تلخ کامی بازار شکر توسط دلالان/بازار متعادل می شود

رشد شدید قیمت شکر در هفته های اخیر به دلیل کاهش عرضه و افزایش فعالیت دلالان در بازار به یکی از نگرانی های مصرف کنندگان این محصول در ماه مبارک رمضان تبدیل شده بود؛ بطوریکه قیمت شکر در بازار به کیلویی ۸ هزار تومان و بهای قند به حدود ۱۲ هزار تومان رسید که رشد شدیدی را نشان می دهد

رشد شدید قیمت شکر در هفته های اخیر به دلیل کاهش عرضه و افزایش فعالیت دلالان در بازار به یکی از نگرانی های مصرف کنندگان این محصول در ماه مبارک رمضان تبدیل شده بود؛ بطوریکه قیمت شکر در بازار به کیلویی 8 هزار تومان و بهای قند به حدود 12 هزار تومان رسید که رشد شدیدی را نشان می دهد.

با این حال آنطور که مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی اعلام کرده روزانه 8 هزار تن شکر در کشور توزیع می شود درحالیکه میزان مصرف روزانه بیشتر از 6 هزار تن نیست، با این حال تا 10 روز آینده بازار با تعادل قیمتی روبرو می شود.

کارشناسان معتقدند این حرف یزدان سیف درست است و نه تنها مازاد تقاضا وجود ندارد بلکه عرضه ها بیش از تقاضا است اما شیوه توزیع از یک سو و دلالی و احتکار از سوی دیگر در ماه رمضان باعث شده تا بازار با عدم تعادل روبرو شود.

سیف در این باره می گوید به علت شرایط اقتصادی این روزها قیمت هر کالایی افزایش یابد، عده ای سودجود تلاش می کنند روند عرضه آن را در بازار مختل کنند تا قیمت ها افزاش یابد. به عنوان مثال پرونده 119 میلیارد تومانی دو شرکت کشت و صنعت خوزستان به جرم احتکار شکر نمونه ای از این موارد است.

در این بین اما دولت در کنار تلاش برای تامین به موقع بازار با استفاده از ظرفیت های داخلی واردات شکر را نیز در دستور کار خود قرار داده است و همانطور که دبیر انجمن صنفی صنایع قند و شکر اعلام کرده محموله های شکر به زودی وارد کشور می شوند. توزیع شکر وارداتی در کنار شکر تولیدی داخل می تواند تقاضای فعلی را مرتفع سازد.

بهمن دانایی در این رابطه اعلام کرد هم اکنون محموله شکر چهار تا پنج کشتی خریداری شده توسط شرکت بازرگانی دولتی در بنادر کشور در حال تخلیه بار است که همچنان در قالب شکر تنظیم بازاری عرضه می شود و در ادامه پنج تا شش کشتی دیگر نیز در راه است.

واردکنندگان نیز 800 هزار تن شکر وارد می کنند و انتظار می رود برای متعادل شدن بازار تا پایان اردیبشهت ماه 100 هزار تن شکر به بازار عرضه شود.

وی با بیان اینکه هنوز 150 هزارتن شکر نیشکری ما در دست تولید است که بزودی به بازار عرضه می شود، گفت: با وفور عرضه شکر از هفته آینده توسط بخش خصوصی و دولتی از التهاب جو روانی بازار کاسته خواهد شد و بازار این محصول همچون گذشته متعادل می شود.

گزارش ها حکایت از آن دارند که شکر خریداری شده با ارز 4200 تومانی صورت می گیرد که می تواند در کنترل قیمت ها نقش موثری را ایفا کند زیرا با قیمت هر کیلو شکر فله ای 3 هزار و 400 تومان و هر بسته یک کیلویی 4 هزار و 400 تومان به بازار عرضه خواهد شد.

دبیر انجمن صنفی صنایع قند و شکر ایران گفت: در صورتی که شکر وارداتی با ارز 4200 تومان با قیمت های بیش از نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار در سطح فروشگاه ها و خرده فروشی ها عرضه شود تخلف و گران فروشی به شمار می رود بنابراین باید با متخلفان برخورد قانونی صورت گیرد.

وی درباره افزایش نرخ قند نیز گفت: قند نرخ مصوب ندارد اما تولیدکنندگان موظف هستند براساس ضوابط قمیت گذاری و آنالیز هزینه ها از جمله قیمت شکر، دستمزد کارگر، کیسه، بسته بندی، حمل و نقل قیمت گذاری منطقی داشته باشند درواقع اینگونه نیست که ماده اولیه خود همچون شکر را کیلویی سه هزار تومان خریداری کنند و هر کیلو قند را 12 هزار تومان بفروشند.

کد خبر 27985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 7 =