فرایند تکمیل سامانه جامع تجارت پیشرفت خوبی دارد

معاون تسهیل تجاری و توسعه کاربردهای مرکز توسعه تجارت الکترونیکی گفت: سامانه جامع تجارت از سامانه های بسیار بزرگ محسوب می شود و این سامانه ها برای اینکه به بلوغ برسند به زمان نیاز دارند

معاون تسهیل تجاری و توسعه کاربردهای مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با تاکید بر اینکه فرایند تکمیل سامانه جامع تجارت تاکنون پیشرفت خوبی داشته است، گفت: سامانه جامع تجارت از سامانه های بسیار بزرگ محسوب می شود و این سامانه ها برای اینکه به بلوغ برسند به زمان نیاز دارند.

بهنام امیری در گفتگو با پایگاه وزارت صمت در خصوص تکمیل سامانه جامع تجارت گفت: در فرایند تکمیل این سامانه عقب نیستیم. به نتیجه رسیدن هر فرایند جدید نیازمند زمان است. البته در پیشرفت کار دچار چالش هایی بودیم که در حال رفع آن ها هستیم.

وی با بیان اینکه سامانه جامع تجارت از سامانه های بسیار بزرگ محسوب می شود، افزود: این سامانه ها برای اینکه به بلوغ برسند به زمان نیاز دارند. در دنیا سطح بلوغ چنین سامانه هایی گاهی تا 15 سال می رسد.

معاون تسهیل تجاری و توسعه کاربردهای مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ادامه داد: البته به این معنا نیست که در سال های اولیه کارکردهای خودشان را ایفا نمی کنند؛ بلکه این کارکردها هر روز بهینه و ویژگی های جدید به آن اضافه می شود تا سامانه بتواند کارهای تعریف شده را ارائه دهد. سامانه جامع تجارت هم از دیگر سامانه ها استثنا نیست.

امیری عنوان کرد: اگر فرایند تجارت را به سه فرایند واردات، صادرات و ترانزیت تقسیم کنیم، در حال حاضر فقط وارد بخش واردات شده ایم. اولویت اول و اصلی ترین فرایند هم واردات است. این فرایند برای اینکه تکمیل شود، زیر فرایندهای خودش را دارد. وصل کردن 23 سازمان مجوز دهنده و دریافت اطلاعات از این سازمان ها کار بزرگی بود که انجام شده است.

وی با بیان اینکه سامانه جامع تجارت تاکنون پیشرفت خوبی داشته و فقط دو فرایند حمل و نقل و گمرک کامل نشده است، گفت: در حوزه حمل و نقل پیشرفت های خوبی داشتیم. سازمان های بنادر و راهداری بخشی از اطلاعات را در اختیار ما قرار داده اند و به زودی ظرفیت های حوزه حمل و نقل به صورت صد درصدی در سامانه جامع تجارت تکمیل می شود.

معاون تسهیل تجاری و توسعه کاربردهای مرکز توسعه تجارت الکترونیکی تاکید کرد: سطح همکاری سازمان های متقابل در تکامل این سامانه تاثیر بسیاری دارد. اگر خودمان آمادگی داشته باشیم، ولی سازمان مربوطه نتواند به ما دیتا بدهد یا از ما دیتا بگیرد، عملا پروژه انجام نمی شود.

امیری عنوان کرد: از آغاز این کار با گمرک یک تفاوت نگاه داشتیم و این نگاه باعث شد همکاری ها سخت تر شود. با گذر زمان با گمرک هم به تفاهم هایی رسیدیم، ولی همچنان بحث ها ادامه دارد. اگر بتوانیم طبق روال با گمرک کار کنیم و همکاری های لازم وجود داشته باشد، تا پایان سال 98 فرایند واردات به طور صد در صد کامل می شود و می توانیم از سال آینده بر فرایند صادرات و ترانزیت کار کنیم.

وی با تاکید بر سامانه جامع تجارت از سامانه های موفق است، گفت: حوزه های قوانین و مقررات تفسیر پذیر هستند. گمرک تفسیرهایی دارد که به نظر ما این تفسیر می تواند درست نباشد، رفع این اختلافات باید در جلسات مختلف انجام شود که مشمول زمان می شود. البته این اتفاقات در تمام دنیا معمول است.

کد خبر 27958

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 13 =