تداوم مبادلات اقتصادی با چین زمینه ساز ثبات در بازار ارز

رابطه اقتصاد ایران و چین یک رابطه مکمل است. چین به مواد اولیه و انرژی نیاز دارد و ما فروشنده عمده مواد اولیه و انرژی به دنیا هستیم. بیش از ۸۰ درصد از واردات ما مربوط به کالاهای چینی بنابراین روابط سیاسی نقش خاصی در روابط تجاری این دو کشور ندارد. تداوم مبادلات بازرگانی با چین به عنوان یکی از بزرگترین اقتصادهای دنیا می تواند تاثیر قابل توجهی بر ایجاد ثبات در بازار ارز داخلی داشته باشد.

به گزارش اگزیم نیوز، برخی کارشناسان یکی از دلایل ریزش قیمت دلار به کانال 13 هزارتومان را "چراغ سبز چین به کانال ارزی ایران" بعد از جنگ تجاری پیش آمده با آمریکا عنوان کرده اند و می گویند در کنار عواملی چون نزدیک کردن نرخ ارز آزاد به نرخ نیمایی براساس بسته جدیدارزی، رویکرد تهاجمی ایران ایران در مقابله با امریکا، تنبیه سفته بازارن فعال در بازار ارز و خنثی سازی عملیات آمریکایی ها مبنی بر فشار به قیمت درهم این رویکرد مثبت دیپلماسی می تواند تاثیر قابل توجهی در ثبات بازار ارز داشته باشد.

مجیدرضا حریری رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین درگفتگو با اگزیم نیوز با تاکید بر استفاده از ظرفیت کشورهای آسیایی به عنوان مهمترین استرتژی برای عبور از بحران تحریم ها، اظهارداشت: رویکرد مثبت چین در تحریم های قبلی و فعلی نسبت به تجارت با ایران توانسته است بخش مهمی از نیازهای صادراتی و وارداتی ایران را پاسخ دهد. براین اصل تداوم مبادلات بازرگانی با چین به عنوان یکی از بزرگترین اقتصادهای دنیا می تواند تاثیر قابل توجهی بر ایجاد ثبات در بازار ارز داخلی داشته باشد.  

حریری تصریح کرد: مسایل سیاسی می‌تواند روی تجارت بین دو کشور تاثیر داشته باشد اما چین کشور بزرگی از نظر تجاری و اقتصادی است و چندان از وقایع سیاسی تاثیر نمی‌گیرد مگر اینکه مزیت‌های اقتصادی دو کشور نسبت به هم ضعیف شود.

وی عنوان کرد: نکته دیگر اینکه در تمام سال‌های گذشته چین از منافع سیاسی ما بیش از دیگر کشورها حمایت کرده است. ما با امریکا به عنوان اولین قطب اول اقتصاد جهان رابطه تجاری تقریبا صفر داریم پس بخشی از ظرفیت‌هایی که کشورهای دیگر در تجارت با امریکا دارند در کشور ما این ظرفیت‌ها به تجارت با چین منتقل می‌شود.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و چین با تاکید بر اینکه روند مبادلات و تجارت ایران با چین در سال سال های اخیر یک سیر صعودی و روبه رشد داشته، خاطرنشان ساخت: چه آن زمان که حرفی از تحریم‌ها نبود و چه در زمان برجام و بعد از آن اعمال تحریم‌های مجدد، در تمام این سال‌ها رابطه تجاری ایران و چین یک رابطه متوازن و رو به رشد بوده و تا امروز هیچ اتفاقی بر رابطه تجاری ما با چین اثر نداشته است.

حریری حریری درباره پیش بینی اش از حجم روابط تجاری دو کشور در سال جدید خاطرنشان ساخت: در سال ۲۰۱۸ حجم روابط دو کشور نسبت به سال قبل از آن نه تنها کاهش نیافت، بلکه افزایش ناچیزی هم داشت و امیدوار هستیم این روند در سال ۲۰۱۹ هم ادامه پیدا کند. رابطه اقتصاد ایران و چین یک رابطه مکمل است. چین به مواد اولیه و انرژی نیاز دارد و ما فروشنده عمده مواد اولیه و انرژی به دنیا هستیم. چین بیشترین کالای ساخته شده و تکنولوژی و ماشین‌آلات را صادر می‌کند و بیش از ۸۰ درصد از واردات ما مربوط به همین کالاهاست پس اقتصاد ایران و چین یک رابطه مکمل با هم دارند و روابط سیاسی نقش خاصی در روابط تجاری این دو کشور ندارد.

وی بیان کرد: چین بزرگترین تاجر دنیا و دومین اقتصاد برتر جهان است. در خاورمیانه بعد از عربستان و امارات ما سومین شریک تجاری کشور چین محسوب می‌شویم و دو کشور عربستان و امارات از نظر سیاسی در نقطه کاملا متضاد با ما قرار دارند اما رابطه تجاری ما با چین از مناقشات با این دو کشور تاثیر نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه برای گذر از تحریم های اقتصادی باید رویکردهای جدید مورد استفاده قرار گیرد، یادآورشد: کانال‌های مالی از جمله اینستکس، صندوق‌های تهاتر بین کشورها، استفاده‌ از پول ملی یا قراردادهای ترجیحی با همسایگان می تواند ما را برای عبور از موانع تحریمی یاری کند اما مهمتر از آن تحکیم روابط تجاری با کشورهایی مانند چین و روسیه است که می توانند در این زمینه راهگشا باشند.

حریری تشکیل بازار متشکل ارزی را متمم سیاست ارزی و تسهیل کننده مبادلات تجاری دانست و افزود: ارز در ایران به صورت انحصاری متعلق به دولت و بانک مرکزی است و در بازار قیمت ها به صورت انحصاری شکل نمی گیرد براین اساس بانک مرکزی اقدام به تشکیل این بازار متشکل ارزی گرفته است تا بتواند با نظارت روند ورود و خروج ارز را کنترل کند.

 

کد خبر 28072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 6 =