تهدید و ایجاد فشارهای بیشتر تجاری به پای میز مذاکره برگرداند به همین دلیل اعلام کرده روی 200 میلیارد دلار دیگر واردات کالای چینی تعرفه خواهد بست و لیست جدیدی از سایر کالاها را نیز هدف قرار خواهد داد.

آنطور که وال استریت ژورنال خبر داده این اقدام ترامپ بار دیگر خطر جنگ تجاری بین دو کشور را افزایش می دهد زیرا چین به زودی توافقات اخیر را ملغی خواهد کرد و بر همین اساس احتمالا مسئولان چینی در مذاکرات شرکت نخواهند کرد.

این در شرایطی است که طی ماه های اخیر بازارهای جهانی که به شدت نگران جنگ تجاری دو ابرقدرت اقتصادی دنیا بودند با اعلام اخبار توافق بار دیگر مسیر مثبت در پیش گرفته اند و به نظر می رسد انتشار این اخبار بازارها را دوباره در مسیر نزولی قرار می دهد کمااین که طی روزهای اخیر بهای نفت در بازارهای جهانی بار دیگر کاهش یافته و بازارهای سهام جهانی نیز افت کرده اند.

ترامپ با این اقدام روی 200 میلیارد دلار دیگر از واردات کالاهای چینی 25 درصد تعرفه خواهد بست که 15 واحد درصد از رقم کنونی آن بالاتر است. رئیس جمهور آمریکا همچنین اعلام کرد: واردات ۳۲۵ میلیارد دلار دیگر کالاهای چینی را هدف تعرفه ۲۵ درصدی قرار خواهد داد.

بررسی کارشناسان جهانی نشان می دهد که وضع تعرفه ها روی واردات اقلام چینی اثراتی دوجانبه بر اقتصاد امریکا گذاشته است؛ از یک سو تولیدکنندگان محصولات نهایی از رشد قیمت مواد اولیه گلایه دارند و معتقدند این تعرفه در مورد مواد اولیه باعث شده قیمت تمام شده برای محصولات انها گران تمام شود که روی قدرت رقابتی آنان اثر منفی دارد و از سوی دیگر تولیدکنندگان مواد اولیه همچون فولاد یا فلزات یا محصولات شیمیایی از وضع این تعرفه ها راضی هستند با این حال صنایع خودروسازی، کشاورزی، فناوری و ... نگران وضع تعرفه های جدید هستند.

در این بین افت قیمت نفت در پی بروز این تنش تجاری شرایط را برای روند نزولی در مورد سایر محصولات و مواد اولیه مهیا کرده است. به عقیده درست کارشناسان با کاهش قیمت نفت سایر کالاهای پایه نیز با افت قیمت روبرو می شوند و این مساله اکنون در حال رخ نمایی در بازار است.

قیمت اغلب فلزات پایه و کشاورزی در بازارهای جهانی روند کاهشی خود را آغاز کرده است و این مساله می تواند هشدارهای سابق را درباره احتمال بازگشت رکود به اقتصاد جهانی تقویت کند. در معاملات روزهای اخیر قیمت نفت بیش از دو درصد کاهش یافته و بار دیگر نفت آمریکا به مرز 60 دلار و نفت برنت به زیر قیمت 70 دلار بازگشته است.

این ریسک باعث شده تا روند افزایشی قیمت فلزات پایه متوقف شود. بیزنس اینسایدر در این ارتباط در گزارشی نوشت افزایش تعرفه های ایالات متحده به اقتصاد چین اسیب می رساند و با توجه به این که این کشور یکی از بزرگترین واردکنندگان کالاهای پایه محسوب می شود این موضوع روی قیمت این کالاها اثر منفی بر جای خواهد گذاشت.

از طرفی به دلیل آن که کالاهای چینی با اعمال این تعرفه ها در بازار آمریکا گران خواهند شد لذا قدرت رقابت این محصولات در این بازار افت کرده و روانه بازارهای دیگر می شوند که باعث افت قیمت در بازارهای جدید خواهد شد و در نهایت مجموعه ای از شوک ها را به همه بازارها منتقل خواهد کرد.  اکنون باید منتظر ماند و دید ظرف هفته های پیش رو آیا دو کشور به توافقی دست می یابند یا این روند تا رکود کامل اقتصاد ایران ادامه می یابد. 

 

کد خبر 27944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 3 =