کاهش اندک صادرات به عراق در فروردین

نگاهی به برخی خبرها مبنی بر کاهش صادرات کالا از ایران به عراق نشان می دهند که صادرات ما به این کشور در ماه فروردین ۹۸ از نظر وزنی به میزان ۳ درصد و از نظر ارزشی به میزان ۲ درصد کاهش یافته است

نگاهی به برخی خبرها مبنی بر کاهش صادرات کالا از ایران به عراق نشان می دهند که صادرات ما به این کشور در ماه فروردین 98 از نظر وزنی به میزان 3 درصد و از نظر ارزشی به میزان 2 درصد کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش ایران در این ماه 902 هزار تن کالا به بازار عراق صادر کرده است و از این حیث در جایگاه دوم مهمترین واردکننده از ایران قرار دارد. نکته دیگری که در این آمار دیده می شود آن است که در فروردین ماه در مقایسه با اسفند، میزان صادرات غیرنفتی از 722 میلیون دلار به 389 میلیون دلار کاهش یافته است.

در این بین اما رایزن بازرگانی ایران در عراق معتقد است: اراده ایران و عراق، تحکیم و توسعه روابط تجاری است و بر این اساس، برنامه های مختلفی برای افزایش ارتباطات اقتصادی دو کشور دنبال می گردد.

به گزارش اگزیم نیوز ناصر بهزاد اظهار داشت: در حال حاضر هیچ محدودیت جدیدی در روابط تجاری دو کشور وجود ندارد و از ابتدای سال 1398 با کاهش مختصر در روند صادرات ایران به عراق طی فروردین به دلیل تعطیلات نوروزی و مسائل مترتب بر سیل های داخل کشور، روبرو بودیم.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود صادرات کالا به عراق طی اردیبهشت‌ماه رشد 2 برابری را نسبت به فروردین‌ماه تجربه کند. بهزاد با تأکید بر اینکه محدودیت جدیدی در روابط تجاری ایران و عراق وجود ندارد، گفت: اصلاحات مالی و اجرای برنامه های توسعه ای توسط دولت عراق در جهت استفاده از ظرفیت‌های این کشور برای آبادانی و رفاه بیشتر و شفاف سازی در تعامل موثر با کشورهای همسایه است.

رایزن بازرگانی ایران در عراق همچنین با اشاره به وضعیت صادرات قطعی کالای غیر نفتی ایران به عراق افزود: در حال حاضر عراق رکورددار تجارت با ایران در بین کشورهای همسایه است به گونه ای که درسال 97 13 صادرات ایران به عراق با 49 درصد افزایش وزنی و 37 درصد افزایش ارزشی مواجه بوده است که در بین مقاصد هدف صادراتی ایران این موازنه با رشد مثبت صرفا در خصوص ایران وعراق به وقوع پیوسته است.

گفتنی است، بررسی آمارها حاکی از آن است که در میان 20 مقصد بزرگ صادرات کالای ایرانی که تقریبا 90 درصد ارزش واردات و صادرات غیر نفتی ایرانی را شامل می‌شود کشور عراق بیشترین نرخ رشد را در بین مقاصد صادرات ایران داشته است.

کد خبر 27998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 13 =