ارزیابی احوال تولید پیش نیاز سیاستگذاریهای مالیاتی

محمود تولایی گفت: نباید در حوزه مالیات بدون در نظرگرفتن شرایط کلی اقتصاد و تولید تصمیم گیری کرد

 در پی زمزمه های اجرای طرح اخذ مالیات بر عایدی سرمایه از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، محمود تولایی در گفتگو با خبرنگار اگزیم نیوز، طرح اخذ مالیات بـر عایدی سرمایه را مستلزم مطالعه بیشتر دانست و گفت: بر این باورم که اخذ مالیات بر عایدی سرمایه مشخصات خاص خود را دارد و کشورهایی که این مالیات را اخذ می کنند ازشرایط تورمی، ساختار پولی و مالی و مالیات ستانی مشخصی برخوردارند و نباید در این مورد بدون در نظر گرفتن شرایط کلی اقتصاد و تولید تصمیم گرفت.

 عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران افزود: سوال اینجاست که آیا در سه سال گذشته درآمدها افزایش داشته که اخذ مالیات بر عایدی منطقی باشد؟بدون درنظر گرفتن شرایط حاکم بر جامعه نمی توان هیچ سیاست مالیاتی را طراحی و اجرا کرد.

وی اذعان داشت: ممکن است  در برخی از این تصمیم گیریهای مالیاتی، رویکرد درآمدزایی برای دولت مد نظر قرار بگیرد، هرچند این رویه در کشورهای مختلف به کار گرفته می شود اما این موضوع در شرایط فعلی ممکن است چندان مناسب احوال  بخش تولید کشور نباشد.

محمود تولایی تصریح کرد: باید دید چطور تولید از این مالیات ستانی بهره مند می شود؛ شاید خود تولید در آئین نامه ها و اجرای این قانون، یکی از قربانیان باشد چرا که تویلید خود به نوعی سرمایه است و اگر قرار است دارایی تولید کنندگان  بعنوان عایدی آنها ثبت شود بنابراین بخش تولید می تواند آسیب ببیند.

 تولایی با تاکید بر انجام مطالعات فنی در این حوزه گفت: بانک مرکزی در حوزه وصول ارز صادراتی فشارهایی را وارد آورد و در برخی حوزه ها نیز موثر واقع شد و امروز رضایت خاطر در برخی بخش ها در حوزه ارزی به دلیل مشورت با بخش خصوصی و لحاظ کردن نظرات آنها بوده است؛ لذا تاکید می کنم در حوزه مالیات ستانی سیاست گذاری به نحوی انجام شود که تضیع حقوقی رخ ندهد و همه جوانب آن سنجیده شده و قبل از اجرایی شدن به اطلاع بخش خصوصی برسد.

 به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز سعید زرندی، معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، مهدن و تجارت اخیرا بر ضرورت اخذ مالیات بر مبنای عایدی سرمایه تاکید کرد و گفت: اخذ این مالیات در شرایط فعلی اقتصاد برای حمایت از تولید لازم و ضروری است.
به گفته زرندی در بسیاری از کشورها با اعمال سیاست‌های مالی خاص از جمله مالیات، بیمه، عوارض و سایر اقدامات به این موضوع ورود پیدا کرده‌اند.

این در حالیست که اتاق بازرگانی هفته گذشته در بسته پیشنهادی خود جهت حفظ توان تولید در سال 98، محرومیت صادرکنندگان از معافیت های مالیاتی را یکی از چالش های مهم تولید عنوان کرده بود و افزایش زمان استرداد مالیات بر ارزش افزوده کالای صادراتی از متوسط یک ماه به چهار ماه را در تضاد با قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور اعلام کرد.

 به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز تشدید کمبود سرمایه در گردش و ایجاد چالش در بازپرداخت تسهیلات سرمایه در گردش واحدهای تولیدی از دیگر عناوینی بود که معاونت اقتصادی اتاق بازرگانی ایران از آنها بعنوان موانع مهم بر سر راه حفظ توان تولید نام برده است.

کد خبر 28070

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 8 =