دو اقدام همزمان «صمت» برای رونق تولید داخل

ارتقای ساخت تولید داخل و راه اندازی ظرفیت های تولیدی از یک سو و افزایش تعرفه ها و محدودیت ها برای واردات کالاهای ساخت داخل از سوی دیگر دو برنامه ای است که به جدیت پیگیری خواهد شد

معاون‌ امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان این که صاحبان صنایع نیاز است تا به موضوع بومی سازی و تولید داخلی و قطع وابستگی به خارج از کشور توجه جدی داشته باشند در جلسه کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان سمنان گفت: موضوع ساخت و تولید داخل یکی از موارد محوری است که امسال در سیاست ها و برنامه های وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته است.

فرشاد مقیمی افزود: نیاز است تا مجموعه نیازمندی هایی که ما در آن ‌حوزه وابستگی به خارج از کشور داریم و البته توان تولید آن در داخل کشور وجود دارد، در نمایشگاهی برای صاحبان صنایع و سرمایه گذاران به نمایش گذاشته شود و مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز از حضور سرمایه گذاران در این عرصه و قطع وابستگی به خارج از کشور به صورت ویژه حمایت می کند.

معاون‌ امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: واردات ۱۳۹۰ قلم کالا در سال گذشته ممنوع شد که امسال هم این میزان به ۱۵۳۰ قلم افزایش پیدا می کند.

مقیمی افزود: در سال گذشته با ممنوعیت ۱۳۹۰‌ قلم‌ کالا، بالغ بر ۵ میلیارد دلار بازار برای محصولات داخلی مشابه این کالاها در کشور ایجاد شد.

وی تصریح کرد: تامین‌ مواد اولیه در دو بخش مورد توجه است، بخش مواد اولیه وارداتی و مواد اولیه داخلی که بخش واردات آن‌ نیاز به تامین ارز دارد و در کمیته ای که توسط این وزارتخانه با حضور بانک ‌مرکزی تشکیل شده است، هر هفته در جلسه ای مشکلات ارزی واحد های صنعتی و تخصیص ارز انجام‌ می شود که نیاز است تا مشکلات ارزی واحدهای صنعتی و تولیدی استان احصاء و به این ‌کمیته ارسال شود.

معاون‌ امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت برای رفع موانع و مشکلاتی که در حوزه گمرک‌ وجود دارد، کمیته ‌مشترکی با مجموعه گمرک تشکیل داده است. مشکلات و موانع صاحبان ‌صنایع در این‌ حوزه نیز بررسی و رسیدگی می شود.

مقیمی عنوان کرد: با تصمیم ستاد ملی تسهیل و رفع موانع تولید، برخی قوانین و مقررات بر اساس شرایط اقتصادی حال حاضر کشور و برای رونق تولید و بهبود مسیر توسعه صنایع، بازبینی و اصلاح شدند.

وی تصریح کرد: ستاد تسهیل و رفع موانع تولید باید به واحدهایی که در شرایط امروز به صورت‌ مطلوب فعالیت دارند توجه ویژه داشته و مشکلات و موانع این واحدها که شرایط مناسب داشته و توسعه صادرات را در دستور کار خود قرار داده اند، رسیدگی و برطرف شود.

معاون‌ امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در سال ۱۳۹۷ به یکباره تقاضا برای برخی مواد پتروشیمی در کشور افزایش یافت به طوری که از ۵ میلیون تُن ‌تقاضا در این حوزه، به ۱۰ میلیون تُن افزایش یافت که اگر خروجی این ‌مواد اولیه در خروجی کارخانه ها ‌هم مشهود باشد مشکلی را به همراه نخواهد داشت، ‌اما ‌کمبود تولیدات کارخانه ها با توجه به ‌افزایش دریافت مواد اولیه، مباحث و مشکلاتی به وجود می آورد.

مقیمی افزود: نیاز است تا واحد ها نیز برای تسهیل در امور خود و‌ جلوگیری از بروز مشکلات در این حوزه، به موضوع خود اظهاری تولید توجه جدی داشته باشند و با اجرای این مهم ‌به صورت شفاف و دقیق، به طور قطع از سهمیه مواد اولیه این‌ واحد ها کم نمی شود.

احیای 2 هزار واحد صنعتی خالی

در این ارتباط همچنین سعید زرندی دیگر معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به هدف گذاری احیای ظرفیت خالی 2 هزار واحد تولیدی در سال 98، از ترغیب سرمایه گذاران جدید برای احیای واحدهای راکد، تعطیل و با ظرفیت پایین خبر داد.

به گفته وی امسال فعال سازی ظرفیت خالی 2 هزار واحد را هدف گذاری کردیم تا آن ها را احیا کنیم. وی در ادامه افزود: به جای اینکه سرمایه گذار جدید از ابتدا بخواهد یک واحد صنعتی را ایجاد کند، واحدهای نیمه تمام یا تعطیل را فعال کند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه امسال رویکرد ما واحدهای ایجادی نیستند، تصریح کرد: تعمیق ساخت داخل از موضوعات بسیار مهم برای اقتصاد کشور است و از برنامه‌های وزارتخانه در سال رونق تولید، شناسایی کالاهای وارداتی قابل ساخت در داخل کشور است که قابلیت صادرات دارند.

کد خبر 28009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 3 =