۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۸
تداوم کاهش قیمت در بازار ارز

هر دلار آمریکا طی معاملات اولین و دومین روز کاری هفته در حدود ۱۳۰ تومان از ارزش خود را از دست داده و در محدوده ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومان در حرکت است

هر دلار آمریکا طی معاملات اولین و دومین روز کاری هفته در حدود 130 تومان از ارزش خود را از دست داده و در محدوده 13 هزار و 600 تومان در حرکت است.

این در حالی است که نرخ ارز در سه هفته گذشته نزولی بوده است و این روند در شروع معاملات هفته جدید نیز تکرار شد و شاخص ارزی کشور بیش از ۷/ ۰ درصد افت کرد. 

به گفته‌ فعالان بازار، دیروز سطح تقاضا در بازار زیاد نبود و همین نکته نوسان نرخ ارز را محدود کرد. به نظر می‌رسد معامله‌گران منتظر سفر نخست‌وزیر ژاپن به ایران و مشخص شدن نتایج دیدار وی بوده و به همین دلیل از خرید و فروش دلار خودداری می‌کنند.

افت دلار را همچنین می‌توان از منظر نبود سوخت کافی برای صعود به کانال ۱۴ هزار تومانی و ثبات نسبی نرخ حواله درهم نیز  نگریست.

در این ارتباط عضو هیئت رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: تحریم ها قله خود را طی کرده  و در حال حاضر راهکارهای برای رفع مسائل اتخاذ شده و از این پس باید قیمت ارز کاهش یابد.

سیدتقی کبیری با اشاره به نوسانات قیمت ارز در هفته های اخیر، گفت: قیمت ارز در حال حاضر حداقل 2 برابر بیش از قیمت واقعی است و نباید نرخ آن بیش از 7 هزار تومان باشد. نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه سوداگران و دلالان به اردیبهشت ماه و تکمیل تحریم های آمریکا برای افزایش نرخ دلار چشم دوخته بودند، افزود: پس از اعمال تحریم های نهایی آمریکا بازار ایران چندان تحت تاثیر قرار نگرفت، چراکه در این بازه زمانی با کشورهای همسایه ارتباطات ویژه ای پیدا کرد و اعلام کرد که در بحث فروش نفت اقدامات خود را انجام می دهد.

وی با اشاره به اینکه با استقامت ایران، آمریکایی ها پس از پیش کشیدن موضوع جنگ آمریکا بحث مذاکره را مطرح کردند که در نوسانات و کاهش نرخ ارز تاثیرگذار بود، ادامه داد: از سوی دیگر سیاست های ارزی بانک مرکزی همانند زمزمه های تشکیل بازار متشکل ارزی نیز در کاهش قیمت ها تاثیر داشت.

به گفته وی دشمنان در زمان تحریم ها اعلام کردند که برای برهم زدن بازار نرخ ارز را به 7 هزار تومان می رسانند یعنی اینکه حتی در اوج تحریم ها قیمت ارز نباید بیش از این می شد و سوداگران قیمت ارز را تا این حد افزایش دادند.

کبیری با بیان اینکه سال گذشته کمیسیون اقتصادی به دولت پیشنهاد کرد بازار متشکل ارزی را ایجاد کند اما مورد پذیرش قرار نگرفت، تاکید کرد: تحریم ها قله خود را طی کرده  و در حال حاضر در سرازیری قرار گرفته است و از این پس باید قیمت ارز کاهش یابد.

وی افزود: همانگونه که رییس جمهور صراحتا در نشست با فعالان اقتصادی اعلام کرد قیمت ارز 14 هزار تومان و حتی 10 هزار تومان نیست.

عضو هیئت رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در اوج تحریم ها قیمت ارز نهایتا باید 7 هزار تومان می شد، تصریح کرد: دشمنان در زمان تحریم ها اعلام کردند که برای برهم زدن بازار نرخ ارز را به 7 هزار تومان می رسانند یعنی اینکه حتی در اوج تحریم ها قیمت ارز نباید بیش از این می شد و سوداگران قیمت ارز را تا این حد افزایش دادند.

کد خبر 28112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 12 =